Allegro konsoliduje swoje marki w Czechach i na Słowacji
E-sklepy Mall.cz i Mall.sk przychodzą do historii. Obie platformy handlowe, które są od kilku lat własnością polskiego Allegro, od początku kwietnia będą całkowicie zintegrowane z marką obecnej spółki-matki. To element szerszej strategii zakładającej rozwój polskiej firmy w całej Europie Środkowej.


Z tego artykułu dowiesz się…
- Od kiedy kończą działalność Mall.cz i Mall.sk, czyli dwa znane e-sklepy funkcjonujące od lat za naszą południową granicą.
- Z jakiego powodu Allegro postawiło na konsolidację swoich zagranicznych marek.
- Dlaczego czeski i słowacki rynki e-commerce są kluczowe dla polskiego przedsiębiorstwa.
Mall.cz to ikona czeskiego e-commerce z ponad 25-letnią historią. Marka przyczyniła się do rozwoju sprzedaży internetowej u obu naszych południowych sąsiadów. Z powodzeniem handlowała w sieci i w sklepach stacjonarnych m.in. elektroniką, sprzętem sportowym, artykułami gospodarstwa domowego oraz narzędziami ogrodniczymi. W pewnym momencie ruszyła na podbój sąsiednich rynków – na Węgry, do Słowenii, Chorwacji, a także do Polski.
Być może właśnie ta ekspansja spowodowała reakcję konkurencyjnego Allegro. W kwietniu 2022 r. spółka Mall Group, do której należą wspomniane witryny internetowe, została przejęta i stała się częścią polskiej grupy e-commerce. Jednym z pierwszych posunięć Allegro po sfinalizowaniu zakupu, było zakończenie w lipcu tego roku sprzedaży w serwisie Mall.pl. Jego czeskie i słowackie odpowiedniki zakorzenione na swoich rodzimych rynkach, nadal jednak funkcjonowały.
To nie prima aprilis
Ich kres wisiał jednak w powietrzu i teraz właśnie nadszedł ten czas. Firma ogłosiła, że marki Mall.cz i Mall.sk będą działać jeszcze tylko przez kilka tygodni, do końca marca. A od pierwszego kwietnia zostaną zastąpione przez platformę Allegro. Jak wyjaśnia polski właściciel – jest kilka powodów tych zmian. To przede wszystkim dążenie do obniżenia kosztów operacyjnych (które przy prowadzeniu dwóch oddzielnych platform są oczywiście wyższe), uproszczenie procesów logistycznych i możliwość przejścia na jednolity system informatyczny.
„Nasi klienci z Czech i ze Słowacji doskonale znają Mall, który jest lokalnym sklepem internetowym z długą historią. Teraz jednak kończymy już przechodzenie na nową platformę, zachowując wszystko to, co lubią użytkownicy i dodając jeszcze korzyści oferowane przez witrynę Allegro takie jak lepsze opcje dostawy, nowe funkcje ochrony zakupów czy programy lojalnościowe” – mówi cytowany przez agencję ČTK Giuseppe Panarese, wiceprezes Allegro ds. relacji międzynarodowych.
Czescy i Słowaccy klienci zyskają
Wśród nowych udogodnień, z których od kwietnia będą mogli korzystać dotychczasowi użytkownicy obu platform Mall, znajdzie się m.in. program Allegro Protect. Zapewnia on ochronę zamówionych produktów i umożliwia zwrot pieniędzy do 4 tys. euro (w przypadku problemów z transakcją). Czescy i słowaccy klienci zyskają też dostęp do funkcji porównywania ofert z różnych e-sklepów na Allegro. Jednocześnie użytkownicy witryn, które zakończą byt, nadal będą mogli korzystać z historii swoich zamówień. Ci z nich, którzy mają kody rabatowe lub bony podarunkowe platform Mall, będą mogli wymienić je na vouchery Allegro.
Integracja wszystkich marek w ramach jednego systemu informatycznego i logistycznego to część szerszej strategii polskiej grupy. Ma to pozwolić lepiej zarządzać ofertą, magazynami, a także usprawni procesy reklamacji i zwrotów.
Zresztą zamknięcie e-sklepów Mall.cz i Mall.sk to nie pierwszy tego typu ruch Allegro. Już wcześniej firma przeprowadzała podobną operację z platformą CZC.cz, która również należała wcześniej do Mall Group.
Wrota do Europy Środkowej
Polska firma e-commerce patrzy na Czechy i na Słowację jak na swoje kluczowe rynki zagraniczne. Silne zakorzenienie się w tych dwóch krajach jest ważne dla Allegro. Chodzi o to, że przedsiębiorstwo chce umocnić swoją pozycję na całym rynku e-commerce w Europie Środkowej.
W październiku zeszłego roku polski sprzedawca rozpoczął działalność na kolejnym rynku w naszym regionie – na Węgrzech. „Bratankom” Allegro zaoferowało od razu wszystkie znane i cenione przez polskich użytkowników funkcje, czyli m.in. darmowe dostawy Allegro Smart!, Protect czy gwarancję najniższej ceny.
„Wejście na Węgry to kolejny krok przybliżający nas do realizacji wizji Allegro, bycia ulubionym miejscem zakupów w Europie. Węgry to jeden z najbardziej perspektywicznych kierunków europejskich ze względu na niskie nasycenie rynku dużymi markami i rosnące zapotrzebowanie na ofertę sklepów internetowych. Węgierscy klienci chętnie kupują w sieci – regularnie robi to blisko 70 proc. internautów” – mówił przy tej okazji Matthias Frechen, główny dyrektor kreatywny w Allegro.

Główne wnioski
- Mall.cz, czeska ikona e-commerce oraz jej słowacki odpowiednik Mall.sk zostanie wkrótce zintegrowana z platformą Allegro. Choć stare witryny znikną, ich klienci mają zyskać.
- Idea konsolidacji wszystkich marek e-commerce należących do Allegro, ma dać firmie wiele korzyści. Chodzi o redukcję kosztów oraz uproszczenie procesów logistycznych.
- Czechy i Słowacja to dla Allegro kluczowe rynki. Umocnienie się na nich, ma pozwolić polskiej firmie zdobyć kolejne rynki w Europie Środkowej. Od jesieni 2024 r. Allegro jest już zresztą obecne na Węgrzech.