Sprawdź relację:
Dzieje się!
Biznes Newsy

Polacy kupują przez internet bez względu na wiek. Większość ma ten sam priorytet

Zakupy przez internet nie są wyłącznie domeną najmłodszych konsumentów. A przynajmniej nie w Polsce. W internecie kupuje także większość pokolenia X i boomersów. Polskich konsumentów, bez względu na wiek, łączy jedno – oczekują, że swoje internetowe zakupy będą mogli zwrócić za darmo.

Zdjęcie przedstawia paczki zostawione przez kuriera pod drzwiami
Polscy konsumenci, kupując przez internet, oczekują możliwości darmowych zwrotów (fot. Xavi Lopez/SOPA Images/LightRocket via Getty Images)

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Jaki odsetek przedstawicieli różnych pokoleń robi zakupy przez internet
  2. Jak ważna jest dostępność darmowych zwrotów dla poszczególnych pokoleń
  3. Dlaczego sprzedawcy powinni brać pod uwagę różne preferencje w różnych grupach wiekowych

Polacy kupują przez internet bez względu na wiek. Tak wynika z badania Omnibus przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie platformy IdoSell, która dostarcza technologię dla sektora e-commerce.

Badaniem objęto przedstawicieli czterech pokoleń – pokolenia Z, millenialsów (pokolenia Y), pokolenia X i pokolenia Baby Boomers. Zakupy przez internet w ciągu ostatnich sześciu miesięcy zrobiła większość przedstawicieli każdego pokolenia:

  • 81 proc. ankietowanych z pokolenia Z (zgodnie z założeniami badania – ankietowani do 24. roku życia),
  • 92 proc. ankietowanych z pokolenia Y (ankietowani w wieku 25-34 lat),
  • 91 proc. ankietowanych z pokolenia X (ankietowani w wieku 35-49 lat),
  • 87 proc. ankietowanych z pokolenia Baby Boomers (ankietowani w wieku od 50 lat w górę).

Konsumentom zależy na darmowych zwrotach

Każde pokolenie ceni sobie też darmowe zwroty. Ta kwestia jest istotna przy podejmowaniu decyzji o zakupie dla około trzech czwartych przedstawicieli „zetek”, millenialsów i boomersów (odpowiednio 72 proc., 77 proc i 73 proc. wskazań). Największymi fanami darmowych zwrotów są przedstawiciele pokolenia X – to kwestia ważna dla 82 proc. ankietowanych w tym wieku.

Nie bez znaczenia jest też długość terminu, w jakim można dokonać zwrotu. Ale tutaj wskazania są już bardziej zróżnicowane w zależności od wieku. Dużą wagę przykłada do tego blisko trzy czwarte (73 proc.) ankietowanych w wieku 35-49 lat, czyli pokolenia X, około dwóch trzecich millenialsów (68 proc.) i przedstawicieli najstarszego pokolenia (66 proc.). Z kolei spośród najmłodszych ankietowanych termin ten jest istotny dla nieco ponad połowy (55 proc.).

Millenialsi z kolei najczęściej spośród ankietowanych decydują się na zakup kilku sztuk tego samego towaru, ale w różnych rozmiarach czy modelach. 59 proc. przedstawicieli takiego pokolenia wskazało, że kiedyś tak zrobiło podczas zakupów przez internet.

Różne preferencje to sygnał dla sprzedawców

Różne priorytety i przyzwyczajenia podczas zakupów przez internet w poszczególnych pokoleniach mogą być cenną informacja dla sprzedawców. W zależności od tego, jacy klienci stanowią ich grupę docelową, mogą wybrać odmienne strategie i narzędzia sprzedażowe.

Szukając rozwiązań, które pozwolą na zwiększenie realnego zysku e-sklepu, przedsiębiorca powinien oferować zarówno darmowe zwroty – w stacjonarnym punkcie sprzedaży lub za pomocą wybranej metody dostawy (np. Paczkomat), jak i opcje zwrotu na własny koszt” – komentuje Ewa Grzeszczuk-Karzyńska z firmy IdoSell.

„W ten sposób może on elastycznie dostosowywać się do potrzeb różnych grup docelowych i optymalizować koszty operacyjne. Finalnie, oferując elastyczne opcje zwrotu, minimalizuje bariery zakupowe i zwiększa konwersję” – dodaje.