Sprawdź relację:
Dzieje się!
Biznes Newsy

Rząd zapowiada rozbudowę lotniska Chopina. Szczegóły już w grudniu

Rząd zaprezentuje w grudniu szczegóły rozbudowy lotniska Chopina. Inwestycja ma przygotować warszawski port na rosnący ruch lotniczy, zanim centralny port lotniczy w Baranowie przejmie jego rolę.

Na zdjęciu widać front lotniska im. fryderyka chopina w Warszawie
Premier: Polska Grupa Lotnicza trafi z resortu aktywów do Ministerstwa Infrastruktury Fot. Mateusz Włodarczyk/NurPhoto via Getty Images

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Jakie są plany rządu wobec warszawskiego lotniska Chopina.
  2. Dlaczego rozbudowa warszawskiego portu jest konieczna przed uruchomieniem CPK.
  3. Jak postępuje realizacja Programu Dobrowolnych Nabyć i pozyskiwanie gruntów pod CPK.

W grudniu rząd zaprezentuje szczegóły dotyczące rozbudowy lotniska Chopina – zapowiedział wiceminister infrastruktury i pełnomocnik ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), Maciej Lasek. Jak poinformował polityk w rozmowie z PAP, plan obejmie koncepcję, harmonogram oraz szacunkowe koszty inwestycji, które pozwolą zwiększyć przepustowość największego polskiego lotniska do 28–30 mln pasażerów rocznie do 2030 r.

Dlaczego rozbudowa jest konieczna?

Prognozy ruchu lotniczego wskazują, że lotnisko Chopina zbliża się do granic swojej przepustowości. W 2023 r. obsłużyło 18,5 mln pasażerów, a w tym roku liczba ta może wzrosnąć do 21 mln. Przy obecnych możliwościach maksymalny roczny ruch, który lotnisko może obsłużyć to 24 mln pasażerów. Rozbudowa jest zatem konieczna zanim centralny port lotniczy w Baranowie (CPK) przejmie główny ruch w 2032 r.

Koszty rozbudowy lotniska Chopina pokryją Polskie Porty Lotnicze (PPL). Maciej Lasek zaznaczył, że inwestycja ma być realizowana w sposób, który umożliwi jej pełną amortyzację przed oddaniem do użytku CPK.

„Nie chodzi o niski standard obsługi pasażerów, ale nie ma sensu planować luksusowego standardu na kilkanaście lat, gdy lotnisko w Baranowie przejmie ruch” – podkreślił Lasek.

Postępy w realizacji CPK

W ramach programu CPK powstanie nowy port lotniczy między Warszawą a Łodzią, przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie. Terminal i węzeł komunikacyjny, w tym dworzec kolejowy, są już w fazie weryfikacji projektów. Oczekuje się, że do końca 2024 r. wszystkie elementy projektu zostaną zatwierdzone.

Spółka CPK kontynuuje Program Dobrowolnych Nabyć, w ramach którego pozyskano już ponad 1000 ha gruntów na terenach objętych decyzją lokalizacyjną (Baranów, Wiskitki, Teresin). Około 90 proc. rodzin zgodziło się na sprzedaż nieruchomości w ramach programu, lecz kilkanaście domostw wciąż nie podjęło decyzji. Przedstawiciele CPK starają się ich przekonać, aby dojść do porozumienia poza procedurą wywłaszczania.

Finansowanie projektu

Nie został jeszcze podpisany list intencyjny dotyczący finansowania CPK. Negocjacje z potencjalnym inwestorem prywatnym napotkały trudności ze względu na ocenę ryzykownych warunków przez Prokuratorię Generalną. Spółka nie wyklucza jednak współpracy z prywatnym partnerem, ale na warunkach i zasadach, które będą dla niej korzystne i bezpieczne. Lasek wskazał słowa premiera Donalda Tuska, że „budowa lotniska i zarządzanie nim powinny pozostać w polskich rękach”.

Nowa jakość w kolejach

Projekt CPK obejmuje również rozwój Kolei Dużych Prędkości. W tym roku otwarto oferty na drążenie tunelu pod Łodzią, który będzie kluczowym elementem nowego systemu transportu. Spółka zapowiada, że w kolejnych miesiącach będzie wdrażać programy nabywania gruntów także pod trasy kolejowe.

Czy lotnisko Chopina stanie się hubem?

Plany rozbudowy lotniska Chopina mają uwzględniać potrzeby narodowego przewoźnika, który wymaga większej przestrzeni do rozwoju operacji. Docelowo lotnisko w Baranowie ma pełnić funkcję takiego węzła i bazy, ale do tego czasu to port lotniczy Chopina będzie odgrywać kluczową rolę w obsłudze rosnącego ruchu lotniczego.

Grudniowa prezentacja planów rozbudowy lotniska Chopina będzie kluczowa dla określenia kierunków rozwoju polskiej infrastruktury lotniczej. Maciej Lasek zapewnił, że priorytetem jest przygotowanie portu do zwiększonego ruchu, zanim całość operacji zostanie przeniesiona do Baranowa.

Podsumowanie

Pełnomocnik rządu ds. CPK przekonywał w rozmowie z PAP, że rozbudowa lotniska Chopina to kluczowy etap w realizacji wizji rozwoju polskiego sektora lotniczego. Inwestycje w Chopina i CPK pozwolą zwiększyć przepustowości portu, a ponadto umożliwią płynne przejście do funkcjonowania nowego portu centralnego. Szczegóły rozwoju poznamy już w grudniu.