Od e-płatności po wykrywanie raka. Najciekawsze azjatyckie startupy w 2025 r.
Na szczytach rankingów azjatyckich startupów technologicznych przeważają sztuczna inteligencja i fintech. Najwyższe przychody notują firmy z Korei Południowej, Hongkongu, Indii i Wietnamu. Wyzwaniem dla startupowców jest niechęć do ryzyka wśród inwestorów i najniższy poziom finansowania od ponad dekady.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Które azjatyckie startupy osiągnęły w ostatnich latach najwyższe przychody i w jakich sektorach dominują – od platform płatniczych po biotechnologię.
- Jak zmieniły się trendy finansowania venture capital w Azji, gdzie inwestycje najbardziej spadły, a w których krajach widać oznaki odbicia.
- Które państwa azjatyckie oferują najbardziej efektywne systemy wsparcia rządowego dla startupów i czy przekłada się to na większą innowacyjność biznesowych ekosystemów.
W ostatnich latach startupy miały w Azji pod górkę. W wyniku post-pandemicznego spowolnienia fundusze venture capital – finansujące innowacyjne firmy w początkowych stadiach rozwoju – wyraźnie przykręciły kurek z gotówką. Skutki były widoczne już od 2022 r., a najniższy poziom inwestycji osiągnęły dwa lata później.
– W dziedzinie aktywności funduszy VC ostatnie lata można porównać do przedłużającej się zimy. Inwestorzy mają tendencję do ograniczania ryzyka, a większość funduszy dotąd nie wróciła do poziomu inwestowania sprzed 2022 r. Skupiają uwagę raczej na przedsiębiorstwach na etapie skalowania biznesu niż na obiecujących firmach, które dopiero zaczynają – mówi Curry Khoo, malezyjski przedsiębiorca i animator sceny startupów technologicznych w Azji Południowo-Wschodniej.
Potwierdzają to dane platformy analitycznej Crunchbase. Całkowite finansowanie VC w Azji w 2024 r. wyniosło według niej zaledwie 65,8 mld dolarów. To najniższy poziom od 2014 r. Jeszcze w 2021 r. liczba ta sięgała 194 mld dolarów, a od tamtej pory tylko spadała.
Mimo to widać światełko w tunelu. W trzecim kwartale 2025 r. finansowanie azjatyckich startupów wreszcie zaczęło rosnąć. W rundach od seed po growth-stage osiągnęło wartość 16,8 mld dolarów. To 16-proc. wzrost rok do roku.
Chiny, największy odbiorca takich inwestycji w regionie, w trzecim kwartale 2025 r. przyciągnęły 6,2 mld dolarów. Największe fundusze trafiły do Galactic Energy, która rozwija komercyjne rakiety nośne. Firma uzyskała 337 mln dolarów.
Startupy w Indiach, drugim co do wielkości celu inwestycji VC na kontynencie, odnotowały w tym samym okresie wsparcie na poziomie 2,7 mld dolarów.
Z kolei Singapur przyciągnął 2,4 mld dolarów – niemal trzykrotnie więcej niż rok wcześniej.
Pomimo trwającej od kilku lat inwestycyjnej posuchy startupy rodem z Azji – od Delhi po Tokio – nadal notują miliardowe przychody i przecierają szlaki.
Najciekawsze azjatyckie startupy
Kurly (Korea Południowa)
Przychód: ok. 1,53 mld dolarów w 2023 r.
Strata netto: ok. 106 mln dolarów
Pionier dostaw zakupów spożywczych w modelu „Dawn Delivery” (zamawiasz wieczorem, rano zakupy znajdujesz pod drzwiami). Kurly zainspirowało wiele innych azjatyckich startupów (w tym indyjskie Zepto czy Blinkit) do walki o rynek e-grocery. Sukces firmy opiera się na dbałości o jakość świeżych produktów oraz na własnej, zaawansowanej logistyce łańcucha chłodniczego (Full Cold Chain. Mimo silnej konkurencji ze strony giganta Coupang, Kurly utrzymuje lojalną bazę relatywnie zamożnych klientów, którzy cenią jakość premium. W 2023 r. firma zmniejszyła stratę o ok. 40 proc. rok do roku i w grudniu po raz pierwszy osiągnęła dodatni wynik EBITDA (zysk operacyjny przed opodatkowaniem).
Swiggy (Indie)
Przychód: ok. 1,36 mld dolarów w roku fiskalnym 2024
Strata netto: 283 mln dolarów
Indyjska aplikacja do dostaw jedzenia i szybkiego handlu (quick-commerce). Weszła na giełdę w listopadzie 2024 r. z wyceną 11,3 mld dolarów. Jej motorem wzrostu jest platforma Instamart, gdzie wartość zamówień w 2024 r. wzrosła o 81 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. W rezultacie w tym samym okresie firma zmniejszyła stratę o 44 proc.
Sukces Instamart wynika z dobrego dopasowania do potrzeb rynku miejskiego oraz efektywności operacyjnej. Gęsta i wydajna flota kurierów umożliwia dostawy w ciągu 10-20 minut od chwili zamówienia, co było wyzwaniem w realiach zatłoczonych indyjskich miast.
Lalamove / Huolala (Chiny / Hongkong)
Przychód: ok. 1,34 mld dolarów w 2023 r.
Zysk netto ok. 320 mln dolarów (2023 r.)
Gigant logistyczny, określany czasem jako „Uber dla ciężarówek”, łączący kierowców samochodów dostawczych z firmami i osobami prywatnymi. Firma zdominowała chiński rynek logistyki wewnątrzmiejskiej i skutecznie weszła na rynki globalne. Poza Państwem Środka działa na przykład w Azji Południowo-Wschodniej i Ameryce Łacińskiej. Kluczem do sukcesu i osiągnięcia rentowności była optymalizacja modelu „freemium” dla kierowców. Płacą oni za członkostwo, aby widzieć w aplikacji lepsze zlecenia. Drugim ważnym czynnikiem jest ogromna skala. W 2023 r. firma zrealizowała 588 mln zleceń. Dokonała imponującego wzrostu, notując zysk 320 mln dolarów, podczas gdy jeszcze w 2022 r. wykazywała stratę rzędu 49 mln dolarów. Lalamove Holdings planuje debiut na giełdzie w Hongkongu.
Zepto (Indie)
Przychód: ok. 1,34 mld dolarów (2025 r., prognoza)
Strata netto: ok. 350 mln dolarów (2024 r.)
Jeden z najszybciej rosnących startupów nad Gangesem, oferujący zakupy spożywcze z dostawą w 10 minut. Firmę w 2021 r. założyli w Bangalurze dwudziestolatkowie Aadit Palicha i Kaivalya Vohra. Obaj rzucili studia na prestiżowych amerykańskich uniwersytetach: Palicha w Stanfordzie, a Vohra na Harvardzie. Dziś są najmłodszymi miliarderami w Indiach. Ich firma w 2024 r. osiągnęła wycenę 5 mld dolarów, choć nadal notuje straty, koncentrując się na agresywnym wzroście udziału w rynku.
VNPAY (Wietnam)
Przychód: ok. 1,25 mld dolarów (2022 r.)
Zysk netto: ok. 805 mln dolarów (2022 r.)
Wiodący dostawca infrastruktury płatności cyfrowych w Wietnamie. Posiada dominującą pozycję w bramkach płatniczych i obsługuje większość (47 z 51) banków w stumilionowym kraju. Obsługuje wszystko – od e-commerce po usługi rządowe. VNPAY posiada 80-procentowy udział w płatnościach online, współpracując z ponad 200 tys. firm. To rzadki przykład „jednorożca”, który jest rentowny.
GoTo Group (Indonezja)
Przychód: ok. 1,1 mld dolarów w 2024 r.
Strata netto 190 mln dolarów (2024 r.)
Największy ekosystem cyfrowy w Indonezji powstał w 2021 r. z połączenia platform Gojek i Tokopedia. Oferuje usługi on-demand (Gojek), płatności cyfrowe (GoPay) i technologie finansowe.
Po sprzedaży segmentu e-commerce TikTokowi firma skupia się na usługach na żądanie, dostawach oraz fintechu. Według magazynu „Nikkei Asia” skorygowana EBITDA grupy wzrosła o 348 proc. rok do roku w czwartym kwartale 2024 r. i osiągnęła 386 mld rupii (24,7 mln dolarów) w ujęciu rocznym. Po latach dużych strat w 2024 r. GoTo osiągnął przełom w rentowności. Grupa zmniejszyła stratę netto o 96 proc.
Finansowanie startupów nadal jest w Azji na niższym poziomie niż jeszcze kilka lat temu. Mimo to fundusze private equity i family offices o dużych możliwościach finansowych powstają jak grzyby po deszczu.
Viva Republica (Korea Południowa)
Przychód: ok. 1,01 mld dolarów w 2023 r.
Strata netto: 16 mln dolarów (2023 r.)
Największy fintech w Korei Południowej i właściciel „superaplikacji” Toss. Zaczynali jako prosta aplikacja do szybkich przelewów P2P. Dziś Toss to pełnoprawny bank internetowy, dom maklerski i ubezpieczyciel w jednym. Pomysł zadziałał, ponieważ koreański system bankowy był archaiczny i skomplikowany, a Toss zaoferował użytkownikom radykalnie proste rozwiązania. Obecnie korzysta z niej niemal każdy dorosły Koreańczyk. W 2023 r. firma zredukowała stratę o ponad 80 proc. rok do roku, co sygnalizuje bliskie osiągnięcie progu rentowności.
Ola Electric (Indie)
Przychód: ok. 630 mln dolarów w roku fiskalnym 2024
Strata netto: -189 mln dolarów
Producent tanich skuterów i motocykli elektrycznych. Zarządza łańcuchem dostaw wewnętrznie w swojej fabryce FutureFactory, zbudowanej w stanie Tamil Nadu na południu Indii. Powstają tam baterie, silniki i ramy pojazdów. Jest to największa na świecie fabryka skuterów elektrycznych obsługiwana w całości przez kobiety.
W pierwszym kwartale 2025 r. firma miała 49-procentowy udział w indyjskim rynku dwukołowych pojazdów elektrycznych. Firma weszła na giełdę w 2024 r. i kontynuuje ekspansję, wprowadzając na rynek własne ogniwa bateryjne Bharat 4680. W tym samym r. koszty ekspansji przyczyniły się do powiększenia straty netto.
PhonePe (Indie)
Przychód: ok. 610 mln dolarów w roku fiskalnym 2024
Strata netto: 240 mln dolarów
Lider płatności cyfrowych na rynku indyjskim. Firma w 2020 r. wydzieliła się z Flipkart (który jest indyjskim gigantem e-commerce należącym do Walmartu). Wykorzystała indyjski system płatności UPI (Unified Payments Interface) do dynamicznego rozwoju. Dziś ma ponad 590 mln zarejestrowanych użytkowników i miesięcznie przetwarza ponad 10 mld transakcji. Jej udział w transakcjach UPI w styczniu 2025 r. wynosił 48,4 proc. W 2024 r. PhonePe zredukowała stratę o 28 proc.
MoMo (Wietnam)
Przychód: ok. 392 mln dolarów w 2023 r.
Wynik netto: prawdopodobnie firma jest rentowna od 2024 r.
Superaplikacja finansowa z 68-procentowym udziałem w wietnamskim rynku portfeli elektronicznych i 31 mln użytkowników. Z portfela elektronicznego rozwinęła się do poziomu kompleksowej platformy oferującej płatności, pożyczki i usługi bankowe. MoMo osiągnęła pierwszy pełnoroczny zysk w 2024 r., przy wzroście przychodów o 27 proc. – podaje magazyn „Nikkei Asia”. Wcześniej notowała straty, ale dynamicznie je redukowała.
Zhipu AI (Chiny)
Przychód: ok. 168 mln dolarów w 2024 r.
Wynik netto: brak dostępnych danych
Chiński odpowiednik OpenAI, wywodzący się z pekińskiego Uniwersytetu Tsinghua. Kluczowy gracz w chińskiej strategii suwerenności cyfrowej AI, wyceniany na ponad 3 mld dolarów. Firma rozwija serię modeli językowych GLM do generowania tekstu i rozumienia multimodalnego. Zhipu otrzymała od grupy wiodących chińskich gigantów technologicznych i inwestorów państwowych ponad 410 mln dolarów w rundzie finansowania w 2024 r.
SmartHR (Japonia)
Przychód: ok. 100 mln dolarów ARR osiągnięte w lutym 2024 r.
Wynik netto: brak publicznych danych
Lider oprogramowania do obsługi HR i zarządzania kadrami w chmurze. SmartHR zrewolucjonizował rynek w Japonii, słynącej ze skomplikowanej biurokracji, cyfryzując procesy ubezpieczeń społecznych i pracowniczych. Wcześniej wymagało to ręcznego wypełniania stosów dokumentów. Sukces firmy opiera się na idealnym dopasowaniu produktu do specyficznego, starzejącego się rynku pracy w Japonii.
Moonshot AI (Kimi) (Chiny)
Przychód: szacowany na kilkadziesiąt milionów dolarów
Wynik netto: strata (brak publicznych danych)
Jeden z najważniejszych rywali Zhipu AI w Chinach, w 2024 r. wyceniany na 2,5 mld dolarów. Dziś intensywnie inwestuje w R&D i moc obliczeniową. Ich chatbot „Kimi” zyskał popularność dzięki zdolności do przetwarzania ekstremalnie długich tekstów (rzędu 2 mln znaków). Pozwala mu to analizować całe książki lub dokumenty prawne lepiej od konkurencji. Moonshot AI jest podawany jako przykład, jak chińskie startupy bazujące na sztucznej inteligencji starają się przewyższyć modele z USA, koncentrując się na niszowych zastosowaniach.
Lucence (Singapur)
Przychód: ponad 6 mln dolarów w 2023 r.
Wynik netto: brak danych
Firma biotechnologiczna specjalizująca się w ultrawrażliwych testach biopsji płynnej do wczesnego wykrywania raka na podstawie badań krwi. Lucence osiągnęła ponad 6 mln dolarów przychodu w 2023 r., podwajając go w porównaniu z 2022 r. Jej sukcesem jest także zatwierdzenie testu na raka do użytku w Stanach Zjednoczonych – jako pierwszej firmy z siedzibą w Azji. Test LiquidHallmark profiluje 80 genów i 15 typów nowotworów, pomagając dopasować pacjentów z zaawansowanym rakiem do terapii celowanych przy użyciu relatywnie nieinwazyjnych metod.
Zdaniem eksperta
Azja potrzebuje więcej ryzyka
W Azji Południowo-Wschodniej większość funduszy VC inwestujących w startupy pochodzi z Singapuru – najbogatszego kraju regionu. W tym roku bardzo aktywni byli też inwestorzy z Japonii i Wietnamu. Chiny to całkowicie osobny rynek ze względu na kluczową rolę rządu we wspieraniu młodych firm. Rządy takich krajów jak Singapur i Malezja także chętnie wspierają przedsiębiorstwa. W Malezji dostępne fundusze są wręcz większe niż zdolność tamtejszych startupów do ich zaabsorbowania.
Patrząc na 2025 r., najszybciej rosły firmy w trzech sektorach: generatywnej AI, fintechu i półprzewodników. W dziedzinie sztucznej inteligencji sukcesy odnoszą Wietnam i Singapur. W przypadku fintechu liderem jest Singapur, ale widać ciekawe inicjatywy także w Indonezji. Z kolei w sektorze półprzewodników konkurują Chiny, Tajwan, Japonia, Korea Południowa i Malezja, a Wietnam szybko nadrabia straty. To wschodząca gwiazda, gdzie widać wielu przedsiębiorców głodnych sukcesów, zwłaszcza w dziedzinie sztucznej inteligencji.
Przedsiębiorcze państwo
Oprócz prywatnych funduszy ważną rolę odgrywają systemy rządowego wsparcia dla startupów. Najbardziej kompleksowe programy opracowały Singapur, Chiny, Indie, Japonia i Korea Południowa.
Singapurczycy zbudowali system zarządzany przez agencję rządową Enterprise Singapore (ESG). Skupia się na trzech filarach: finansowaniu, talentach i dostępie do rynku. W celu stymulowania inwestycji rząd azjatyckiego miasta-państwa współinwestuje w startupy, szczególnie te z sektora deep tech, poprzez programy takie jak Startup SG Equity. Oferuje bezzwrotne granty dla początkujących przedsiębiorców. Kluczowym elementem jest także przyciąganie globalnych talentów za pomocą uproszczonych procedur wizowych. Państwo wspiera ponadto ekspansję zagraniczną lokalnych startupów, pomagając w wejściu na inne rynki azjatyckie. Całość uzupełnia przyjazne środowisko biznesowe z niskimi podatkami i stabilnym systemem prawnym, co czyni Singapur globalnym hubem innowacji.
Chiny koncentrują się na budowie suwerennych ekosystemów technologicznych, szczególnie w obszarze sztucznej inteligencji. Największym graczem jest tu rząd i władze prowincji, oferujące wsparcie finansowe. Przedsiębiorstwa państwowe i fundusze kierowane przez rząd aktywnie inwestują w sektory strategiczne. Zhipu AI otrzymało wsparcie od kapitału państwowego i strategicznych partnerów, z nowymi inwestorami w rundzie 410 mln dolarów w 2024 r.
Indie mogą się pochwalić rozbudowanym ekosystemem grantów i zachęt. Program Startup India Initiative oferuje ulgi podatkowe, uproszczone procedury rejestracyjne i dostęp do finansowania. Program SIDBI Fund of Funds zapewnia kapitał funduszom venture capital inwestującym w startupy w najludniejszym państwie świata. Indie wyróżniają się również rozbudowaną infrastrukturą inkubatorów wspieranych przez rząd.
Japonia oferuje programy takie jak J-Startup, wspierane przez tamtejsze ministerstwo gospodarki. Łączą one wsparcie rządowe z inwestycjami korporacyjnymi. Korea Południowa koncentruje się na K-Growth, programie łączącym granty rządowe z doradztwem i dostępem do rynków.
Który system jest najefektywniejszy?
Z perspektywy przedsiębiorców Singapur wyróżnia się przejrzystością procesów, dostępnością dla firm z siedzibami w innych krajach i efektywnością administracyjną. Co więcej, system singapurski jest też uważany za najbardziej przyjazny dla zagranicznych założycieli firm. Czas przetwarzania wniosków jest tam najkrótszy. W 2025 r. azjatyckie miasto-państwo odpowiadało za 52 proc. wszystkich transakcji venture capital w Azji Południowo-Wschodniej.
Chiny, dzięki swojemu ogromnemu rynkowi wewnętrznemu, generują największą liczbę „jednorożców”. Indie wyróżniają się dużą liczbą nowych przedsięwzięć i dynamiką sektora technologicznego. W 2025 r. co najmniej sześć tamtejszych firm zyskało status „jednorożców”. Łącznie nad Gangesem działa blisko 120 takich przedsiębiorstw. Jednak konkurencja o kapitał jest intensywna, a czasy pozyskiwania finansowania się wydłużają.
Główne wnioski
- Najwyższe przychody w Azji w ostatnich latach osiągają startupy z sektora fintech i sztucznej inteligencji. Odzwierciedla to globalny trend cyfryzacji płatności i automatyzacji opartej na AI.
- Rynek venture capital spadł do najniższych poziomów od 2014 r. (65,8 mld dolarów w 2024 r.). W tym roku widać jednak odbicie. Trzeci kwartał pokazał 20-procentowy wzrost kwartał do kwartału. Kapitał koncentruje się w rundach późnego etapu i startupach z udowodnioną rentownością. Brakuje funduszy inwestujących w firmy w początkowych fazach rozwoju.
- Spośród azjatyckich systemów rządowego wsparcia, Singapur oferuje najbardziej efektywny i przejrzysty ekosystem dla przedsiębiorców. W pierwszym kwartale 2025 r. przyciągnął 92 proc. finansowania w Azji Południowo-Wschodniej. Chiny dominują pod względem skali wsparcia dla sektorów strategicznych. Indie wyróżniają się dużą liczbą nowych „jednorożców”.


