Benefit Systems chce rosnąć dzięki nowym klientom, a nie podwyżkom cen. „Mamy też potencjał do dalszych przejęć”
Benefit Systems zanotowała bardzo dobre wyniki finansowe w trzecim kwartale. Firma – jak zapewnia członek zarządu Marcin Fojudzki – nie planuje znaczących zmian w cennikach. Strategia przejęć będzie jednak kontynuowana, choć nie za wszelką cenę.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Jak Benefit Systems planuje rozwijać się bez podnoszenia cen, stawiając na wzrost liczby użytkowników i rozszerzanie działalności, zwłaszcza w Polsce i Turcji.
- Dlaczego turecki rynek fitness stał się strategicznym kierunkiem ekspansji spółki oraz jakie inwestycje mają doprowadzić do jego rentowności w ciągu najbliższych dwóch lat.
- Z jakimi trudnościami Benefit Systems mierzy się w krajach Unii Europejskiej i dlaczego – mimo strat – kontynuuje tam rozbudowę swojej sieci klubów fitness.
Polska pozostaje fundamentem i najbardziej stabilnym rynkiem, na którym działa Benefit Systems. Firma jednak nie zamierza poprzestawać na obecnej skali działalności.
– Polska to nadal nudy, oczywiście biorąc pod uwagę wyłącznie rentowność operacyjną. Nasz biznes mocno rośnie – w 2026 r. planujemy zwiększyć liczbę aktywnych kart o 130 tys. Nie szykujemy jednak drastycznych zmian w cennikach – zapewnia Marcin Fojudzki, członek zarządu Benefit Systems.
Dużo więcej będzie się działo na innych rynkach. W segmencie Unia Europejska nastąpiło opóźnienie w osiągnięciu rentowności, m.in. z powodu działań konkurencji. Nie uda się tego osiągnąć również w 2026 r.
Z kolei w Turcji Benefit Systems szykuje znaczące inwestycje.
– Mimo dużej akwizycji firmy MAC w Turcji i wzrostu zadłużenia, mamy nadal przestrzeń do finansowania kolejnych – być może dużych – transakcji – zaznacza Marcin Fojudzki.
Benefit Systems i ambitne plany na 2026 r.
Podczas konferencji prasowej zarząd spółki przedstawił pierwsze plany na przyszły rok. Zakładają one znaczące przyspieszenie wzrostu wolumenowego na rynku tureckim oraz utrzymanie stabilnej rentowności w Polsce, mimo dalszych wyzwań związanych z rozwojem infrastruktury klubów fitness w krajach Unii Europejskiej.
W Polsce spółka spodziewa się przyrostu na poziomie około 130 tys. kart. W segmencie zagranicznym – z wyłączeniem Turcji – oczekiwany wzrost ma wynieść „100 000 plus”. Najbardziej dynamiczna zmiana ma jednak nastąpić w Turcji, gdzie Benefit Systems oczekuje znaczącego przyspieszenia wzrostu liczby kart rok do roku względem 2025 r.
Marcin Fojudzki podkreślił, że Benefit Systems nie zakłada istotnych zmian cenników ani podwyżek.
– W związku z tym wzrost ARPU (średniego przychodu na użytkownika) zarówno w Polsce, jak i na rynkach UE powinien wynieść niski kilka punktów procentowych – powiedział członek zarządu spółki.
Jeśli chodzi o rentowność operacyjną, spółka planuje utrzymać dotychczasowy poziom w Polsce, mimo dalszego wzrostu biznesu.
Turcja kluczowa dla sukcesu Benefit Systems
Kluczowe dla realizacji planów spółki jest skalowanie biznesu tureckiego. W 2026 r. wzrost liczby kart w Turcji ma zostać osiągnięty „przy poprawiającej się marży brutto na kartach”.
Jak podkreślił Marcin Fojudzki, będzie to dla spółki „kolejny sygnał, że jesteśmy w stanie skalować biznes na satysfakcjonujących nas poziomach w mikroskali”.
W perspektywie inwestycyjnej Benefit Systems nadal stawia na dynamiczną rozbudowę sieci klubów. Na 2026 r. plany Capex przewidują co najmniej 20 otwarć klubów w Polsce, około 30 w Turcji oraz minimum 20 na pozostałych rynkach. Równocześnie spółka będzie kontynuowała inwestycje w rozwiązania IT oraz analizowała rynek pod kątem kolejnych możliwości inwestycyjnych i fuzji.
Mimo optymistycznych prognoz wolumenowych wyzwaniem pozostaje segment zagraniczny UE. W III kwartale 2025 r. odnotowano tam 17 mln zł straty operacyjnej, wynikającej głównie z trwającego rozwoju sieci fitness.
Marcin Fojudzki przyznał, że stabilizacja wyników i doprowadzenie nowo otwartych klubów do pełnej efektywności „potrwa kilka kwartałów – jeszcze może dwa, trzy kwartały dłużej, niż zakładaliśmy rok temu”. Przedstawiciele spółki podkreślają jednak, że kierunek strategiczny pozostaje słuszny, choć „pewnie potrzeba odrobinkę więcej cierpliwości niż pierwotnie zakładaliśmy”.
Zdaniem eksperta
Umiarkowany optymizm analityków
W III kwartale 2025 r. dynamika raportowanego wzrostu r/r EBIT wynika w dużej mierze właśnie z konsolidacji przejętych aktywów tureckich (MAC). Ten rynek ma bardzo duże perspektywy wzrostu w kolejnych latach, a Benefit Systems zapewne ma cel być jednym z głównych graczy, jeśli nie graczem numer 1.
To wejście do Turcji jest i szansą, i potencjalnym zagrożeniem. Potencjalne główne szanse budowy wartości spółki w oparciu o segment Turcja są chyba względnie dobrze rozrysowane przez inwestorów. Jest to bardzo duży rynek pod względem populacji z dość niskim nasyceniem usługami, które dostarcza spółka. Jednocześnie jest to kraj mogący zaskoczyć przyszłymi regulacjami czy aspektami kulturowymi i biznesowymi, które różnią się od realiów panujących w krajach Unii Europejskiej.
Wydaje nam się, że inwestorzy w Polsce mają względnie mało doświadczenia w ocenianiu tak dużych projektów inwestycyjnych w Turcji realizowanych przez spółki obecne na GPW.
Jeśli chodzi o polski rynek, to spółka raczej nie dostarczy już takich dynamik wzrostu, jakie może osiągnąć przez ekspansję na rynkach zagranicznych.
Rentowność fitness w UE odłożona na później, Turcja celuje w 2027 rok
Przedstawiciele zarządu Benefit Systems studzą oczekiwania dotyczące tempa osiągania pełnej rentowności w niektórych segmentach zagranicznych. Najważniejsze cele strategiczne – w tym ekspansja poprzez akwizycje oraz inwestycje w technologię – pozostają niezmienne. Zarząd podkreśla jednocześnie, że jest spokojny o kondycję finansową grupy, mimo wzrostu zadłużenia.
Spółka nie spodziewa się, aby segment fitness w Unii Europejskiej osiągnął rentowność (break-even) w 2026 r. Powodem jest dynamiczny rozwój konkurencji, który prowadzi do znaczącego wzrostu podaży klubów i powierzchni na rynku.
– Nie wydaje nam się, żeby było to możliwe, biorąc pod uwagę obecne wyniki i to, jak bardzo kluby są już zapełnione – stwierdził Marcin Fojudzki.
Jak zaznaczył, „tempo ekspansji ogólnie w całym segmencie jest bardzo istotne”.
W Turcji, po udanej integracji oferty z macierzystymi klubami MAC – polegającej na wprowadzeniu karty MultiSport Plus, upoważniającej do wejść do obiektów premium Mac, Macfit, McOne i Nusby Me (wdrożonej na przełomie lipca i sierpnia) – spółka kontynuuje intensywny rozwój.
Jak zapewnił Marcin Fojudzki, choć 100–150 tys. kart mogłoby pozwolić na osiągnięcie rentowności w segmencie kart sportowych, Benefit Systems stawia na dalszy dynamiczny wzrost, związany m.in. z otwieraniem kolejnych miast i biur lokalnych.
Wyjaśnił, że jeśli spółka będzie „widzieć dobre zachowanie popytu i dalszy wzrost liczby kart, to prawdopodobnie spowoduje to kolejne inwestycje w otwieranie nowych miast i nowych rynków, co będzie się wiązało z zatrudnieniem, a to z kolei wpłynie w krótkim terminie na wyniki”.
Mimo to, w przyszłym roku poziom negatywnego wyniku operacyjnego (cash burn) w obszarze kart sportowych ma być „istotnie mniejszy niż w tym roku”. Aspiracje spółki zakładają osiągnięcie poziomu bliskiego zeru w 2027 r.
Co się dzieje w Polsce?
Na rynku krajowym Benefit Systems nie dostrzega sygnałów mogących zwiastować istotne spowolnienie. Nawet przy ewentualnym ochłodzeniu rynku pracy – zwłaszcza w wybranych branżach – nie musi się to przekładać na ograniczenie inwestycji pracodawców w zdrowie i benefity.
– Wydaje nam się, że te trendy nadal nam sprzyjają i na razie nie widać sygnałów, by karta MultiSport czy inwestycje w zdrowie miały znaleźć się na liście działań oszczędnościowych pracodawców – ocenił Marcin Fojudzki.
Jednocześnie silna aktywność użytkowników, która z jednej strony jest pozytywnym KPI obrazującym „siłę popytu i zainteresowania konsumenta końcowego”, generuje stałą presję na marżę w Polsce. Wzrost kosztu pojedynczej wizyty powyżej wzrostu ARPU obniża marżę MultiSportu, choć jednocześnie poprawia wyniki segmentu fitness w Polsce.
W kontekście podwyżek cen spółka spodziewa się „korekt cenowych na poziomie inflacyjnym”,. To oznacza ruch cen o około trzy punkty procentowe. Negocjacje z partnerami są prowadzone na bieżąco, aby „cały ekosystem MultiSportu (…) pozostawał stabilny”.
Będą akwizycje ze strony Benefit Systems
Benefit Systems traktuje akwizycje jako jedną z kluczowych ścieżek rozwoju. Spółka dopuszcza możliwość wchodzenia na nowe rynki poprzez M&A, a nie wyłącznie przez rozwój organiczny, jak miało to miejsce historycznie. Firma aktywnie obserwuje rynek, choć w krótkim horyzoncie – jak zapewnia Marcin Fojudzki – „nie spodziewa się zakupów porównywalnych z inwestycją w MAC-a”.
W związku z przeprowadzoną ekspansją zadłużenie grupy wzrosło, jednak poziom ten jest oceniany jako bezpieczny.
– Poziom zadłużenia, jaki mamy obecnie przy tym tempie wzrostu biznesu, wydaje się niski. Daje nam dużo przestrzeni, by rozważać skokowe inwestycje i skokowy rozwój – zapewnił Marcin Fojudzki.
Częścią strategii inwestycyjnej pozostaje technologia. Inwestycja w e-fitness ma na celu stworzenie „odpornego i samowystarczalnego ekosystemu prowadzenia biznesu fitnessowego”. Jak zauważył Fojudzki, posiadanie własnego oprogramowania jest strategicznie istotne, ponieważ pozwala uniezależnić się „od podmiotów zewnętrznych” i umożliwia rozwój integracji usług, lepszą opiekę nad klientem oraz śledzenie jego cyklu życia w całym ekosystemie.
Wyniki Benefit Systems w trzecim kwartale
W trzecim kwartale 2025 r. zysk netto Benefit Systems wyniósł 211,9 mln zł (rok temu: 134 mln zł). Wynik okazał się znacznie wyższy od konsensusu analityków PAP Biznes, który wynosił 140,9 mln zł. EBITDA sięgnęła 377,1 mln zł, czyli o 6 proc. więcej niż oczekiwane 355,4 mln zł.
Przychody wyniosły 1,2 mld zł, podczas gdy rok wcześniej było to 835,9 mln zł.
– Przede wszystkim rośniemy wolumenowo, a nie poprzez wzrost ARP – wyjaśnił Marcin Fojudzki.
Wzrost liczby użytkowników, połączony z wysoką aktywnością (większą liczbą wizyt), przełożył się na 54-procentowy wzrost EBIT w segmencie polskiego fitnessu.
Spółka wskazała, że na wzrosty wpływ miały: zwiększenie liczby kart MultiSport, rozwój sprzedaży karnetów B2C oraz projekty inwestycyjne, w tym rozbudowa tureckiej sieci MAC.
Na koniec trzeciego kwartału grupa posiadała blisko 2,4 mln kart sportowych na wszystkich rynkach, a także 650 tys. karnetów B2C oraz niemal 500 klubów fitness.
Zdaniem eksperta
Wyniki dobre, ale zagrożenia na horyzoncie
Wzrost wyników to raczej efekt długotrwałych trendów niż krótkoterminowej mody, a także konsekwentnej realizacji strategii. Nie dostrzegamy istotnego ryzyka załamania sytuacji na rynku fitness.
Główne ryzyka dla spółki to wejście na rynek nowego gracza w Polsce (Medicover) oraz możliwe trudności z szybkim upowszechnieniem kart sportowych w Turcji. Jednak naszym zdaniem oba te ryzyka są możliwe do skutecznego zarządzania.
Przychody firmy w Polsce i za granicą
W Polsce przychody w trzecim kwartale wyniosły 712,8 mln zł, co oznacza wzrost o 16 proc. r/r. Liczba kart na koniec kwartału osiągnęła prawie 1,7 mln sztuk, czyli o 13 proc. więcej niż rok wcześniej. W pierwszych dwóch miesiącach czwartego kwartału 2025 r. liczba kart na rynku polskim wzrosła o kolejne 66 tys.
Na koniec trzeciego kwartału sieć klubów fitness należących do Benefit Systems liczyła 257 obiektów (trzy kluby pozyskane w ramach akwizycji oraz trzy otwarcia organiczne). Liczba karnetów B2C wyniosła 292 tys.
Za granicą (bez Turcji) Benefit Systems odnotował przychody na poziomie 297,5 mln zł, co oznacza 34-proc. wzrost r/r. Kwartalny zysk operacyjny segmentu wyniósł 39,5 mln zł. W krajach UE firma miała 635 tys. kart MultiSport – o 29 proc. więcej niż rok wcześniej. W październiku i listopadzie przybyło kolejne 32 tys. kart.
Spółka posiadała na koniec trzeciego kwartału 104 kluby na rynkach europejskich (osiem nowych otwarć i trzy przejęcia). Od początku roku przybyły tam 22 nowe kluby.
W Turcji przychody w trzecim kwartale wyniosły 175,5 mln zł, a zysk operacyjny 46 mln zł, w porównaniu do 8 mln zł straty rok wcześniej. Liczba aktywnych kart MultiSport na koniec kwartału wyniosła 43,7 tys. sztuk – dwukrotnie więcej niż w 2024 r. Z klubów przejętej sieci MAC korzystało 334 tys. osób. Liczba klubów na rynku tureckim wyniosła 138, w tym siedem otwarć w trzecim kwartale 2025 r.
– Dynamika wzrostu biznesu utrzymuje się na poziomie z poprzednich kwartałów — zarówno pod względem tempa wzrostu, jak i rentowności – podsumował Marcin Fojudzki.
Główne wnioski
- Benefit Systems koncentruje się na wzroście organicznym i akwizycjach, nie zaś na podwyżkach cen. Strategia spółki opiera się na zwiększaniu liczby użytkowników kart sportowych, co widać w planowanym wzroście wolumenu w Polsce i za granicą, zwłaszcza w Turcji. Mimo rosnących kosztów operacyjnych i wysokiej aktywności użytkowników, zarząd nie planuje znaczących podwyżek cen, a ewentualne korekty ogranicza do poziomu inflacyjnego. Ma to pozwolić na utrzymanie konkurencyjności i dalszy rozwój przy jednoczesnym zachowaniu stabilnej marży, szczególnie na rynku krajowym.
- Turcja staje się kluczowym obszarem ekspansji i testem dla skalowalności modelu biznesowego. Po przejęciu sieci MAC spółka intensywnie inwestuje w rozwój lokalnej infrastruktury fitness. Benefit Systems przewiduje znaczny wzrost liczby kart w 2026 r. i osiągnięcie rentowności segmentu do 2027 r. Turecki rynek oferuje dynamiczne możliwości rozwoju, ale generuje też koszty związane z otwieraniem nowych placówek i rozbudową zatrudnienia. Spółka planuje tam największą liczbę otwarć klubów fitness, co wskazuje na długoterminową strategię budowy silnej pozycji w regionie.
- Segment UE pozostaje wyzwaniem, mimo pozytywnych trendów wzrostowych. Benefit Systems odnotowuje wzrost liczby kart i przychodów na rynkach unijnych, jednak rentowność wciąż pozostaje poza zasięgiem – przynajmniej do końca 2026 r. Główną barierą jest intensywna konkurencja i nadpodaż powierzchni fitness. Zarząd przyznaje, że poprawa efektywności nowo otwartych klubów potrwa dłużej niż wcześniej zakładano. Mimo to spółka utrzymuje obrany kierunek rozwoju, wspierając go inwestycjami w technologie i aktywnym monitoringiem rynku pod kątem potencjalnych przejęć.
