Drony, Nawrocki, Tusk i Sikorski. Wrześniowe podsumowanie polityki w mediach
Tradycyjny powakacyjny początek sezonu politycznego był wyjątkowo gorący. Atak rosyjskich dronów na Polskę, początek końca kariery politycznej Szymona Hołowni i napięcia na linii PiS-Konfederacja to tylko część wydarzeń minionego miesiąca. We współpracy z firmą Mediaboard monitorującą media przygotowaliśmy podsumowanie września w polskiej polityce.
Z tego artykułu dowiesz się…
- O których politykach najczęściej mówi się w mediach tradycyjnych i społecznościowych.
- Jak duża jest przewaga prawicy w mediach społecznościowych nad ugrupowaniami koalicji rządowej.
- Czy Koalicja Obywatelska rzeczywiście nadrabia dystans do Konfederacji w mediach społecznościowych.
Na łamach XYZ regularnie analizowaliśmy polityczne wydarzenia września. Miniony miesiąc zdominował przede wszystkim atak rosyjskich dronów na Polskę, któremu poświęciliśmy wiele tekstów i analiz. Pozostałe wydarzenia nie były tak kluczowe dla polityków, choć niedawne głosowanie Polski 2050 nad dalszym procedowaniem prezydenckiego projektu ustawy o CPK czy ogłoszenie Szymona Hołowni o usunięciu się z politycznego pierwszego szeregu z pewnością wpłynie na dynamikę procesów po stronie koalicji rządzącej.
Obserwowaliśmy również warszawską awanturę o nocną prohibicję, która znalazła się na ustach całego kraju. Byliśmy też świadkami napięć między prawicowymi konkurentami z Prawa i Sprawiedliwości oraz Konfederacji. W tle tych wydarzeń była także dalsza aktywizacja Karola Nawrockiego na arenie międzynarodowej. Prezydent wystąpił na Zgromadzeniu Ogólnym ONZ, a w delegacji towarzyszył mu Radosław Sikorski, który ostrzegał Rosję przed dalszymi eskalacjami.
Skutki wrześniowych wydarzeń widać na danych przygotowanych przez dom mediowy Mediaboard.
Tercet prezydencko-rządowy
Najwięcej publikacji medialnych poświęcono prezydentowi Karolowi Nawrockiemu, premierowi Donaldowi Tuskowi oraz szefowi MSZ Radosławowi Sikorskiemu. Za „podium” znaleźli się minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, prezes PiS Jarosław Kaczyński i marszałek sejmu Szymon Hołownia.
Informacje o Karolu Nawrockim dotarły do najszerszego grona odbiorców. Jak wynika z danych firmy Mediaboard, wskaźnik dotarcia publikacji o prezydencie przekroczył 3 mld. To oznacza, że każdy Polak trafiał w poprzednim miesiącu na wzmianki o Karolu Nawrockim przeciętnie trzy razy dziennie. Podobnie jak w zestawieniu liczby wzmianek, na dalszych miejscach znajdują się premier oraz minister spraw zagranicznych.
Z kolei 10 września, w dniu ataku dronów na Polskę, największe zasięgi zebrał Donald Tusk. Premierowi poświęcono niemal 5 tys. publikacji. Połowę mniej publikacji poświęcono prezydentowi Karolowi Nawrockiemu, a niemal 2 tys. publikacji odnosiło się do Władysława Kosiniaka-Kamysza. Około tysiąc razy opublikowano wzmianki o Radosławie Sikorskim.
PiS silniejszy w medialnym duopolu
Pomimo obecności trojga najważniejszych przedstawicieli rządu w czołówce zestawienia dotarcia publikacji polityków, to ranking partyjny wygląda już inaczej. Zarówno w zestawieniu liczby publikacji, jak i dotarcia wyraźnie widać wyraźną dominację wiadomości o Prawie i Sprawiedliwości. Wzmianki o PiS docierają do Polaków ponad dwukrotnie częściej niż o Koalicji Obywatelskiej.
Wzmianki o największej partii opozycyjnej docierają do Polaków nieznacznie częściej niż o prezydencie Karolu Nawrockim (również średnio ok. trzy razy dziennie). Z kolei wzmianki o Koalicji Obywatelskiej docierają do Polaków średnio ok. 1,8 raza dziennie. Odznacza się zatem widoczna pod kątem ilościowym przewaga narracyjna Prawa i Sprawiedliwości nad Koalicją Obywatelską.
Politycy prawicy górą w sieci
Zgoła inaczej wygląda zestawienie najbardziej angażujących polityków w sieci. Dominują w nim politycy prawicy – na Facebooku europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik (Konfederacja), prezydent Karol Nawrocki oraz Patryk Jaki (PiS). Pozostali politycy wygenerowali mniej niż 1 mln interakcji pod swoimi postami.
Na Instagramie z kolei nieco lepiej widoczni są politycy koalicji rządowej, a ściślej prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski oraz Radosław Sikorski. W przypadku Trzaskowskiego niekoniecznie były to pozytywne interakcje. Lwią część z interakcji stanowiła krytyka postawy radnych KO w sprawie nocnej prohibicji w Warszawie. Niedoszłych prezydentów pogodził jednak urzędujący prezydent – bowiem to Karol Nawrocki wygenerował największe zainteresowanie wśród użytkowników Instagrama.
Na TikToku niezmiennie króluje najbardziej popularny polityk na chińskiej platformie – Sławomir Menzten z Konfederacji. Tuż za jego plecami znajduje się Patryk Jaki oraz Donald Tusk. Nieznacznie poza podium znalazła się Ewa Zajączkowska-Hernik.
Dominacja Konfederacji i... Platformy Obywatelskiej
Interesująco robi się, gdy porównamy dane polityków z danymi dotyczącymi partii. Na Facebooku niepodzielnie rządzi Konfederacja. Dystansuje Platformę Obywatelską i… Ruch Narodowy. Przypomnijmy – Ruch Narodowy, podobnie jak czwarta w facebookowym rankingu Nowa Nadzieja współtworzą Konfederację – pierwszą siłę w rankingu. Oznacza to, że prawica spod znaku sił Mentzena i Bosaka wyraźnie dominuje na Facebooku.
Mimo że na Instagramie lepiej radzą sobie siły liberalno-lewicowe, to i tak największe zainteresowanie ponownie wzbudziła Konfederacja przed Platformą Obywatelską i Razem.
Na Instagramie widać wyższą aktywność polityków KO – w szczególności Sikorskiego i Trzaskowskiego. Niemniej największe zainteresowanie i tak ponownie wzbudziła Konfederacja. Partia Mentzena i Bosaka na Instagramie dystansuje Platformę Obywatelską i Razem.
Największe zaskoczenie przynosi analiza interakcji na TikToku. Absolutnym dominatorem TikToka we wrześniu była Platforma Obywatelska z ponad 630 tys. Interakcjami. Za jej plecami z 16-krotnie niższymi zasięgami znajduje się Razem oraz Konfederacja. To ciekawa zależność, bowiem wśród samych polityków jedynie Donald Tusk ma relatywnie wysoki wskaźnik interakcji. Wciąż jest on jednak niższy od konkurentów z prawicy.
Czy zatem liczby z TikToka mogą być zwiastunem odkręcenia negatywnych trendów dla KO, a szerzej – koalicji rządowej? O komentarz do statystyk zapytaliśmy eksperta Mediaboard Polska, Macieja Małkowskiego.
Zdaniem eksperta
Efekt "świeżości" Karola Nawrockiego i mozolne nadrabianie dystansu KO do Konfederacji
Polska 2050 pomimo mniejszej liczby publikacji na swój temat, w niewielkim stopniu wyprzedziła Konfederację w obszarze dotarcia do odbiorców czy wysokości wskaźnika ekwiwalentu reklamowego. Przekaz na temat ugrupowań politycznych jest zawsze wielowątkowy, niemniej pewne informacje w szczególnym stopniu przebijają się do mainstreamowych mediów. W przypadku Polski 2050 były to przede wszystkim treści o kryzysie formacji, czego główną emanację stanowiła zapowiedź Szymona Hołowni, że nie będzie ubiegać się o funkcję przewodniczącego Polski 2050.
W minionym miesiącu widać było duże starania Platformy Obywatelskiej o nadrobienie dystansu do Konfederacji pod względem obecności na TikToku. Większa o ponad 70 proc. aktywność w publikowaniu przekłada się na prawie 4 proc. wzrost liczby obserwujących w ostatnim okresie – największy spośród wszystkich ugrupowań. Dystans dzielący PO od Konfederacji na tej platformie jest jednak nadal olbrzymi.
Główne wnioski
- Wrzesień zdominowały medialnie trzy nazwiska: Karol Nawrocki, Donald Tusk i Radosław Sikorski. Największe zasięgi generował prezydent – informacje o nim dotarły do odbiorców ponad 3 mld razy, co oznacza średnio trzy wzmianki dziennie na osobę w Polsce.
- Pod względem liczby publikacji i zasięgu wciąż wyraźnie dominuje Prawo i Sprawiedliwość, które dociera do Polaków ponad dwa razy częściej niż Koalicja Obywatelska. Opozycja przewyższa nawet samego prezydenta Nawrockiego w liczbie codziennych wzmianek, podczas gdy KO utrzymuje niższy poziom obecności medialnej – średnio 1,8 wzmianki dziennie.
- W mediach społecznościowych widoczna jest wyraźna polaryzacja: na Facebooku i TikToku dominują politycy i ugrupowania prawicy, podczas gdy na Instagramie proporcje są bardziej wyrównane. Największym zaskoczeniem okazała się aktywność Platformy Obywatelskiej na TikToku, która we wrześniu zdetronizowała konkurencję na platformie, notując ponad 630 tys. interakcji – szesnastokrotnie więcej niż kolejne ugrupowania. Ekspert firmy Mediaboard zaznacza jednak, że do całościowego nadrobienia dystansu do Konfederacji daleka droga.