Nadchodzi czas rozkwitu spółek konsumenckich. Inwestorzy mogą sporo zarobić
Firmy, których biznes jest zależny od siły konsumenta, znowu będą mogły dynamicznie się rozwijać. Znana finansistka podpowiada, gdzie szukać okazji inwestycyjnych.
Źródło: Fidelity International, XYZ
Z tego artykułu dowiesz się…
- Dlaczego ostatnie trzy lata były trudne dla spółek konsumenckich.
- Na czym ma się opierać odbudowa konsumpcji w USA, w Europie i Azji.
- Jakie spółki z niej skorzystają.
Ostatnie trzy lata były wyjątkowo trudne dla spółek opierających się na sile konsumenta. W latach 2022-2024 Amerykanie i Europejczycy kupowali znacznie mniej z kilku powodów. Po pierwsze, ograniczono wsparcie fiskalne, które w czasie pandemii napędzało konsumpcję. Po drugie, podniesiono stopy procentowe w odpowiedzi na wysoką inflację, co zachęcało do oszczędzania. Dodatkowo kryzys na chińskim rynku nieruchomości wpłynął na obniżenie wydatków konsumentów w Chinach.
Według Anety Wynimko zarządzającej portfelem w Fidelity International negatywne skutki tych czynników zaczną zanikać w 2025 r. Firmy lepiej planują produkcję, a inflacja wróciła do normalnych poziomów. Stopy procentowe spadają, a konsumpcja w Chinach odbija się od dna. Niższe podatki i deregulacje w USA, zapowiadane w związku z prezydenturą Donalda Trumpa, mogą dodatkowo wesprzeć wzrost konsumpcji.
Co w amerykańskiej gospodarce piszczy
W 2025 r. dobrze mogą sobie radzić spółki, których działalność jest silnie związana z konsumpcją. Aby zrozumieć ich potencjał, warto przyjrzeć się temu, co działo się z nimi w ciągu ostatnich trzech lat.
Stany Zjednoczone, będące najważniejszym rynkiem dla spółek konsumenckich, odnotowały
w minionych latach osłabienie konsumpcji. Wysokie stopy procentowe zwiększyły koszty kredytów i codziennego życia, co ograniczyło wydatki konsumentów.
– W USA szczególnie konsumenci z grup o niższych dochodach kupowali mniej, ale w 2025 r. ich sytuacja powinna się znormalizować. Bogatsi Amerykanie mniej odczuli wpływ wyższych stóp procentowych, dzięki czemu nadal kupowali stosunkowo dużo i będą to robić, zyskując na akcjach
i nieruchomościach. Dodatkowo decyzje nowej administracji dotyczące regulacji i podatków powinny wspierać konsumpcję droższych dóbr – zauważa Aneta Wynimko.
Jednak finansistka podkreśla, że trudniej oszacować wpływ tych zmian na biedniejszych Amerykanów. Istnieje ryzyko, że efektywnościowe decyzje nowej administracji początkowo wywołają wzrost bezrobocia, a pozytywne skutki dla konsumpcji będą widoczne dopiero z czasem.
Eurazja na ratunek
Chociaż uśredniając, Europa i Azja są mniej istotne dla spółek konsumenckich niż USA, pozostają kluczowymi rynkami zbytu w niektórych branżach, dlatego nie można ich ignorować.
– Gospodarki państw europejskich są mniej dynamiczne niż amerykańska, a niektóre zmagają się
z problemami strukturalnymi. Dodatkowo, regulacje w Europie utrudniają rozwój biznesu. Prognozy dla konsumpcji na Starym Kontynencie nie są najlepsze, jednak spółki z tego regionu
– szczególnie eksporterzy i branża turystyczna – mogą skorzystać na mocnym dolarze oraz wydatkach bogatych Amerykanów – zauważa Aneta Wynimko.
W Azji, a szczególnie w kluczowych gospodarkach takich jak Chiny i Indie, prognozy gospodarcze związane z konsumpcją są znacznie bardziej optymistyczne.
– Wsparcie rządowe w Chinach może wpłynąć na wzrost cen akcji i optymizm inwestorów, co przełoży się na zwiększenie konsumpcji po trudnym okresie. W Indiach natomiast coraz bardziej widoczna jest rosnąca klasa średnia, której apetyt na wydatki dynamicznie rośnie – dodaje Aneta Wynimko.
Korzystając z wiedzy
Zarządzający portfelami w funduszach nie mogą wskazywać konkretnych spółek do inwestycji, ale mogą dzielić się podstawami swojej strategii oraz pożądanymi cechami firm. Aneta Wynimko koncentruje się na przedsiębiorstwach, które w przeszłości udowodniły, że potrafią poprawiać wyniki w sprzyjającym cyklu gospodarczym i zgodnie z dominującymi trendami.
Pierwszym trendem, na który zwraca uwagę finansistka, jest skłonność konsumentów do wydatków na przeżycia i usługi. Na tym korzystają zarówno firmy z branży turystycznej, jak
i rozrywkowej. W związku z tym zakup akcji znanych sieci hotelowych czy firm mediowych może być dobrym wyborem przy długoterminowym horyzoncie inwestycyjnym.
– Ponadto konsumenci wykazują silną chęć wydawania pieniędzy na zdrowie i dobre samopoczucie. To zjawisko jest korzystne dla producentów sprzętu sportowego, firm zajmujących się leczeniem otyłości, a także przedsiębiorstw oferujących produkty estetyczne i kosmetyczne. Warto także zauważyć, że nowe technologie, takie jak AI, tworzą nowe sposoby konsumpcji
i wzmacniają istniejące modele biznesowe, dlatego warto zwracać uwagę na innowacyjność spółek – podkreśla Aneta Wynimko.
Sama technologia, choć znacząco wpływa na zachowania konsumentów i zwiększa ich skłonność do korzystania z usług online, nie wystarczy, by pobudzić konsumpcję. Kluczowym czynnikiem jest również spadek stóp procentowych. W USA bank centralny już je obniża, co skutkuje tańszymi kredytami i ożywieniem na rynku nieruchomości.
– Firmy zajmujące się budową domów oraz te zaangażowane w ich przebudowę powinny radzić sobie lepiej. W takich warunkach skorzystają także instytucje finansowe, które pomagają
w zarządzaniu finansami i majątkiem – podkreśla Aneta Wynimko.
Będzie czym zarządzać, bo bogaci Amerykanie nadal się bogacą – tak w zeszłym roku,
jak i w bieżącym. To oznacza większe zainteresowanie dobrami premium, z których wiele produkowanych jest w Europie. W związku z tym strategia inwestowania w akcje luksusowych marek może być skuteczna.
– Europa będzie korzystać na zewnętrznym popycie, natomiast Chiny i Indie na wewnętrznym.
W obu azjatyckich krajach widać strukturalnie atrakcyjne lokalne spółki do długoterminowych inwestycji, które opierają się na konsumpcji miejscowej klasy średniej – wyjaśnia zarządzająca portfelem w Fidelity International.
Główne wnioski
- W ciągu ostatnich trzech lat mniejsze wsparcie fiskalne, wyższa inflacja oraz wzrost stóp procentowych ograniczały wydatki konsumentów, co utrudniało rozwój wielu firmom.
- W tym roku konsumpcja powinna wzrosnąć – popandemiczne zmiany popytu ustąpiły, inflacja wróciła do normalnego poziomu, a stopy procentowe zaczęły spadać.
- Akcje spółek konsumenckich o silnych markach, dużej sile cenowej, innowacyjności oraz posiadających prawa do wartościowej własności intelektualnej mają potencjał do wzrostu.