Ministra kultury zapowiada 2,5 mld zł na media publiczne, koniec abonamentu
2,5 mld zł stabilnego finansowania mediów publicznych z budżetu, uzupełnionego o waloryzację i inflację, oraz zniesienie abonamentu RTV – zapowiedziała ministra kultury Marta Cienkowska, prezentując projekt nowelizacji ustawy medialnej.
2,5 mld zł z budżetu na finansowanie mediów publicznych ministra kultury nazwała „konkretnym" i „stabilnym finansowaniem”, które będzie uzupełnione o waloryzację i inflację.
Jak stwierdziła, to kwota, którą Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego wypracowało po audycie TVP, po rozmowach z Ministerstwem Finansów „w trosce o budżet państwa” oraz po wewnętrznych rozmowach dotyczących koniecznych zmian w karcie powinności.
Cienkowska zapowiedziała także likwidację abonamentu radiowo-telewizyjnego, ponieważ – jak podkreśliła – jest on „absolutnie nieskuteczny”, nie zapewnia stabilnego finansowania mediów publicznych, a także jest „archaicznym tworem” i „bardzo słabo ściągalną opłatą”.
Kandydaci do mediów publicznych i KRRiT mają spełniać wymogi apolityczności
Marta Cienkowska potwierdziła też, że w projekcie nowej ustawy medialnej zapisana jest likwidacja Rady Mediów Narodowych. Jak wyjaśniła, kompetencje organu przejmie Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.
Każdy kandydat i kandydatka, która będzie wybierana do zarządów, rad nadzorczych i programowych mediów publicznych, a także KRRiT, musi spełniać wymogi apolityczności oraz eksperckości – zapowiedziała Cienkowska.
Apolityczność – wyjaśniła Cienkowska – to „brak przynależności do partii politycznej przez pięć lat wstecz od momentu kandydowania, brak pełnienia funkcji w partii politycznej, a także kandydowania w wyborach powszechnych przez przynajmniej 10 lat”. Natomiast eksperckość to „wyróżnianie się wiedzą i doświadczeniem w zakresie środków masowego przekazu, kultury i mediów, co najmniej pięcioletnie doświadczenie w zakresie tworzenia lub stosowania prawa dotyczącego mediów lub kultury, pracy w podmiocie będącym dostawcą usługi medialnej lub wydawcą prasy”.
– Te wymogi będą dotyczyć wszystkich kandydatów, czy chodzi o zarządy spółek, rady programowe, rady nadzorcze czy Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Każdy z tych procesów będzie w pełni jawny – zapowiedziała.
Ministra kultury mówiła także o zarządach spółek medialnych, zaznaczając, że planowany jest jednoosobowy zarząd, powoływany na pięć lat przez apolityczną Krajową Radę Radiofonii i Telewizji na wniosek komisji konkursowej.
Polecamy: WP: Karol Nawrocki miał gigantyczną promocję na reklamy w TV Republika. Rabat robi wrażenie
Ministerstwo planuje likwidację Rady Mediów Narodowych
Projektowane przepisy zakładają, że KRRiT będzie złożona z dziewięciu członków powoływanych na sześć lat i – zgodnie z zasadą rotacyjności – co dwa lata następować będzie wymiana jednej trzeciej składu.
– Czterech członków będzie wybierać sejm, dwóch – senat, a trzech – prezydent. Wymogami dodatkowymi będzie poparcie branżowych organizacji pozarządowych. Każdy z tych kandydatów będzie podlegał publicznemu wysłuchaniu z udziałem przedstawicieli organizacji pozarządowych, związków zawodowych oraz organizacji pracodawców – powiedziała Cienkowska.
Dodała, że uchwały sejmu i senatu świadczące o wyborze kandydatów będą wymagały pełnego uzasadnienia.
Szefowa MKiDN poinformowała, że proponowane są jednoosobowe zarządy spółek medialnych, powoływane na pięć lat przez apolityczną KRRiT na wniosek komisji konkursowej.
– Każdy z kandydatów będzie musiał przedstawić projekt ramowej koncepcji funkcjonowania jednostki publicznej radiofonii i telewizji, a także rekomendacje organizacji pozarządowych – wyjaśniła.
Cienkowska podkreśliła, że planowana jest likwidacja Rady Mediów Narodowych.
– Jej obowiązki przejmie KRRiT – wyjaśniła.
Na pytanie, czy po wejściu w życie ustawy kadencja obecnej KRRiT ulegnie wygaśnięciu, ministra odpowiedziała, że „nie wyobraża sobie innego scenariusza”.
Czytaj także: Karol Nawrocki nie potwierdza wygaśnięcia kadencji członków KRRiT
Źródło: PAP