Sprawdź relację:
Dzieje się!
Biznes Newsy

Polska dwa oczka w górę w podatkowym rankingu OECD

Polska zajęła 31. miejsce na 38 państw w corocznym badaniu OECD Tax Competitiveness Index 2024. W rankingu konkurencyjności i neutralności systemów podatkowych prym wiedzie, zdaniem autorów raportu, państwo z naszego regionu Europy.

Na zdjęciu widać kalkulator, długopis i kolumny oraz rzędy cyfr
Polska awansowała w rankingu konkurencyjności systemów podatkowych opracowywanym przez OECD, fot. Krisanapong Detraphiphat, Getty Images

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Co charakteryzuje konkurencyjny system podatkowy.
  2. Jakie są mocne strony polskiego systemu podatkowego zdaniem autorów rankingu OECD
  3. Dlaczego Estonia znalazła się na szczycie listy

Ranking OECD Tax Competitiveness Index (ITCI) mierzy czy i jak system kraju uwzględnia w swojej polityce podatkowej konkurencyjność i neutralność. Analiza obejmuje mocne i słabe strony polityki podatkowej państw.

Konkurencyjny system podatkowy to taki, który utrzymuje krańcowe stawki podatkowe na niskim poziomie. Natomiast neutralny kodeks podatkowy ma umożliwić zebranie jak największych przychodów przy jak najmniejszej skali zakłóceń gospodarczych.

Konkurencyjny i neutralny kodeks podatkowy sprzyja zrównoważonemu wzrostowi gospodarczemu i inwestycjom. Jednocześni wspiera gromadzenie środków, które umożliwiają państwu realizację priorytetów rządowych.

Mocne strony polskiego systemu podatkowego

Polska zajęła 31. miejsce na 38 państw. Autorzy wskazali na kilka mocnych stron naszych rozwiązań podatkowych.

Po pierwsze, Polska ma niższą od średniej stawkę podatku dochodowego od osób prawnych. Stawka CIT w Polsce wynosi 19 proc. (średnia OECD wynosi 23,9 proc.).

Polska zawarła też szereg umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Łączą nas one z 87 krajami.

Do tego w Polsce obowiązuje ulga na kapitał korporacyjny, która ogranicza preferencję opodatkowania opartą na zadłużeniu – wyliczają analitycy OECD.

Obszary do poprawy

Za słabe strony polskiego systemu podatkowego uznano m. in. obowiązujące w Polsce liczne i zróżnicowane obciążenia w podatku od nieruchomości.

Przeszkodą, zdaniem autorów raportu, są też poważne ograniczenia dla przedsiębiorstw pod względem kwoty strat operacyjnych netto, które mogą one przeznaczyć na pokrycie przyszłych zysków, a których nie mogą wykorzystać do obniżenia dochodu podlegającego opodatkowaniu w przeszłości.

Dodatkowo przedsiębiorstwa w Polsce mogą odliczyć od podatku zaledwie 33,8 proc. realnych kosztów budynków przemysłowych. Średnia OECD wynosi 47,2 proc..

Estonia z palmą pierwszeństwa

Estonię doceniono z kolei za:

  • system podatku dochodowego od osób prawnych, który umożliwia firmom reinwestowanie zysków bez podatku,
  • podatek VAT, który ma zastosowanie do szerokiej bazy i nie rodzi nadmiernych obowiązków związanych z przestrzeganiem przepisów,
  • podatek od nieruchomości, który dotyczy tylko wartości gruntów.

Z kolei Łotwa, która niedawno przyjęła estoński system opodatkowania osób prawnych, ma również stosunkowo skuteczny system opodatkowania dochodów z pracy – wskazano w raporcie.

Nowa Zelandia ma stosunkowo płaski i niskooprocentowany indywidualny podatek dochodowy, który również w dużej mierze zwalnia z podatku zyski kapitałowe (z łączną górną stawką w wysokości 39 proc.) i nie nakłada żadnych podatków od spadków, transferów nieruchomości, aktywów ani transakcji finansowych – wskazano.