InPost kontra Allegro. Właściciel paczkomatów nałożył na platformę niemal 100 mln zł kary, sprawę rozstrzygnie sąd arbitrażowy
Spór między grupą InPost a Allegro przybiera na sile. Właściciel paczkomatów nałożył na największą platformę e-commerce w Polsce karę w wysokości 98,7 mln zł za utrudnianie klientom wyboru formy dostawy. Allegro nie zapłaciło i sprawa trafiła do sądu.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Jakie zarzuty wobec Allegro wysuwa InPost i dlaczego sprawa trafiła do sądu arbitrażowego, z potencjalnymi konsekwencjami dla całego sektora e-commerce.
- Dlaczego InPost intensywnie inwestuje w nową generację paczkomatów bateryjnych i jaką rolę odgrywa w tym brytyjski rynek.
- W jaki sposób InPost poprawia rentowność i jakość obsługi, optymalizując swoją sieć logistyczną w Polsce i za granicą.
InPost i Allegro od lat współpracują i na tej współpracy budowały skalę biznesu. Ale z czasem, partnerstwo stawało się coraz bardziej szorstkie, bo pojawiały się rozbieżne cele biznesowe. Teraz wchodzą na drogę sądową. 24 lipca InPost skierował do sądu arbitrażowego Krajowej Izby Gospodarczej sprawę kary, która została nałożona na Allegro. Chodzi o potencjalne złamanie umowy między stronami. InPost nałożył na Allegro karę w wysokości 98,7 mln zł. Jak podano w raporcie, prawdopodobna data rozstrzygnięcia sporu to IV kwartał 2026 r. O sprawie dowiedzieliśmy się, przy okazji publikacji raportu finansowego podsumowującego II kwartał.
– Jeśli zawieramy umowy z naszym dostawcą czy naszym klientem i są to z założenia umowy wieloletnie, podpisywane w dobrej wierze z podejściem „win-win”, to jeśli któraś ze stron łamie jej postanowienia, mamy obowiązek reagować – powiedział w odpowiedzi na pytania redakcji XYZ.pl podczas konferencji prasowej Rafał Brzoska, prezes InPostu.
Spór InPost i Allegro. O co chodzi
Przypomnijmy, jak pisaliśmy na początku czerwca br., UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające, w którym bada, czy Allegro nie ogranicza użytkownikom dostępu do swobody wyboru metody dostawy. Zgodnie z doniesieniami internautów, system Allegro miał w wielu przypadkach automatycznie zmieniać formy dostaw wybranej przez kupującej na automaty paczkowe Allegro. Ponadto w wielu miejscach na platformie mocno promowane były urządzenia własne firmy.
– Do urzędu dotarły sygnały rynkowe wskazujące na możliwe ograniczanie użytkownikom platformy Allegro.pl swobody wyboru metod dostawy, w tym preferencyjne promowanie przez Allegro własnej usługi – Allegro Delivery – odpowiedział Andrzej Janyszko z Departamentu Komunikacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na pytania XYZ.
InPost nie informował wówczas o potencjalnych działaniach przeciwko Allegro.
Jest kara od InPostu
– Staramy się nie podgrzewać atmosfery, natomiast jako zarząd mamy obowiązek zadbać o interes naszych akcjonariuszy – skomentował podczas konferencji prasowej zorganizowanej przy okazji publikacji wyników InPostu za II kwartał br. prezes Rafał Brzoska.
Jak zadeklarował, InPost naliczył niemal 100 mln zł kary. Allegro kary tej nie zapłaciło.
– Zgodnie ze ścieżką umowną poszliśmy do sądu arbitrażowego, który zapewnia dość szybką ścieżkę rozstrzygnięcia. Niezależni arbitrzy ocenią, kto naruszył postanowienia umowy – dodał Rafał Brzoska.
Jak zadeklarował, InPost o problemach z wyborem dostawy dowiedział się od użytkowników.
– To też jest sygnał dla naszych klientów. Skoro klienci stoją za nami murem, to my też nie chcemy, żeby ich doświadczenia zakupowe ucierpiały, bo ktoś postanowił działać wbrew ich intencjom i wbrew swojemu dostawcy – dodał Rafał Brzoska.
Jak sprawę komentuje Allegro? Czekamy na odpowiedź na nasze pytania.
Obecnie InPost i Allegro wiąże długoletnia umowa. Kończy się jednak za dwa lata.
– Mamy spór przed sądem, ale umowa cały czas obowiązuje. Uważamy, że Allegro łamie jej postanowienia. Nie mi osądzić, jakie będą rozstrzygnięcia sądu. My robimy swoje, szykujemy się na pik świąteczny i utrzymujemy dialog z Allegro po stronie operacyjnej. Nie komentuję tego, jak potoczą się losy dalszej współpracy, czy ona będzie, i jak będzie wyglądała – powiedział prezes InPost.
Aktualizacja, godz. 12:48
Otrzymaliśmy komentarz w tej sprawie od rzecznika prasowego Allegro, Marcina Gruszki:
- Dostaliśmy od InPostu wezwanie, ale po wstępnej analizie uznaliśmy te roszczenia za całkowicie bezpodstawne i niemające oparcia w obowiązującej obie strony umowie. Sprawa jest na bardzo wczesnym etapie, więc nie chcemy jej szerzej komentować - napisał.
InPost i ofensywa nowych paczkomatów
Podczas konferencji prasowej zarząd InPostu opowiadał także o planach na najbliższe miesiące. Jednym z głównych punktów ma być ofensywa nowych maszyn, zbudowanych przez portugalską firmę Bloq.it.
– Te maszyny powstawały przez ostatnie pół roku. Pierwsze już zostały rozstawione. We Francji mamy największą maszynę bateryjną na świecie. To właśnie dlatego, że Bloq.it tak szybko dostosował technologię do naszych potrzeb i zintegrował ją z siecią InPostu, zdecydowaliśmy się nie tylko kupować ich rozwiązania, ale też stać się akcjonariuszem spółki – powiedział Rafał Brzoska.
InPost zamówił w firmie 20 tys. maszyn. Powstaną one w miejscach, w których nie można uzyskać przyłącza do sieci energetycznej, a ilość światła słonecznego pozwalająca na korzystanie z paneli fotowoltaicznych do zasilania maszyn jest zbyt mała.
– Głównie będziemy umieszczali je w Wielkiej Brytanii, ale jeśli będzie taka potrzeba, mogą pojawić się na całym świecie. W Wielkiej Brytanii jest jednak najwięcej lokalizacji z trudnym dostępem do przyłącza energetycznego – dodał prezes InPostu.
Rentowność na rynkach międzynarodowych zostanie osiągnięta
Jak informowaliśmy dziś rano, przychody grupy InPost w II kw. 2025 r. wzrosły do 3,5 mld zł. Jest to wynik lepszy niż w analogicznym okresie przed rokiem o 34,7 proc. Po raz pierwszy w historii firma wypracowała większy obrót za granicą niż w Polsce. Kluczowym z perspektywy rozwoju był rynek brytyjski. Tam InPost zwiększył liczbę dostarczonych przesyłek do 65,4 mln, czyli o 177 proc. więcej niż przed rokiem . W tym samym czasie wzrost dla krajów strefy euro wyniósł 10 proc., a w Polsce – 6 proc. Ogółem firma zrealizowała 324 mln zleceń.
– Nie zatrzymujemy się ani na chwilę. Wolumen przesyłek urósł o 23 proc. rok do roku. To, co chyba najbardziej cieszy, to fakt, że po raz pierwszy w historii rynki zagraniczne stanowiły 52 proc. naszych przychodów – powiedział Rafał Brzoska.
Rośnie także sieć paczkomatów. W Polsce jest ich około 27 tys. W ciągu ostatniego roku na rynkach zagranicznych przybyło ponad 10 tys. Z drugiej strony InPost prowadzi optymalizację sieci punktów odbioru. Ta zmalała w ostatnim kwartale, ale pozwoliło to na wzrost marżowości.
– To nasz plan strategiczny, by zastąpić punkty, które nie oferują takiej jakości, jaką potrzebujemy. Widać to szczególnie we Francji, co skutkuje poprawą rentowności biznesu – dodał prezes InPostu.
Jak zadeklarował Rafał Brzoska, pomimo trudnej sytuacji na europejskim rynku e-commerce, InPost utrzymuje pozycję rynkową.
– Niezależnie od tego i niezależnie od bardzo agresywnego otoczenia konkurencyjnego, nam udaje się udziały w poszczególnych segmentach albo utrzymywać, albo poprawiać. To pokazuje też, jak ważna jest siła marki i lojalizacja klientów. Rośnie liczba „hard-userów” – zadeklarował Rafał Brzoska.
Główne wnioski
- Spór między InPostem a Allegro eskaluje i może znacząco wpłynąć na rynek e-commerce w Polsce. InPost nałożył na Allegro karę w wysokości 98,7 mln zł za rzekome naruszenie postanowień umowy, a sprawa trafiła do sądu arbitrażowego. Konflikt dotyczy przede wszystkim ograniczania użytkownikom Allegro możliwości wyboru metody dostawy, co miało faworyzować własne rozwiązania logistyczne platformy. InPost powołuje się na informacje od użytkowników i reakcję Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który wszczął postępowanie wyjaśniające. Rozstrzygnięcie sporu przewidziane jest dopiero na IV kwartał 2026 roku.
- InPost dynamicznie rozwija się na rynkach zagranicznych, szczególnie w Wielkiej Brytanii. W II kwartale 2025 roku firma po raz pierwszy osiągnęła większe przychody poza Polską niż na rynku krajowym, a liczba przesyłek dostarczonych w Wielkiej Brytanii wzrosła aż o 177 proc. Firma inwestuje także w nowe paczkomaty bateryjne, dostosowane do trudnych warunków infrastrukturalnych. Zamówiono 20 tys. maszyn od portugalskiej firmy Bloq.it, które mają być rozmieszczane głównie na Wyspach Brytyjskich.
- InPost prowadzi strategiczną optymalizację sieci logistycznej, koncentrując się na jakości i rentowności. Firma zwiększyła liczbę paczkomatów w Polsce do 27 tys., a za granicą przybyło ponad 10 tys. nowych urządzeń w ciągu roku. Równolegle zmniejszono liczbę punktów odbioru, co poprawiło marżowość, szczególnie we Francji. Mimo trudnej sytuacji rynkowej, InPost utrzymuje lub zwiększa udziały w kluczowych segmentach i umacnia lojalność klientów.
-----
Napisaliśmy o tym, bo uznaliśmy za ważne i ciekawe. Dla pełnej transparentności informujemy, że fundusz RiO, należący do Rafała Brzoski, prezesa i akcjonariusza InPostu, jest inwestorem w XYZ.