Amazon zainwestował w Polsce ponad 38 mld złotych. Raport Keystone

Amazon zainwestował od 2012 38 miliardów złotych w Polskę – wynika z raportu firmy badawczej Keystone. Na tych inwestycjach skorzystała też polska gospodarka.

Z raportu Keystone wynika, że inwestycje Amazon od 2012 doprowadziły do wzrostu polskiego PKB przynajmniej o 27 mld zł. – Polska pozostaje dla Amazon strategiczną lokalizacją w Europie. Nasze dotychczasowe inwestycje pokazują, że znajdujemy tu doskonałe warunki do rozwoju zarówno w obszarze operacyjnym, jak i zaawansowanych technologii – mówi Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, która zarządza sklepem Amazon.pl.

Do końca 2024 Amazon zatrudnił też w Polsce bezpośrednio ponad 19 tysięcy pracowników. A w ramach rozwoju e-handlu polscy sprzedawcy, obecni na Amazon, stworzyli ponad 14 tys. miejsc pracy.

Firma zapewnia, że stawia na rozwój swoich pracowników – choćby przez eliminowanie barier edukacyjnych czy oferując dodatkowe kursy. Z programu „Postaw na swój rozwój” skorzystało już ponad 7 tysięcy pracowników.

Rozwój kompetencji cyfrowych w Polsce wspiera też Amazon Web Services (AWS). Od 2017 udało się bowiem przeszkolić 100 tys. osób w zakresie umiejętności pracy w chmurze. Firma współpracuje z 29 uniwersytetami i stworzyła w Warszawie pierwszą w Europie Środkowo-Wschodniej Strefę Lokalną AWS, która zapewnia dostęp do usług z niskim opóźnieniem. Dlatego też na AWS zdecydowały się polskie firmy z najważniejszych sektorów – od startupów, przez MŚP, aż po największe przedsiębiorstwa.

Amazon oferuje pomoc w sprzedaży dla polskich firm

Aby pomóc w cyfrowej transformacji sprzedawców, Amazon udostępnia im narzędzia do analizy danych, marketingu i zarządzania łańcuchem dostaw. W ten sposób mogą oni rozpocząć działalność online bez inwestowania w kosztowną infrastrukturę. Dzięki temu w 2024 polskie firmy sprzedały przez Amazon około 70 produktów na minutę, czyli 35 milionów w skali roku (o 5 milionów więcej niż w 2023). Wartość eksportu polskich MŚP wyniosła ponad 5,1 mld zł.

Firma rozwija też polski oddział sklepu Amazon. Nie chodzi tylko o infrastrukturę – światowy koncern zbudował bowiem w 2024 już 11. centrum logistyczne w Gorzyczkach, co ma m.in. przyspieszyć dostawy do klientów.

Ruszył też sklep „Polskie Marki” oraz program „Climate Pledge Friendly”, który zachęca do kupowania produktów z cechami zrównoważonego rozwoju.

To wiąże się z planami firmy wspierającymi ochronę środowiska. – Dotychczas zaangażowaliśmy się w Polsce w cztery projekty OZE, zarówno słoneczne, jak i wiatrowe. Szacuje się, że łącznie będą one generować ponad 140 megawatów (MW) mocy energii bezemisyjnej. Przykładowo, wystarczyłoby to do zasilenia w energię elektryczną ponad 100 000 polskich domów rocznie – wyjaśnia Sławomir Płonka, dyrektor regionalny ds. operacji Amazon w Europie Środkowo-Wschodniej. Firma chce też przekazać 4,3 mln zł na odtworzenie terenów podmokłych w Kampinoskim Parku Narodowym, w ramach którego zostanie zrewitalizowanych ok. 500 hektarów parku.

Amazon zapewnia również, że wzmacnia polską kulturę. W Prime Video pojawiają się polskie produkcje, jak muzyczny talent show „RAP Generation” czy komediowe reality show „The 50”. Pojawił się też dokument „Szczęsny”, a serwis streamingowy planuje kolejne takie produkcje, m.in. film o historii Doroty „Dody” Rabczewskiej.