Sprawdź relację:
Dzieje się!
Biznes Newsy

Żabka zadebiutowała na warszawskiej giełdzie

Akcje Grupy Żabka zadebiutowały na Giełdzie Papierów Wartościowych (GPW). Wartość oferty wyniosła 6,45 mld zł. Kurs akcji Żabki wzrósł na otwarciu w pierwszym dniu notowań o 6,98 proc. do 23 zł.

Wnętrze budynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie
Żabka zadebiutowała na warszawskiej giełdzie, źródło: Getty Images

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Jaka była wartość oferty Żabki, liczba i wycena oferowanych akcji
  2. Jak zmieniał się kurs akcji spółki tuż po debiucie
  3. Jakie plany ma Grupa Żabka

Żabka zadebiutowała w czwartek 17 października na GPW. Oferta obejmowała sprzedaż 300 mln akcji. Ostateczna cena akcji w ofercie publicznej została ustalona na 21,50 zł za sztukę.

Na otwarciu kurs akcji Żabki wzrósł do 23 zł czyli o 6,98 proc. Tuż po rozpoczęciu notowań wzrósł do 23,44 zł za akcję, czyli o 9,02 proc.

Po tym wystrzale kurs nieco stracił impet. O godz. 9.29, niecały kwadrans po rozpoczęciu notowań, za akcję Grupy Żabka trzeba było zapłacić 22,60 zł, a kurs rósł o 5,12 proc.

Giełdowy debiut Żabki jednym z największych IPO w Europie

Wartość oferty Żabki więc 6,45 mld zł. To plasuje ją wśród czterech największych tegorocznych debiutów giełdowych w Europie i na czwartym miejscu w historii GPW.

Dodatkowo oferta obejmuje do 45 mln akcji dodatkowego przydziału. A więc w przypadku pełnego wykonania opcji dodatkowego przydziału wartość oferty zwiększy się do 7,42 mld zł.

Na sprzedaż zostały zaoferowane już istniejące akcje – grupa nie emitowała nowych. Cały kapitał zakładowy spółki dzieli się na miliard akcji. Biorąc pod uwagę wycenę akcji w ofercie publicznej, oznacza to, że Żabkę można wyceniać na 21,5 mld zł.

Grupa Żabka debiutuje na giełdzie. Takie ma plany

Żabka to sieć sklepów convenience. Sieć liczy ponad 10 tys. sklepów działających na zasadzie franczyzy. Do tego dochodzą autonomiczne sklepy bezobsługowe pod szyldem Żabka Nano.

Sieć chce mieć jeszcze więcej sklepów. Żabka planuje otwierać ponad tysiąc sklepów rocznie. Cel na 2024 r. to 1,1 tys. nowych punktów. Łącznie grupa ocenia potencjał krajowego rynku na 19,5 tys. sklepów – a więc prawie dwa razy więcej niż obecnie.

W połowie czerwca grupa rozpoczęła też działalność w Rumunii pod marką Froo. Zdaniem Żabki potencjał rumuńskiego rynku to ok. 4 tys. sklepów. Do Grupy Żabka należy również marki Delio, Jush!, Maczfit oraz platforma Dietly.

W pierwszej połowie 2024 r. przychody Żabki wyniosły ponad 11,1 mld zł – to wzrost o 21,5 proc. rok do roku. Dotychczasowym właścicielem sieci Żabka jest CVC Capital Partners, jedna z największych firm private equity na świecie. Firma przejęła Żabkę w 2017 roku.