Pilne
Sprawdź relację:
Dzieje się!
Społeczeństwo
Patronat medialny

Nadzieja w młodych głosach. Znamy zwycięzców konkursu Voice Impact Award 2025

Pierwsza edycja konkursu doceniła dziennikarzy i studentów, którzy przełamują bariery i nadają słowu społeczną moc. Choć jury nie przyznało pierwszej nagrody, wieczór udowodnił, że rzetelne dziennikarstwo wciąż potrafi zmieniać rzeczywistość.

Gala wręczenia nagród w konkursie Voice Impact Award 2025. Na zdj. laureaci konkursu i jury. Źródło: mat. prasowe T-Mobile
Gala wręczenia nagród w konkursie Voice Impact Award 2025. Na zdj. laureaci konkursu i jury. Fot. mat. prasowe T-Mobile

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Kto wygrał w konkursie Voice Impact Award.
  2. Jak młodzi dziennikarze i studenci przełamują bariery, aby udowodnić, że słowo wciąż może łączyć, a nie dzielić.
  3. Dlaczego reportaże nagrodzonych uczestników pokazują, że rzetelne dziennikarstwo ma moc realnie zmieniać rzeczywistość.

Debata publiczna coraz częściej zamiast łączyć – dzieli. Dlatego T-Mobile wraz z partnerami postanowił docenić dziennikarzy i studentów, którzy przełamują tabu i podejmują trudne tematy. W ten sposób udowadniają, że słowo może być mostem, a nie murem. Pierwsza edycja konkursu Voice Impact Award zgromadziła w Warszawie przedstawicieli mediów, świata nauki i młodych adeptów dziennikarstwa. Wieczór pokazał, że dobre dziennikarstwo wciąż ma siłę wpływać na rzeczywistość.

Voice Impact Award to konkurs grantowy T-Mobile i partnerów, zorganizowany wspólnie z Uniwersytetem Warszawskim. Wzięło w nim udział 146 dziennikarzy i studentów. Do finału zakwalifikowano dziesięć najlepszych prac – różnorodnych tematycznie, lecz spójnych pod względem wartości.

– Wszystkie teksty łączy wspólny mianownik – chęć, by łączyć, a nie dzielić – podkreślała dr hab. Anna Jupowicz-Ginalska z Wydziału Dziennikarstwa UW.

Jury złożone z liderów mediów

O randze przedsięwzięcia świadczy skład jury. W kapitule zasiedli redaktorzy naczelni  najważniejszych polskich tytułów, takich jak „Forbes”, „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza”, Polityka.pl, „Newsweek”, Onet, „Puls Biznesu”, Wirtualna Polska, „Dziennik Gazeta Prawna” i XYZ.

Historie, które poruszają

Zwycięskie reportaże pokazały, że dziennikarstwo wysokiej jakości nie unika trudnych tematów.

  • Tama wstyduAleksandry Wiśniewskiej – nagrodzona drugim miejscem. Odsłania problem nietrzymania moczu, tabu dotykającego milionów Polaków. – Autorka łączy empatię z rzetelnością, tworząc reportaż, który mobilizuje do zmian – brzmiała laudacja.
  • Książkowa ciążaMagdaleny Frindt – trzecie miejsce. Opowiada historię rodziny walczącej o godne życie córki mimo dramatycznej diagnozy. – To opowieść o codziennym heroizmie, miłości i przełamywaniu barier – mówiła autorka odbierając nagrodę.
  • Opowiedz mi swoją historię, a zrozumiesz mojąKatarzyny Gruchot – drugie równorzędne trzecie miejsce. Reportaż o projekcie młodzieży z Rybnika i Raciborza, który przez rodzinne opowieści o wojnie i wysiedleniach pokazuje, że pamięć może łączyć, a nie dzielić.

Pozostałe finałowe teksty dotyczyły m.in. katastrofy ekologicznej na Odrze, różnic pokoleniowych w polityce czy tańców międzypokoleniowych w Warszawie.

Dziesiątka najlepszych tekstów zostanie opublikowana w mediach partnerskich konkursu. XYZ, jako patron medialny, zaprezentuje artykuł „Odra – ćwiczenia z (prawnej) wyobraźniPiotra Sołowija.

Nadzieja w młodych

Szczególne wrażenie na jury zrobiły prace studentów. Wyróżnienia otrzymali:

  • Kacper Koźluk – „Tak, możemy robić naukę w Polsce”, reportaż o młodych badaczach realizujących projekt terapii celowanej.
  • Zofia Witczak – „Ukraina jest kobietą. Historia Fundacji Czerwony Mak”, opowieść o pomocy dzieciom i ofiarom wojny.
  • Aleksandra Trendak – „Pląs pokoleń”, tekst o tańcach pod gołym niebem łączących warszawiaków w każdym wieku.

Pierwszej nagrody nie było – zamiast tego wsparcie dla seniorów

W tej edycji jury nie przyznało pierwszej nagrody w wysokości 30 tys. zł. Środki przekazano na cel charytatywny – wsparcie Fundacji TV Puls Pod Dębem, walczącej z wykluczeniem cyfrowym seniorów.

– To najlepszy dowód na to, że na najwyższym stopniu podium znalazło się działanie, które realnie burzy bariery – podsumowała Małgorzata Rybak-Dowżyk, dyrektorka departamentu komunikacji korporacyjnej i ESG w T-Mobile.

Fundacja od lat realizuje projekt „Sieć Pokoleń”, w ramach którego osoby starsze uczą się korzystać z nowych technologii.

„Świat się rozwija i my musimy nadążyć, nawet jeśli jesteśmy już starszymi ludźmi” – mówili bohaterowie filmu prezentującego efekty programu.

Główne wnioski

  1. Konkurs Voice Impact Award pokazał, że młodzi dziennikarze i studenci potrafią podejmować trudne, często tabuizowane tematy, nadając im społeczną moc i wnosząc świeżą perspektywę do debaty publicznej.
  2. Brak przyznania pierwszej nagrody i przekazanie środków na wsparcie seniorów podkreśliło znaczenie realnych działań społecznych ponad indywidualne wyróżnienia.
  3. Zgłoszone reportaże udowodniły, że wysokiej jakości dziennikarstwo nadal odgrywa istotną rolę w budowaniu mostów zamiast murów i w inspirowaniu do zmiany.