Kilkadziesiąt milionów dla startupu Oxla. Tak dużej rundy seed w regionie nie było od lat
Firma oferująca rozwiązania z zakresu analityki danych pozyskała od inwestorów 11 mln dolarów i szykuje mocną ekspansję międzynarodową. W projekt uwierzył fundusz z USA.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Ile pieniędzy pozyskał polski startup Oxla
- Dlaczego technologia startupu, bazująca na nowym podejściu do baz danych może znaleźć popyt na rynku
- W jakim kierunku będzie rozwijała się firma
Rewolucja AI i dynamiczne postępy w cyfryzacji przedsiębiorstw otwierają możliwości związane z rozwojem zupełnie nowej klasy rozwiązań technologicznych. Niosą też wyzwania, jak zapewnienie odpowiedniej infrastruktury i np. przetwarzanie w krótkim czasie olbrzymich baz danych. Problem rodzi okazję. Tę okazję chce wykorzystać polski startup Oxla, oferujący rozwiązania do analityki danych.
— Rozwiązanie takie jak nasze nie jest w żaden sposób ograniczone geograficznie. Oxla to produkt o globalnym zasięgu, dla firm na całym świecie. Naturalnym kolejnym krokiem jest umocnienie naszej pozycji i temu służy nawiązanie współpracy z funduszem TQ Ventures, przypieczętowane założeniem osobowości prawnej w USA — tłumaczy Kacper Szcześniak, współzałożyciel i CEO Oxla.
Startup zamknął właśnie rundę finansową na etapie seed (czyli zalążkowym, na wczesnym etapie rozwoju). Od inwestorów pozyskał łącznie 11 mln dolarów amerykańskich, co jest imponującym wynikiem, jeśli chodzi o polski rynek startupów. Rundę prowadził amerykański fundusz TQ Ventures, przy udziale Lead Ventures, 4Growth oraz Warsaw Equity Group.
Warto wiedzieć
Globalny rynek analityki danych był wart około 57,76 mld USD w 2023 roku
Prognozuje się, że do 2030 roku osiągnie wartość 302,01 mld USD
Skąd pomysł na Oxla
Pomysł polskiego startupu to w dużym uproszczeniu rozproszona baza danych analitycznych, której celem jest przyspieszenie wykonywania zapytań analitycznych przy jednoczesnej redukcji kosztów operacyjnych. Przedstawiciele startupu chwalą się, że ich technologia jest 10-krotnie szybsza i obniża koszty o 85 proc. w porównaniu do dużych hurtowni danych (takich, jak Snowflake, Databricks czy ClickHouse). Grupą docelową rozwiązania są firmy z branży cyberbezpieczeństwa, IoT, handlowej i przemysłu.
Pomysł wywodzi się z Polski, a dokładniej z Politechniki Warszawskiej. Wpadł na niego obecny CTO startupu, Adam Szymański. O wsparcie nad jego rozwojem zwrócił się do Kacpra Szcześniaka.
Zdaniem inwestora
To będzie rewolucja
— Znając Adama z wcześniejszej współpracy, nie miałem wątpliwości co do jego geniuszu technicznego. Byłem również przekonany o niezwykłym potencjale tego projektu, dlatego zdecydowałem się zostać jednym z pierwszych inwestorów Oxla, a niedługo później dołączyć do firmy
– tłumaczy Kacper Sześniak
Technologia rozwijana jest od 2020 r., ale oficjalny debiut nastąpił w styczniu 2024 r. Kacper Szcześniak ujawnia, że Oxly ma już kilkunastu klientów korporacyjnych na czterech kontynentach. W zespole pracuje obecnie 49 osób z różnych miejsc w Polsce i na świecie.
Zdaniem inwestora
Oxla wykonała spory postęp
Duża inwestycja w Oxla
Pieniądze posłużą na realizację kilku celów. Pierwszy z nich to dalszy rozwój technologii. Oxla ma obecnie trzy patenty związane z innowacyjnym systemem kontroli przepływu danych w silnikach zapytań i dynamicznej realizacji tych zapytań. Kolejne trzy patenty oczekują na rozpatrzenie, ale to nie koniec rozwoju produktu.
Druga kwestia to komercjalizacja produktu.
— 80 proc. zatrudnionych w firmie stanowią inżynierowie, więc oczywiście rozwój i ciągłe dopracowywanie produktu jest czymś, do czego stale dążymy. Teraz jeszcze mocniej stawiamy też na rozwój biznesowy i sprzedaż — mówi Kacper Szcześniak.
Oxla sfinalizowała właśnie proces przeniesienia prawnej siedziby z Polski do amerykańskiej jurysdykcji w stanie Delaware.
— To strategiczne posunięcie mające na celu wzmocnienie pozycji na rynku globalnym i ułatwienie dalszego rozwoju — deklarują przedstawiciele startupu.
Twórcy Oxla cieszą się z dołączenia do grona inwestorów funduszu z USA.
— Jako nowojorski fundusz venture capital specjalizujący się w startupach software’owych oferują nam nie tylko finansowanie, ale również szeroką sieć kontaktów oraz doświadczenie w skalowaniu firm technologicznych na globalną skalę — dodaje Adam Szymański.
Firma oferuje usługi zarówno w formule wdrożeń w chmurze z pełnym zarządzaniem i możliwością samodzielnego hostingu, jak i hosting on-premises, czyli rozwiązanie pozwalające klientom na pełną kontrolę nad ich danymi, zgodnie z rosnącymi wymaganiami regulacyjnymi dotyczącymi przetwarzania. Oferta chmurowa Oxla jest dostępna na Amazon Web Services, a opcje wdrożeniowe dla Microsoft Azure i Google Cloud Platform są w końcowej fazie rozwoju. Celem Oxla jest zbudowanie platformy analizy danych poprzez maksymalne dopasowanie do istniejących narzędzi analitycznych i rozszerzenie oferty produktowej o dodatkowe narzędzia analityczne.
Zdaniem inwestora
Rozwiązanie ma potencjał do zmiany standardu na rynku
Co jeszcze szykuje firma
Jak zapewnia Kacper Szymański, w najbliższym czasie pod względem technologicznym startup postawi na dwa kierunki. Pierwszy z nich to integracje z innymi dostępnymi na rynku narzędziami analitycznymi Big Data (np. do wizualizacji danych), tak aby dostosować się do ekosystemów narzędzi wykorzystywanych przez naszych klientów.
— W przyszłości postawimy na tworzenie kolejnych, własnych produktów, np. analitycznych, komplementarnych dla naszego istniejącego rozwiązania bazodanowego — zapewnia.
Główne wnioski
- Ile pieniędzy pozyskał polski startup Oxla? Oxla pozyskała 11 mln dol. w rundzie seed od inwestorów, w tym amerykańskiego funduszu TQ Ventures, Lead Ventures, 4Growth oraz Warsaw Equity Group.
- Dlaczego technologia Oxla może znaleźć popyt na rynku? Startup oferuje rozproszoną bazę danych analitycznych, która jest 10 razy szybsza i obniża koszty operacyjne o 85 proc. w porównaniu do innych rozwiązań na rynku, takich jak Snowflake czy Databricks. Dzięki temu ma potencjał do rewolucji w branżach takich jak cyberbezpieczeństwo, IoT czy przemysł.
- W jakim kierunku będzie się rozwijała firma? Oxla planuje dalszy rozwój technologiczny, komercjalizację produktu na globalną skalę, integrację z innymi narzędziami analitycznymi oraz tworzenie nowych produktów komplementarnych do swojej bazy danych. Firma koncentruje się na ekspansji na rynku amerykańskim i rozwija ofertę w chmurze na platformach takich jak AWS, z planami wdrożeń na Microsoft Azure i Google Cloud.