Sprawdź relację:
Dzieje się!
Newsy Sport

4F zamiast Adidasa. Polska marka nowym sponsorem siatkówki

4F, polska marka modowa, przez co najmniej cztery najbliższe lata będzie dostarczała stroje sportowe dla polskich reprezentacji siatkarskich. Do tej pory siatkarki i siatkarze byli ubierani w stroje firmy Adidas.

4f i stroje sportowe
4F dostarczy stroje polskim siatkarkom i siatkarzom. Zastąpi firmę Adidas, która współpracowała z PZPS od kilkunastu lat, fot. mat. prasowe

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Nowym partnerstwie marki 4F z Polskim Związkiem Piłki Siatkowej. W ramach współpracy polska firma dostarczy stroje dla reprezentacji kobiet i mężczyzn we wszystkich kategoriach wiekowych, zastępując markę Adidas.
  2. Rozwoju marki 4F, obejmującym współpracę z wieloma związkami sportowymi.
  3. Wyzwaniach i sukcesach 4F w świecie sportu, w tym o utracie niektórych kontraktów, ale również o wieloletnich partnerstwach i dynamicznym rozwoju na rynkach krajowym i międzynarodowym.

4F, marka należąca do firmy OTCF, to najbardziej znana polska marka odzieży sportowej. W tej branży polem walki marketingowej są kontrakty ze sportowcami, klubami czy związkami sportowymi. Dziś polska marka ogłosiła zdobycie bardzo prestiżowego kontraktu – została partnerem Polskiego Związku Piłki Siatkowej.

– Jesteśmy niezwykle dumni, że do grona związków sportowych, których jesteśmy partnerem, dołącza siatkówka – ulubiona dyscyplina milionów Polaków oraz wizytówka polskiego sportu na świecie – powiedział Igor Klaja, prezes zarządu OTCF.

W ciągu najbliższych czterech lat 4F będzie produkować i dostarczać stroje dla reprezentacji kobiet i mężczyzn w siatkówce we wszystkich kategoriach wiekowych.

Dotychczasowy dostawca strojów, marka Adidas, współpracował z Polskim Związkiem Piłki Siatkowej od kilkunastu lat.

4F i ofensywa w polskim sporcie

To kolejny kontrakt dla 4F, które od ponad 17 lat jest obecne w świecie sportu zawodowego. Marka dostarcza stroje dla narodowych kadr Polskiego Związku Narciarskiego, Polskiego Związku Lekkiej Atletyki oraz Polskiego Związku Koszykówki.

– Kiedy 30 lat temu zakładałem firmę, nie marzyłem, że wraz z moimi współpracownikami będziemy projektować i szyć stroje dla największych gwiazd polskiego sportu, reprezentujących wiele dyscyplin. Na ostatnich igrzyskach olimpijskich w Paryżu ubieraliśmy zawodników pięciu związków sportowych oraz sześciu narodowych komitetów olimpijskich. Szczególne miejsce w naszych działaniach zajmują kolekcje dla polskich sportowców, do których dziś dołączają siatkarki i siatkarze. Ubieranie ich to dla nas ogromny powód do narodowej dumy i dowód na to, że polska marka jest gotowa dostarczać produkty najwyższej jakości, godne Mistrzów Świata i Wicemistrzów Olimpijskich – dodał Igor Klaja.

Stroje meczowe i treningowe będą produkowane w Polsce.

4f i nowe koszulki siatkarek i siatkarzy
Ideą, która przyświecała projektantom 4F podczas tworzenia kolekcji, był, jak tłumaczą przedstawiciele firmy, „duch zwycięstwa”. Wzory na koszulce powstały z połączenia motywu orlego skrzydła i siatki, wzmocnionego płomieniem, fot. mat. prasowe

Stroje siatkarek i siatkarzy: 4F zastępuje markę Adidas

Kontrakt pomiędzy 4F a Polskim Związkiem Piłki Siatkowej (PZPS) obejmuje siatkówkę halową kobiet i mężczyzn. Przez najbliższe lata 4F będzie dostarczać stroje treningowe i meczowe dla siatkarek i siatkarzy reprezentacji Polski we wszystkich kategoriach wiekowych, w tym również, w przypadku awansu, na igrzyska olimpijskie w 2028 r. Marka zadba o wyposażenie zarówno zawodników, jak i sztabu PZPS już od pierwszych dni sportowej rywalizacji w 2025 r.

– Cieszymy się, że naszą reprezentację będzie ubierać polska marka. Ścisła współpraca 4F z Polską Siatkówką zaowocowała kolekcją, która zarówno pod kątem projektu, jak i wykonania spełnia najwyższe wymagania. Jesteśmy przekonani, że to partnerstwo przyniesie nam obopólne korzyści i wspólnie będziemy świętować wiele sukcesów. Zyskujemy partnera, który wyszedł naprzeciw naszym oczekiwaniom – przygotował specjalnie dla nas kolekcję, profesjonalne podejście i zaangażowanie fachowców doświadczonych w obsłudze największych wydarzeń sportowych na świecie – skomentował Sebastian Świderski, prezes PZPS.

Nowe stroje reprezentacji Polski

Ideą, która przyświecała projektantom 4F przy tworzeniu kolekcji, był „duch zwycięstwa”. Wzory na koszulkach powstały z połączenia motywu orlego skrzydła i siatki, wzbogaconego płomieniem.

Zgodnie z wyjaśnieniami przedstawicieli 4F, płomień symbolizuje siłę, odwagę i niezłomność – cechy, które mają charakteryzować drużynę aktualnych wicemistrzów olimpijskich.

Kolekcja obejmuje cztery zestawy kolorystyczne: biało-czerwony, czerwony, butelkową zieleń oraz antracytowy zestaw treningowy. Wszystkie stroje zostały wykonane w technologii pełnej sublimacji. W skład kolekcji wchodzą także m.in. dresy meczowe i treningowe, odzież oraz akcesoria podróżne.

4F przygotowało również ofertę replik koszulek dla dorosłych i dzieci, a także specjalną kolekcję kibica.

Kolekcja trafi do sprzedaży jeszcze przed pierwszym meczem reprezentacji, a szczegóły dotyczące jej dostępności będą na bieżąco udostępniane w kanałach 4F oraz Polskiej Siatkówki.

Spór o stroje polskich sportowców

O kwestii strojów polskich sportowców dużo mówiono pod koniec 2023 r., kiedy to Adidas został oficjalnym partnerem Polskiego Komitetu Olimpijskiego (PKOl), zastępując 4F.

„Polska jest jednym z największych rynków dla Adidas w Europie. Jesteśmy liderem rynku, ale wciąż widzimy wiele możliwości rozwoju zarówno dla biznesu, jak i sportu. Partnerstwo z Polskim Komitetem Olimpijskim jest naturalnym kolejnym krokiem dla Adidasa, biorąc pod uwagę nasze wieloletnie wsparcie dla polskich sportowców poprzez indywidualne kontrakty” – powiedział Bjørn Gulden, prezes Adidasa, cytowany w komunikacie o wyborze nowego dostawcy ubrań w październiku 2023 r.

Sprawa wywołała kontrowersje, ponieważ przez wiele poprzednich lat dostawcą strojów było właśnie 4F. Umowa między Adidasem a PKOl została podpisana na pięć lat z możliwością przedłużenia.

Powodem wyboru Adidasa miały być przede wszystkim kwestie finansowe. Radosław Piesiewicz, prezes PKOl, w rozmowie z mediami tłumaczył, że Adidas jest jednym ze sponsorów związku, podczas gdy 4F oczekiwało wynagrodzenia za ubrania. Zgodnie z doniesieniami portalu sport.pl, 4F miało otrzymać za kolekcję około 3,5 mln zł, natomiast Adidas płacił związkowi za promocję.

4F i kontrakty w polskim sporcie

Latem 2024 r. firma 4F straciła kontrakt z Fundacją „Maraton Warszawski”, organizatorem Biegu Konstytucji 3 Maja. Powodem były koszulki zamówione przez Fundację, które – zamiast w Polsce – wyprodukowano w Azji.

„Mimo wielotygodniowych prób skłonienia firmy 4F do naprawienia szkody poprzez dostarczenie biegaczom produktu zgodnego z zamówieniem, nie udało nam się uzyskać jednoznacznej, konkretnej deklaracji ze strony firmy” – napisali przedstawiciele Fundacji w oficjalnym oświadczeniu.

4F przeprosiło za zaistniałą sytuację, tłumacząc ją błędem, i zaoferowało każdemu uczestnikowi biegu bezpłatne nowe koszulki w ramach naprawienia szkody.

Jednocześnie w czerwcu 2024 r. OTCF, właściciel marki 4F, oraz Polski Związek Lekkiej Atletyki (PZLA) przedłużyli współpracę. Na mocy ośmioletniej umowy polska marka pozostanie głównym sponsorem federacji.

– Podpisaliśmy ośmioletnie porozumienie będące kontynuacją naprawdę udanej współpracy, trwającej już od ponad dekady – powiedział wiceprezes PZLA, Sebastian Chmara.

Współpraca PZLA z 4F trwa od 2013 r. W tym czasie polscy lekkoatleci w strojach 4F zdobyli blisko 300 medali na różnych imprezach – od mistrzostw Europy kadetów, przez halowe mistrzostwa Europy i świata, aż po igrzyska olimpijskie. Dzięki podpisanej umowie współpraca została przedłużona na dwa kolejne cykle olimpijskie.

Historia OTCF i 4F

Firma OTCF jest właścicielem marek takich jak 4F, 4F Fuel oraz Outhorn. Skupia się na projektowaniu odzieży, obuwia i akcesoriów sportowych, które spełniają oczekiwania zarówno profesjonalnych sportowców, jak i amatorów.

Historia spółki sięga 1995 r., kiedy Igor Klaja założył małą firmę zajmującą się dystrybucją akcesoriów sportowych. Z czasem działalność została rozszerzona, a w 2003 r. powstała marka 4F, która stała się fundamentem rozwoju całej grupy.

OTCF działa na wielu rynkach, a jej produkty dostępne są zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. Oprócz marki 4F firma rozwija także Outhorn – markę skierowaną do osób poszukujących odzieży sportowej w przystępnej cenie.

Główne wnioski

  1. Polska marka 4F została nowym dostawcą strojów dla reprezentacji Polski w siatkówce, zastępując markę Adidas. W ramach czteroletniego kontraktu 4F dostarczy stroje dla drużyn kobiet i mężczyzn we wszystkich kategoriach wiekowych, w tym na igrzyska olimpijskie w 2028 r.
  2. 4F konsekwentnie umacnia swoją pozycję w polskim sporcie, współpracując z wieloma związkami sportowymi, takimi jak PZLA czy PZN, i tworząc dedykowane kolekcje dla reprezentacji. Nowa kolekcja siatkarska powstała z myślą o duchu zwycięstwa, łącząc wysoką jakość materiałów z patriotycznym designem.
  3. 4F mierzy się z konkurencją międzynarodowych marek, takich jak Adidas, która przejęła partnerstwo z PKOl. Firma w przeszłości zmagała się również z problemami, jak produkcja zamówionych koszulek poza Polską, co spotkało się z krytyką. Mimo tych wyzwań 4F pozostaje kluczowym graczem na rynku sportowym, stale rozwijając swoją ofertę i poszerzając zasięg działania.