Tesla pod lupą. Amerykański urząd sprawdza, czy tryb „Full Self-Driving” jest bezpieczny
Amerykański urząd ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego (NHTSA) prowadzi dochodzenie w sprawie pojazdów Tesla. Chce ustalić, czy tryb FSD jest bezpieczny we mgle, w rażącym słońcu i w innych warunkach ograniczonej widoczności na drodze. To wynik serii kolizji, w tym jednej, w której doszło do śmiertelnego potrącenia pieszego.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Czym jest tryb FSD Tesli i dlaczego wzbudza kontrowersje.
- Jakie plany dotyczące autonomicznych pojazdów ma Tesla w Chinach i Europie.
- Jakie regulacje planuje dla takich pojazdów Wielka Brytania
Tryb FSD to według Tesli „system częściowej automatyzacji jazdy”. Jest płatną opcją premium, która wspomaga kierowcę. Wzbudził jednak szereg kontrowersji. Nazwa jednoznacznie sugeruje, że tryb jest autonomiczną jazdą czy wręcz autopilotem. A amerykańskie przepisy nie dopuszczają takiej opcji: kierowca musi sprawować kontrolę i czuwać nad pojazdem i drogą.
Bezpieczeństwo użytkowników ruchu drogowego
Śledztwo dotyczy czterech przypadków wypadków, do których doszło w trudnych warunkach pogodowych przy włączonym systemie FSD. W jednym z nich była ofiara śmiertelna. Jak donosi agencja Reuters, system został zainstalowany w 2,4 mln pojazdów.
Zgodnie z danymi NHTSA, 1 października br. doszło do 1399 zdarzeń drogowych, w których systemy wspomagania kierowcy Tesli zostały włączone w ciągu 30 sekund od kolizji – w 31 przypadkach były ofiary śmiertelne.
To szczególnie istotnie w świetle planów Tesli. Firma chce wkrótce uruchomić system zaawansowanego wspomagania kierowcy FSD w Chinach i w Europie. Mówi o pierwszym kwartale 2025 r., gdy uzyska wszystkie niezbędne zgody regulatorów.
Przygotowuje się na to Wielka Brytania. Brytyjski rząd ma ambicję być w czołówce tych, które uregulują tę technologię. Przekonuje, że autonomiczne pojazdy mogłyby wyjechać na drogi do 2026 roku, gdy zacznie obowiązywać ustawa o pojazdach zautomatyzowanych. O nowym prawie po raz pierwszy wspominano już w listopadzie 2023 r.