Group One szuka przewag w AI. Zainwestowała w technologiczną spółkę
Aby utrzymać się na fali technologicznych trendów, marketingowo-technologiczna Group One, chce wzmocnić swoje kompetencje w zakresie AI. Objęła pakiet udziałów w CampusAI, rozwija także własne rozwiązania.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Dkaczego sztuczna inteligencja (AI) jest tak istotna w rozwoju Group One – w pracy organizacji i obsłudze klientów.
- Z jakich powodów Group One zdecydowała się zainwestować w DistrictORG (CampusAI) i objąć pakiet jej udziałów. Co się udało, a czego się nie udało zrealizować młodej spółce z zapowiedzi sprzed roku.
- Jakie produkty w zakresie AI samodzielnie rozwija Group One i jakim technologicznym trendom się przygląda.
Polska grupa marketingowo-technologiczna Group One, w skład której wchodzi 15 spółek, stawia na rozwój przez nowe rozwiązania, w tym te bazujące na sztucznej inteligencji. Chce utrzymać się na fali technologicznych zmian.
– Żyjemy w czasach, w których AI zmienia oblicze całego biznesu, a branża marketingowa szybko adaptuje technologie cyfrowe. Obecnie wielu dużych graczy z naszej branży inwestuje w rozwiązania AI, choć zaawansowanie jest na różnym poziomie. Group One jest ich tzw. early adopterem – jesteśmy na bieżąco i wdrażamy u klientów nasze autorskie narzędzia, nie tylko z tak już popularnego obszaru produkcji i kreacji, ale też do optymalizacji mediów m.in. z wykorzystaniem Google Cloud czy modelu Google Meridian – mówi Marek Żołędziowski, prezes Group One.
Inwestycja w spółkę budowaną wokół kompetencji AI
Group One zdecydowała się na objęcie ponad 10-procentowgo pakietu udziałów w DistrictORG (CampusAI; polska spółka została niedawno zarejestrowana także w Stanach Zjednoczonych, jest właścicielem marki CampusAI). Dla Group One to inwestycja o charakterze bardziej strategicznym niż kapitałowym. Spółka DistrictORG tworzy m.in. rozwiązania i produkty, w tym edukacyjne i szkoleniowe, w zakresie korzystania i obsługi AI.
– Group One zainwestował w DistrictORG ponad 1 mln dolarów. Z jednej strony, wierzymy w rynkowe powodzenie DistrictORG, z drugiej – oferowane przez firmę narzędzia mogą zwiększyć konkurencyjność Group One. Od samego początku istnienia grupy wspieramy klientów w transformacji cyfrowej. Teraz zyskamy nowe kompetencje, ale także poszerzymy ofertę o transformację AI. W efekcie naszego mariażu z DistrictORG jeden z naszych klientów przeszkoli ok. 1 tys. swoich pracowników w zakresie użytkowania AI. Za naszym pośrednictwem firma zawarła z DistrictORG kontrakt o wartości kilkuset tysięcy złotych – mówi Marek Żołędziowski (nie ujawnia nazwy zamawiającego).
Ponad rok temu Group One, korzystając właśnie z usług CampusAI, szkolił w zakresie IA także swoich pracowników.
Plan rozwoju CampusAI sprzed roku...
DistrictORG (CampusAI) w 2024 r. zamknął rundę pre-seed pozyskując 40 mln zł. Obecnie wśród inwestorów spółki są: Supernova Group, JRH, Opoka TFI, a także SmartLink VC, powiązany z siecią Corporate Connections.
Aureliusz Górski i Szymon Piekarz liczyli w tamtym czasie na szybki rozwój przedsięwzięcia w Polsce i poza krajem. Na kierunki zagranicznej ekspansji obrali rynki anglo- i hiszpańskojęzyczne. Jeszcze w 2024 r. chcieli przetestować projekt w 10 krajach. Plan zakładał, że w 2025 r. utworzone zostaną pierwsze zespoły poza Polską. Estymowano, że spółka pozyska w kilkanaście miesięcy 200 tys. stałych użytkowników. Elementem budowania społeczności wokół firmy miał być magazyn, który jest wydawany pod tytułem „hAI Magazine”, ale także radio i galeria AI.
Dotychczas, jak wynika z danych przekazanych przez spółkę, w Polsce przeszkolono 35 tys. osób, CampusAI ma ok. 500 aktywnych, zagranicznych użytkowników (głównie w modelu B2B). Wokół projektu zbudowano społeczność z 50 ekspertami. 11 organizacji zadeklarowało chęć "budowy" obiektów w "wirtualnej dzielnicy". Dla jednego produktu przeprowadzono pilotaże w Wielkiej Brytanii i Hiszpanii, okazało się jednak, że do globalnej komercjalizacji potrzebna jest pełna oferta i rozwinięty produkt. Międzynarodowa komercjalizacja została przesunięta.
– Założyliśmy holding DistrictORG w USA i będziemy tworzyć grupę, w której poszczególne spółki odpowiadają za konkretny pion naszej działalności (poszczególne produkty). Wdrażanie strategii rozwoju globalnego biznesu z Polski okazało się trudne. Polska pozostanie rynkiem budowania i testowania produktów, ale potrzebujemy zespołów handlowych zlokalizowanych poza krajem – mówi Aureliusz Górski, prezes i współzałożyciel DistrictORG (CampusAI).
...oraz obecna wizja biznesu i ekspansji
Współzałożyciel Campus AI podaje, że z produktów CampusAI skorzystało dotychczas ok. 70 firm (w tym 40 korporacji) i klienci indywidualni. Firma zatrudnia ok. 60 osób.
– Obecnie mamy kilku pracowników poza Polską. Nasi handlowcy pracują nad przygotowaniem gruntu pod sprzedaż usług i produktów. Nadal jesteśmy na etapie wchodzenia na 10 rynków. Ekspansję zagraniczną w pełnym wymiarze zaczniemy na początku 2026 r. Do tego czasu będziemy kończyć prace nad technologią i testować modele biznesowe. Na początku przyszłego roku chcemy dodatkowo przeprowadzić rundę inwestycyjną na poziomie A – mówi Aureliusz Górski.
Przyznaje, że w Polsce CampusAI zaczął być identyfikowany jako firma szkoleniowa w zakresie AI.
– Chcemy, aby DistrictORG był postrzegany jako biznes w szerszych ramach. Wydajemy „hAI Magazine”, rozpoczęliśmy wydawanie książek, chcemy tworzyć podcasty, zakładamy instytut badawczy Human+AI. Z naszego punktu widzenia, najważniejsze jest natomiast tworzenie cyfrowych bliźniaków. Budujemy generatywną dzielnicę, odtwarzającą realne przestrzenie. Pracujemy nad odpowiednikami realnych budynków, dając użytkownikom dostęp do cyfrowych uczelni, firm, miejsc, w których będzie można się edukować, szkolić, ale i spotkać np. z potencjalnych pracodawcą czy inwestorem – wskazuje Aureliusz Górski.
CampusAI w oczach zarządu Group One
Zarząd Group One zdaje sobie sprawę z ryzyk wynikających z inwestycji w startup.
CampusAI w Polsce już dziś jest rentowną firmą, z działającym modelem biznesowym i ugruntowaną pozycją rynkową – obsługuje na polskim rynku już ponad 40 klientów B2B w tym min. Canal+, Credit Agricole, T-mobile, Lenovo czy Krajową Izbę Radców Prawnych, przeszkoliła 35 tys. osób i rozwinęła zespół z trzech do 60 ekspertów. Polska to był poligon doświadczalny, który CampusAI przeszedł z sukcesem, a obecne inwestycje umożliwią przyśpieszenie globalnego skalowania, na które był gotowy od roku. Wymagało to długiej drogi formalnej – założenia spółki DistrictORG w USA – by rozpocząć międzynarodową działalność. My do tego planu ekspansji dopisaliśmy rynek niemiecki, na którym Group One posiada silnego partnera – Serviceplan Group – wskazuje Marek Żołędziowski.
Dodaje, że Group One ma duże zaplecze organizacyjne i doświadczenie we wprowadzaniu własnych spółek na rynki zagraniczne oraz obsłudze klientów z kilkudziesięciu krajów na świecie. Tę „platformę” chce udostępnić spółce DistrictORG.
Zdaniem eksperta
Polskie spółki technologicze mierzą się z AI
Startupy takie jak Sagenso, oferujące predykcyjną analizę ryzyka cybernetycznego, czy NeuroSYS, wdrażający AI w kontroli jakości na liniach produkcyjnych, uczą nas, że realna wartość AI leży nie w „modelach”, lecz w operacjonalizacji danych – i w odwadze do eksperymentowania.
Z kolei ElevenLabs zbudował globalny produkt w oparciu o jeden wąski problem – syntezę głosu. Ich technologia trafia dziś do globalnych redakcji i studiów dubbingowych, pokazując, że AI nie musi być uniwersalne – wystarczy, że jest wybitne w jednym zakresie. Podobnie Synerise, rozwijając własny silnik AI i system BaseModel, z sukcesem integruje dane w czasie rzeczywistym z zachowaniami klientów, co ma zastosowanie od retailu po media.
Obserwujemy, że startupy nie boją się budować własnych modeli, zamiast korzystać z gotowych frameworków. To uczy nas myślenia długoterminowego – że inwestycja we własną infrastrukturę AI może być przewagą, a nie kosztem.
Rozwój Group One przez nowe technologie
Nowe technologie, a zwłaszcza IA, wywierają wpływ na kierunek rozwoju Group One.
– Uważamy, że biznes już dziś wymaga zmiany modelu działania. Wiele zadań, które dotychczas wykonywali pracownicy, przejmują nowe technologie. Zmienia się więc sposób pracy i zmieniają cele biznesowe. Rewolucja cyfrowa i AI prowadzą do zwiększenia produktywności i efektywności działania, a naszym celem jest przygotowanie na nią specjalistów — dostarczenie im narzędzi, wiedzy i umożliwienie testowania nowych rozwiązań. To oznacza mniej rutynowych czynności, więcej strategicznych i kreatywnych zadań – zaznacza Marek Żołędziowski.
Miejsce dla AI dostrzega także w innych obszarach.
– Stworzyliśmy własne narzędzie – sMMMart.AI, które pozwala na ocenę efektywności wydatków na kampanie mediowe prawie we wszystkich kanałach komunikacyjnych. Raport jest generowany w czasie rzeczywistym – w przeszłości klienci na takie zestawienie musieli bardzo długo czekać. Obecnie w Group One pracujemy nad ekosystemem kilkudziesięciu własnych agentów AI. To kilkumilionowa inwestycja rozpisana na kilka lat. Celem jest zwiększenie efektywności pracy wewnątrz grupy, niemal w każdym jej wymiarze. Badania wykazują, że generatywna sztuczna inteligencja zwiększa efektywność pracy o ok. 60 proc. – podaje Marek Żołędziowski
Zmiana pokoleniowa to zmiana technologiczna
Pod rozwagę brany jest także potencjał metaverse’u.
– Sferę metaverse’u zagospodarowujemy w grupie w ramach spółki Game Changer, która powstała w 2021 r., w tym samym momencie, w którym Mark Zuckerberg ogłaszał swoją wizję metaverse. To był pierwszy boom, ale ani rynek nie był na niego gotowy, ani nie było odpowiednich narzędzi. Dziś oba zadania domowe zostały odrobione, a potencjał metavers rośnie dzięki rozwojowi AI. Co więcej, już teraz ok. 25 proc. światowej populacji to generacja Alfa, czyli pokolenie meta native – to ono jest przyszłością marketerów. Obserwujemy więc ten rynek i trzymamy rękę na pulsie. Jesteśmy gotowi na zmianę pokoleniową – mówi Marek Żołędziowski.
Wskazuje ponadto na „cloud” jako potencjalną przestrzeń do rozwoju dla grupy i ewentualnych akwizycji firm technologicznych.
– Już teraz w biznesie, zwłaszcza w sektorze marketingowym, bez przestrzeni do gromadzenia i przetwarzania danych nie da się sprawnie funkcjonować. Technologie chmurowe mocno zyskują więc na znaczeniu – twierdzi Marek Żołędziowski.
Główne wnioski
- –Żyjemy w czasach, w których AI zmienia oblicze całego biznesu, a branża marketingowa szybko adaptuje technologie cyfrowe. Obecnie wielu dużych graczy z naszej branży inwestuje w rozwiązania AI, choć zaawansowanie jest na różnym poziomie – mówi Marek Żołędziowski, prezes Group One. Grupa szuka rozwiązań, które utrzymają ją na fali technologicznych trendów.
- Group One objęło 10 proc. udziałów w spółce DistrictORG (CampusAI). Inwestycja ma charakter bardziej strategiczny niż czysto kapitałowy. Grupa szuka sposobu na zwiększenie kompetencji w zakresie użytkowania AI, swoich i klientów.
- AI w Group One ma zwiększyć produktywność i efektywność działań. Grupa stawia także na własne rozwiązania jak sMMMart.AI, które pozwala na ocenę efektywności wydatków na kampanie mediowe. Pacuje ponadto np. nad ekosystemem kilkudziesięciu własnych agentów AI.
