Polacy popierają system kaucyjny. Chcą jednak więcej informacji
Większość Polaków uważa, że system kaucyjny jest potrzebny, ale nie czuje się wystarczająco poinformowana o jego zasadach. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez Centrum Badawczo-Rozwojowe Biqstat, którego wyniki zaprezentowano podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu.
Opinie Polaków o systemie
Prawie połowa ankietowanych (45,5 proc.) obawia się wzrostu cen produktów spowodowanego wprowadzeniem systemu kaucyjnego. Co piąty badany nie wie, gdzie będzie mógł oddawać opakowania (21,7 proc.), a 17,5 proc. wskazuje, że ma daleko do punktu odbioru. Jednocześnie 27,7 proc. respondentów nie ma żadnych obaw, a 10,2 proc. nie potrafiło odpowiedzieć na to pytanie.
Z badania wynika, że 6 na 10 uczestników planuje zawsze oddawać opakowania w celu odzyskania kaucji. Ponad 4/5 badanych (84,4 proc.) uważa, że systemem objęte będą plastikowe butelki po napojach, 74,9 proc. wskazuje na butelki szklane, a 57,6 proc. na puszki aluminiowe.
Aż 89,7 proc. ankietowanych jest świadomych, że cena napojów i innych produktów w opakowaniach objętych kaucją wzrośnie o jej wartość. Najczęściej wskazywano kwotę 0,50 zł za jedno opakowanie, rzadziej 1 zł. Jedynie 19 proc. badanych zadeklarowało, że wie, ile dokładnie wyniesie kaucja.
Większość respondentów (72,9 proc.) uważa, że opakowania objęte systemem będą musiały być specjalnie oznaczone. Z kolei 57,6 proc. badanych jest przekonanych, że przy oddawaniu butelek i puszek nie będzie trzeba przedstawiać dowodu zakupu.
Kiedy i jak ma ruszyć system?
Ponad połowa ankietowanych nie potrafiła wskazać daty wprowadzenia systemu w Polsce. Ci, którzy udzielili odpowiedzi, najczęściej wskazywali październik 2025 roku lub rok 2026.
Podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu przedstawiciele Izby Branży Komunalnej zwracali uwagę, że operatorzy i handel nie mają jeszcze gotowych narzędzi do obsługi systemu. – Jeśli system zostanie wprowadzony w obecnym kształcie, czeka nas nie wdrożenie, lecz spektakularne załamanie prawne, organizacyjne i wizerunkowe – powiedziała Agnieszka Fiuk z Rady Programowej Izby Branży Komunalnej.
Według ekspertów, mimo że system ma przynieść korzyści konsumentom i środowisku, brakuje odpowiednich struktur, a obywatele wciąż nie mają wystarczającej wiedzy na jego temat.
Potrzeba informacji i kampanii
Tylko 19,8 proc. ankietowanych zetknęło się z kampanią informacyjną dotyczącą systemu kaucyjnego. Najczęściej była ona widziana w internecie i mediach społecznościowych (62,1 proc.), a także w telewizji (50 proc.).
Ponad 4/5 badanych zadeklarowało, że chciałoby uzyskać więcej informacji o zasadach działania systemu. Wyniki wskazują na potrzebę szerokiej kampanii edukacyjnej skierowanej do społeczeństwa.
Źródło: PAP Biznes