Polacy wydadzą na święta mniej niż rok temu. Ekspert: wyraźny sygnał rosnącej presji kosztowej

Przeciętny Polak, jak wynika z badania BIG InfoMonitor, wyda na święta średnio 1122 zł. To o jedną trzecią mniej niż rok temu. Zdaniem analityków oznacza to przejście do „priorytetu jakości i racjonalności”.

Największe wydatki świąteczne deklarują seniorzy (ok. 1162 zł). Z kolei mężczyźni planują wydać odrobinę więcej niż kobiety (1045 zł i 1001 zł).

Według głównego analityka BIG InfoMonitor dr. hab. Waldemara Rogowskiego, spadek wydatków świątecznych o 33 proc. to „bardzo wyraźny sygnał rosnącej presji kosztowej, która skłania Polaków do zaciśnięcia pasa i redefiniowania świątecznej rozrzutności”. – Obserwujemy przechodzenie od zakupowego impulsu do świadomego zarządzania budżetem, w którym rola mniejszych kwot zyskuje na znaczeniu – dodał ekspert.

Ponad połowa badanych uważa z kolei, że tegoroczne święta będą kosztować tyle, co rok temu. 34 proc. respondentów spodziewa się jednak wyższych wydatków. 13 proc. badanych planuje wydać mniej niż rok temu, ale u połowy z nich oszczędność ta jest wymuszona brakiem środków na bieżące potrzeby.

Najwięcej wydamy na prezenty

Najwięcej wydamy na prezenty – średnio 447 zł, a 413 zł pójdzie na jedzenie. Z badania wynika też, że wydatki na podarunki spadły o 18 proc. (rdr), a na żywność o 21 proc. (rdr). To wskazuje na zmianę postaw konsumenckich. – Polacy przeszli od priorytetu ilości do priorytetu jakości i racjonalności. Może to świadczyć nie tylko o świadomym ograniczeniu budżetu, ale o dojrzałej i bardziej przemyślanej konsumpcji, gdzie unika się marnotrawstwa i nieplanowanych nadwyżek – uważa Paweł Szarkowski, prezes BIG InfoMonitor.

Do tego 9 proc. respondentów nie przewiduje wydatków na jedzenie (z czego 48 proc. z nich to osoby w wieku 18–34 lat), a 18 proc. (o 2 p.p. więcej niż rok temu) nie wyda ani grosza na prezenty. 23 proc. pytanych wyda na prezenty więcej niż 300 zł. Z badania wynika też, że 62 proc. Polaków nie planuje wydatków na ozdoby świąteczne, jak bombki i choinki.

Badanie „Wydatki świąteczne Polaków 2025” zrealizowane metodą CAWI przez Quality Watch na zlecenie BIG InfoMonitor, na próbie 1028 Polaków w wieku 18+, grudzień 2025 r.

Źródło: PAP