Pilne
Sprawdź relację:
Dzieje się!

TRAKO 2025

Partner
Biznes

Prezes MTG o ewolucji targów Trako. „Dzisiaj kolej broni się sama”

Międzynarodowe Targi Gdańskie od lat budują swoją pozycję na mapie wydarzeń gospodarczych w Europie. Najlepszym przykładem jest Trako, targi kolejowe, które w tym roku są największym tego typu wydarzeniem w Europie Środkowo-Wschodniej. O rozwoju Trako na przestrzeni lat opowiada w rozmowie z portalem XYZ Andrzej Bojanowski, prezes MTG.

Andrzej Bojanowski, prezes MTG
Trako to największe w tym roku targi kolejowe w Europie. Natomiast fizycznie są drugie co do wielkości po InnoTransie. Andrzej Bojanowski, prezes MTG, fot. XYZ

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Jak targi Trako ewoluowały na przestrzeni ponad trzech dekad.
  2. Jakie nowe wydarzenia rozwijają Międzynarodowe Targi Gdańskie.
  3. Jak pandemia wpłynęła na branżę eventową i działalność MTG.

– Trako to największe w tym roku targi kolejowe w Europie. Natomiast fizycznie są drugie co do wielkości po InnoTransie berlińskim, bo on jest największy w Europie – podkreśla Andrzej Bojanowski, prezes MTG w rozmowie z portalem XYZ.

Targi Trako odbywają się co dwa lata. Obecna edycja Międzynarodowych Targów Trako jest 16. w historii. Jak mówi Andrzej Bojanowski, początki targów były trudne.

– To było już 32 lata temu. Zaczynaliśmy w Gdyni i to nie był łatwy czas. Trzeba było bardzo dużo się postarać, żeby wystawcy przyszli i uwierzyli, że kolej będzie się rozwijała. To był czas asfaltu, budowy autostrad – wspomina prezes MTG.

Dziś sytuacja wygląda inaczej. Inwestycje w kolej, poprawa jakości usług i rosnąca terminowość sprawiają, że zdaniem Andrzeja Bojanowskiego ta gałąź transportu sama się broni.

– Dzisiaj jesteśmy w zupełnie innym świecie. Kiedyś porównywaliśmy się do Niemiec. Mówiliśmy: „gdyby było tak jak w Niemczech”. Dzisiaj Niemcy, myślę, mogą nam pozazdrościć w niektórych obszarach – dodaje.

MTG to nie tylko Trako

Trako to jednak tylko część szerokiej działalności Międzynarodowych Targów Gdańskich. Wśród innych projektów Andrzej Bojanowski wymienia Baltcexpo – jedną z najstarszych imprez morskich w Polsce, która w tym roku odbędzie się w październiku. Wydarzenie to jest jeszcze starsze niż Trako.

 – Odbudowujemy ten tytuł. Myślę, że branża morska również przeżywa renesans, związany choćby z bezpieczeństwem i budową okrętów wojennych w stoczniach. Wystawców jest mniej, ale prezentują się równie godnie – podkreśla.

Zupełnie nowym przedsięwzięciem jest Power Connect Energy Summit, które wystartowało w ubiegłym roku. Andrzej Bojanowski podkreśla, że to istotna branża, bo energetyka przenosi się z południa Polski na północ.

– Stawianie dzisiaj nowego tytułu na dosyć już ustabilizowanym rynku wystawienniczym nie jest łatwe, ale udało się. W przyszłym roku robimy w marcu kolejną jego edycję, ale dlaczego? Dlatego, że energetyka przenosi się z południa na północ. Tutaj jest budowana elektrownia atomowa. Tu jest offshore wind. Tutaj mówimy o magazynach energii w różnej formie, nie tylko tych fizycznie stawianych, ale również hydrotechnicznych – wylicza prezes MTG.

MTG nie zapomina też o swoich tradycyjnych markach, m.in. Amberif czy imprezach jubilerskich związanych z bursztynem. Ważnym filarem są także wydarzenia plenerowe.

– Odbudowujemy również tytuł jubilerski Gdańska jako Światowej Stolicy Bursztynu. Drugim naszym filarem, który w dodatku bardzo nam się udał, są festiwale. To jest Jarmark Świętego Dominika i Jarmark Bożonarodzeniowy. Wygraliśmy konkurs najlepszego europejskiego jarmarku bożonarodzeniowego. Zostaliśmy wskazani również przez europejską organizację kwalifikującą nas do jednego z dziesięciu plenerowych festiwali z Jarmarkiem Świętego Dominika, wskazywanych w Europie jako najważniejszej imprezy plenerowej – wymienia Andrzej Bojanowski.

Jak wspomina, ogromnym wyzwaniem dla branży eventowej była pandemia. Przeformatowała ona wydarzenia w MTG. W czasie lockdownu hala Amber Expo została przekształcona w szpital tymczasowy, w którym leczono blisko tysiąc pacjentów.

– To nas wzmocniło i pokazało, że jesteśmy infrastrukturą ważną także w zarządzaniu kryzysowym. Dzięki właścicielom przetrwaliśmy pandemię finansowo. Dzisiaj staramy się to odrabiać. Mam nadzieję, że będziemy rosnąć w takim tempie, jak w ostatnich dwóch latach – podkreśla Andrzej Bojanowski.

Główne wnioski

  1. Trako stało się kluczowym wydarzeniem branży kolejowej w Europie Środkowo-Wschodniej, które od skromnych początków w latach 90. urosło do jednych z największych targów w Europie, pokazując dynamiczny rozwój i rosnącą rolę kolei w Polsce.
  2. Międzynarodowe Targi Gdańskie konsekwentnie dywersyfikują swoją ofertę, rozwijając nie tylko Trako, ale także wydarzenia z innych branż, m.in. Baltexpo, Power Connect Energy Summit czy imprezy jubilerskie i festiwalowe, co wzmacnia ich pozycję na rynku wystawienniczym.
  3. Pandemia stała się przełomowym doświadczeniem dla MTG, które nie tylko przetrwało trudny okres, ale także wykorzystało swoje zasoby w zarządzaniu kryzysowym, a dziś odbudowuje się i rozwija w szybkim tempie.