Tak Polacy podbijają zagranicę
Mali przedsiębiorcy mogą wypłynąć na szerokie wody. Amazon wspiera lokalnych sprzedawców
Co trzeci przedsiębiorca, uczestnik badania zleconego przez Amazon, jest zdania, że jego biznes jest zbyt mały, by odnieść sukces na marketplace. Takie myślenie sprawia, że firmy same odbierają sobie możliwość zaistnienia w popularnych i osiągających wysokie zasięgi kanałach sprzedaży.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Czym są marketplace’y i dlaczego polscy konsumenci chętnie robią na nich zakupy.
- Jak marketplace Amazon pomaga polskim przedsiębiorcom w ekspansji za granicą.
- Na czym polega program Fulfilment by Amazon.
Aby ułatwić małym i średnim przedsiębiorcom zagraniczną ekspansję, Amazon wprowadza zachęty finansowe dla sprzedawców i promuje polskie marki. Łączna wartość zagranicznej sprzedaży polskich MŚP [małe i średnie przedsiębiorstwa – red.]na Amazon przekroczyła w 2023 r. poziom 4,7 mld zł.
Polacy lubią marketplace’y i są na to twarde dowody
Z najnowszego raportu Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci” wynika, że 86 proc. ankietowanych robi zakupy w serwisach marketplace. Są to strony internetowe, na których konsumenci mogą kupować produkty w wielu kategoriach i od różnych sprzedawców.
Zainteresowanie zakupami dotyczy wszystkich grup wiekowych, choć z omawianego badania wynika, że najwyższy odsetek osób wybierających takie zakupy, to klienci między 18. a 29. r.ż. (91 proc.) oraz pięćdziesięciolatkowie (91 proc.). Z marketplace’ów najrzadziej korzystają konsumenci od 60 r.ż. wzwyż – w tej grupie jest to 74 proc.
A jak się ma popularność tej formy zakupów do zasobności portfela? Wśród ankietowanych zarabiających między 2001 a 2999 zł netto na marketplace kupuje 77 proc., zaś w grupie pensji od 7 tys. zł netto wzwyż – 85 proc. Z kolei wśród osób z zarobkami od 4 tys. do 4999 zł oraz od 5 tys. do 6999 zł odsetek ten wynosił aż 93 proc.
Podobne wnioski płyną z raportu „E-commerce w Polsce 2024”, który w 2024 r. przygotowały Gemius, Polskie Badania Internetu oraz IAB Polska. 78 proc. internautów zadeklarowało kupowanie w sklepach internetowych. „Zakupy internetowe są przede wszystkim postrzegane jako łatwe i dające większe możliwości wyboru niż kupowanie w sklepach tradycyjnych, ale także jako szybsze” – czytamy w raporcie.
Aż 71 proc. użytkowników sprawdza ceny produktów lub usług przed dokonaniem zakupu, aby ostatecznie wybrać najkorzystniejszą dla siebie ofertę. Zapytani przez autorów omawianego badania respondenci przyznali, że do robienia zakupów w sieci zachęca ich przede wszystkim możliwość przeglądania ofert o dowolnej godzinie (tak stwierdziło 73 proc. internautów badanych przez Gemius).
Ważnym czynnikiem jest również wygoda związana z brakiem konieczności dojazdu do tradycyjnych sklepów, co jest istotne dla 72 proc. kupujących. Do tego – jako istotny argument przemawiający za wyborem zakupów w sieci – aż 65 proc. respondentów wskazuje na niższe ceny w porównaniu do sklepów stacjonarnych. Kolejne aspekty, które przyciągają Polaków do zakupów online, to możliwość swobodnego przeglądania oferty bez presji czasowej (65 proc.) oraz większy wybór produktów niż w sklepach tradycyjnych (62 proc.).
Amazon światowym liderem wśród marketplace’ów
Sprzedaż na marketplace pod względem wartości stanowi już 62 proc. całej sprzedaży online. W Europie pozycję lidera w tej kategorii zajmuje Amazon. W Wielkiej Brytanii serwis odwiedzany jest przez 38,6 mln klientów miesięcznie, we Francji notuje 30 mln odwiedzin, a w Niemczech 32,7 mln (badanie firmy Casbeg).
Rosnące zainteresowanie zakupami online to nie tylko okazja dla konsumentów do zrobienia tańszych zakupów, ale też szansa dla producentów i sklepów internetowych na znalezienie klientów w kolejnych krajach.
Mali i średni polscy sprzedawcy chcą z niej korzystać. Z roku na rok widać, że mają coraz mniej kompleksów i są gotowi wychodzić poza granice kraju, a także rzucić rękawicę znanym markom. W międzynarodowej ekspansji wspiera ich Amazon, m.in. przez ograniczenie do minimum procedur rejestracji konta i zachęty finansowe.
Niższe opłaty dla sprzedających na Amazon.pl, szkolenia dla początkujących
– Wiemy, że do rozpoczęcia sprzedaży na marketplace najlepiej zachęcają praktyczne wskazówki i narzędzia, dlatego stale wspieramy MŚP, teraz także obniżając opłaty za sprzedaż na Amazon – mówi Janina Rampp, Head of Marketplace Amazon.pl.
Od sierpnia 2024 r. przedsiębiorcy, którzy rozpoczną działalność na Amazon.pl, są zwolnieni z opłaty abonamentowej i opłaty za prowizję od sprzedaży przez pierwszych sześć miesięcy od rejestracji. Dodatkowo mogą zyskać nawet do 50 proc. zniżki na sprzedaż w modelu Fulfilment by Amazon (FBA) – także Ci, którzy już wcześniej zdecydowali się na obecność w tym kanale.
Program Fulfilment by Amazon (FBA) umożliwia przechowywanie, odbiór, pakowanie i dostarczanie produktów, jak również obsługę klientów oraz procesu zwrotów, pozwalając przedsiębiorcom skupić się na swojej głównej działalności. Z takiej możliwości skorzystało w 2023 r. już 47 proc. MŚP sprzedających na Amazon.
– Czasem najtrudniej jest zacząć, dlatego oferujemy specjalne zachęty w postaci zniesienia opłat i prowizji na start. Pomagamy w zarządzaniu logistyką w ramach modelu Fulfilment by Amazon – tak, by sprzedawcy koncentrowali się na przygotowaniu atrakcyjnej oferty i wystawieniu jej w serwisie, a kwestie logistyczne i obsługę klienta mogli pozostawić nam – wyjaśnia Agata Jasińska, menedżerka ds. usług handlowych w Amazon.pl.
Polscy sprzedawcy eksportują z każdym rokiem coraz więcej
Amazon nieprzypadkowo stawia na małych i średnich przedsiębiorców: zewnętrzni sprzedawcy, w tym MŚP, odpowiadają bowiem za ponad 60 proc. całkowitej sprzedaży Amazon, a ich oferty cieszą się zainteresowaniem klientów na całym świecie. W 2023 r. na zagraniczną ekspansję zdecydowało się ponad 90 proc. polskich MŚP sprzedających na Amazon. Dało to wzrost na poziomie 15 pkt procentowych wobec 2022 r. Ok. 70 proc. polskich sprzedawców eksportowało produkty do krajów Unii Europejskiej, generując sprzedaż o wartości ponad 4,3 mld zł. Najpopularniejszymi kierunkami, podobnie jak rok wcześniej, pozostały: Niemcy, Francja, Włochy, Austria oraz Hiszpania. Jednocześnie ponad 55 proc. polskich sprzedawców eksportowało także poza granice UE – najchętniej do Stanów Zjednoczonych. Łączna wartość zagranicznej sprzedaży polskich MŚP na Amazon przekroczyła w 2023 r. poziom 4,7 mld zł.
Zaawansowane narzędzia sprzedażowe oraz dostęp do globalnego know-how marketplace pozwalają przedsiębiorcom szybko reagować i odpowiednio dostosowywać swoje strategie rozwoju do zmieniających się potrzeb klientów. Chcemy zapewniać sprzedawcom narzędzia oraz usługi, które pomogą im zbudować silny biznes, nie tylko w kraju, ale również poza jego granicami. Przedsiębiorcy mogą liczyć na nasze wsparcie w praktycznie każdej sferze działalności handlowej – wyjaśnia Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, Country Leader Amazon.pl.
Silne MŚP motorem rozwoju polskiej gospodarki
By wspierać sprzedawców w rozwijaniu sprzedaży zagranicznej, Amazon wprowadza w poszczególnych krajach europejskie programy rozwojowe, dostosowując je do potrzeb lokalnych przedsiębiorców. W realizacji takiego projektu w Polsce wsparcie zapewnia Krajowa Izba Gospodarcza. Projekt cross-border.pl – wspólna inicjatywa KIG i Amazon – dostarcza wiedzę, narzędzia i szkolenia, które pomagają przedsiębiorcom rozpocząć i rozwijać międzynarodową e-sprzedaż.
Na rosnącej sile polskich przedsiębiorców korzysta cała gospodarka. Nie dziwi więc entuzjazm Anny Zacharjasz, zastępcy Dyrektora w Biurze Komunikacji i Rozwoju Biznesu Krajowej Izby Gospodarczej, która podczas konferencji o ekspansji zagranicznej powiedziała, że coraz większe zainteresowanie międzynarodowym e-handlem wśród MŚP jest dobrą prognozą dla dalszego rozwoju cross-border e-commerce, który staje się motorem gospodarczego wzrostu kraju.
Ochnik poszerza zagraniczną ekspansję
Z narzędzi zapewnianych MŚP przez Amazon korzystają firmy dopiero podejmujące pierwsze zagraniczne kroki, ale także marki o wyrobionej w naszym kraju renomie. Należy do nich Ochnik, producent galanterii skórzanej. Produkty tej marki pojawiły się na Amazon pod koniec 2021 r. Wyniki sprzedażowe już w pierwszych 12 miesiącach znacząco przekroczyły założenia i oczekiwania firmy.
– Aktualnie skupiamy się głównie na rozwoju w Polsce i w Niemczech, ale jesteśmy obecni również we Francji i z dużą nadzieją przyglądamy się kolejnym krajom – Belgii i Holandii. Pracujemy nad poszerzeniem asortymentu i dalszą ekspansją w kierunku Włoch i Hiszpanii – mówi przedstawiciel Ochnika.
Firma korzysta z usług FBA, ale prowadzi także część sprzedaży w modelu FBM, czyli Fulfilment by Merchant.
– Dzięki dostępnym rozwiązaniom logistycznym realizacja zamówień i zwrotów na terenie całej Europy stała się znacznie bardziej efektywna, zwłaszcza biorąc pod uwagę takie kryteria jak szybkość, terminowość i jakość obsługi klienta – dodaje pracownik Ochnika.
Polskie Marki na Amazon
Aby zwiększyć widoczność produktów od rodzimych przedsiębiorców i pomóc im rozwinąć się w e-commerce, Amazon.pl uruchomił sklep Polskie Marki. Jak wynika z badania „Teraz Polska”, aż ponad 84 proc. ankietowanych, mając możliwość wyboru, deklaruje zakup produktów polskiego pochodzenia. Aktualnie w sklepie jest dostępnych ponad tysiąc rodzimych brandów oferujących produkty z wielu branż, w tym wyposażenia domu, kosmetycznej, odzieżowej czy artykułów dla dzieci.
Akcentem podkreślającym lokalność sklepu Polskie Marki jest oryginalny design nawiązujący do rodzimych symboli oraz specjalna sekcja z obszaru „kultura”, gdzie znaleźć można książki krajowych autorów i produkcje Prime Video mające swój rodowód nad Wisłą.
Sklep promujący polskie marki został pomyślany jako kolejna zachęta dla krajowych MŚP do spróbowania sił w e-handlu. Nie jest bowiem prawdą, że niektóre biznesy są zbyt małe, by korzystać ze sprzedaży online. Internet jest pojemny i dla każdego znajdzie się tam miejsce. Niestety przekonanie o tym, że to jeszcze nie ta skala, by wejść do sieci, jest wśród przedsiębiorców powszechne. Blisko co trzeci mały i średni przedsiębiorca biorący udział w badaniu przeprowadzonym przez Ariadnę na zlecenie Amazon myśli, że na obecnym etapie rozwoju nie ma czego szukać na marketplace. Dla 24 proc. ankietowanych subiektywną barierą są także wysokie koszty oraz brak własnego, wystarczająco rozbudowanego zaplecza logistycznego (21 proc.).
Marketplace prostszy niż własny e-sklep?
Nie od dziś wiadomo, że strach ma wielkie oczy. Dla wielu sprzedawców wejście na marketplace jest łatwiejsze niż budowanie własnego sklepu internetowego. To dlatego, że umożliwia wejście do gotowej struktury: zapewnia kompleksową infrastrukturę, obsługę logistyki, płatności. To wszystko obniża koszty działania. Ogromne znaczenie ma też fakt, że w serwisach tego typu produkty znanych firm znajdują się obok produktów oferowanych przez niszowych sprzedawców. Od tej chwili piłeczka znajduje się po stronie przedsiębiorców, którzy mogą zawalczyć o uwagę klientów.
W 2023 r. oferta rodzimych małych i średnich przedsiębiorców cieszyła się na Amazon jeszcze większym zainteresowaniem konsumentów niż w poprzednich latach. Globalnie, przedsiębiorcy z Polski sprzedali za pośrednictwem serwisu ponad 30 mln produktów (średnio 60 na min /1 na sek.) – aż o 5 mln więcej niż w 2022 r. Wśród kategorii, z których najczęściej kupowano od MŚP na Amazon, znalazły się: Dom i kuchnia, Biznes, przemysł i nauka, Zdrowie oraz Meble.
Artykuł powstał na zlecenie Amazon
Partner serii
W ramach cyklu Tak Polacy podbijają zagranicę opisujemy historie polskich firm, które bardzo dobrze radzą sobie na rynkach zagranicznych. Partnerem serii jest Amazon.
Czytaj więcej