UOKiK alarmuje. Fatalne wyniki testów podnośników do aut
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdził 10 modeli podnośników trapezowych, ich oznakowanie i wytrzymałość na obciążenia. W ponad połowie stwierdzono ryzyko opadnięcia pojazdu znajdującego się na podnośniku, co tworzy poważne ryzyko dla jego użytkownika.
Niebezpieczne urządzenia zostaną wycofane z rynku.
UOKiK przypomina w komunikacie, że lewarek to sprzęt do sytuacji awaryjnych. Powinien być prosty w obsłudze i sprawny w działaniu. Dlatego tak ważne jest, aby dopasować jego nośność do pojazdu i zwrócić uwagę na solidność wykonania.
Kontrola podnośników: 7 na 10 modeli zakwestionowanych przez UOKiK
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że w wyniku kontroli podnośników samochodowych zakwestionowano 7 z 10 sprawdzonych modeli. W jednym przypadku stwierdzono braki w oznakowaniu, w trzech – wady konstrukcyjne, a w kolejnych trzech zarówno wady konstrukcyjne, jak i braki w oznakowaniu.
8 z kontrolowanych produktów pochodziło z Chin, w dwóch przypadkach nie udało się ustalić kraju pochodzenia.
Wśród nieprawidłowości znalazły się m.in. uszkodzenia konstrukcji nośnej podnośnika i korby, co stwarza ryzyko poważnego urazu w sytuacji, gdy uniesiony pojazd opadnie.
Jakie wymagania powinien spełniać podnośnik trapezowy?
- nośność od 1,5 do 3 ton, masywna budowa i grube profile;
- oznakowanie CE, dane identyfikujące urządzenie i producenta/importera;
- norma PN-EN 1494+A1:2009;
- prawidłowa deklaracja zgodności;
- instrukcja w języku polskim z informacjami o bezpiecznym użytkowaniu.
UOKiK zapowiada skierowanie zawiadomień do organów ścigania w celu nałożenia grzywien za wprowadzenie niebezpiecznych urządzeń do obrotu. Produkty zostaną zgłoszone też do unijnego systemu Safety Gate, aby nie trafiły do konsumentów w Europie.