Polacy kupują przez internet bez względu na wiek. Większość ma ten sam priorytet
Zakupy przez internet nie są wyłącznie domeną najmłodszych konsumentów. A przynajmniej nie w Polsce. W internecie kupuje także większość pokolenia X i boomersów. Polskich konsumentów, bez względu na wiek, łączy jedno – oczekują, że swoje internetowe zakupy będą mogli zwrócić za darmo.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Jaki odsetek przedstawicieli różnych pokoleń robi zakupy przez internet
- Jak ważna jest dostępność darmowych zwrotów dla poszczególnych pokoleń
- Dlaczego sprzedawcy powinni brać pod uwagę różne preferencje w różnych grupach wiekowych
Polacy kupują przez internet bez względu na wiek. Tak wynika z badania Omnibus przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie platformy IdoSell, która dostarcza technologię dla sektora e-commerce.
Badaniem objęto przedstawicieli czterech pokoleń – pokolenia Z, millenialsów (pokolenia Y), pokolenia X i pokolenia Baby Boomers. Zakupy przez internet w ciągu ostatnich sześciu miesięcy zrobiła większość przedstawicieli każdego pokolenia:
- 81 proc. ankietowanych z pokolenia Z (zgodnie z założeniami badania – ankietowani do 24. roku życia),
- 92 proc. ankietowanych z pokolenia Y (ankietowani w wieku 25-34 lat),
- 91 proc. ankietowanych z pokolenia X (ankietowani w wieku 35-49 lat),
- 87 proc. ankietowanych z pokolenia Baby Boomers (ankietowani w wieku od 50 lat w górę).
Konsumentom zależy na darmowych zwrotach
Każde pokolenie ceni sobie też darmowe zwroty. Ta kwestia jest istotna przy podejmowaniu decyzji o zakupie dla około trzech czwartych przedstawicieli „zetek”, millenialsów i boomersów (odpowiednio 72 proc., 77 proc i 73 proc. wskazań). Największymi fanami darmowych zwrotów są przedstawiciele pokolenia X – to kwestia ważna dla 82 proc. ankietowanych w tym wieku.
Nie bez znaczenia jest też długość terminu, w jakim można dokonać zwrotu. Ale tutaj wskazania są już bardziej zróżnicowane w zależności od wieku. Dużą wagę przykłada do tego blisko trzy czwarte (73 proc.) ankietowanych w wieku 35-49 lat, czyli pokolenia X, około dwóch trzecich millenialsów (68 proc.) i przedstawicieli najstarszego pokolenia (66 proc.). Z kolei spośród najmłodszych ankietowanych termin ten jest istotny dla nieco ponad połowy (55 proc.).
Millenialsi z kolei najczęściej spośród ankietowanych decydują się na zakup kilku sztuk tego samego towaru, ale w różnych rozmiarach czy modelach. 59 proc. przedstawicieli takiego pokolenia wskazało, że kiedyś tak zrobiło podczas zakupów przez internet.
Różne preferencje to sygnał dla sprzedawców
Różne priorytety i przyzwyczajenia podczas zakupów przez internet w poszczególnych pokoleniach mogą być cenną informacja dla sprzedawców. W zależności od tego, jacy klienci stanowią ich grupę docelową, mogą wybrać odmienne strategie i narzędzia sprzedażowe.
Szukając rozwiązań, które pozwolą na zwiększenie realnego zysku e-sklepu, przedsiębiorca powinien oferować zarówno darmowe zwroty – w stacjonarnym punkcie sprzedaży lub za pomocą wybranej metody dostawy (np. Paczkomat), jak i opcje zwrotu na własny koszt” – komentuje Ewa Grzeszczuk-Karzyńska z firmy IdoSell.
„W ten sposób może on elastycznie dostosowywać się do potrzeb różnych grup docelowych i optymalizować koszty operacyjne. Finalnie, oferując elastyczne opcje zwrotu, minimalizuje bariery zakupowe i zwiększa konwersję” – dodaje.