Fundusz Smartlink inwestuje w startup. Milion euro to dopiero początek
Startup Choice pracuje nad zamknięciem kolejnej rundy finansowej. Zanim to nastąpi, pieniądze w wysokości miliona euro przekazuje polski fundusz Smartlink Partners.


Z tego artykułu dowiesz się…
- Ile wynosi inwestycja funduszu Smartlink Partners w startup Choice.
- Jakie są dalsze plany startupu.
- Czym wyróżnia się technologia Choice i jakie są plany inwestycyjne startupu.
Inwestycja nie jest tradycyjną rundą finansową, lecz finansowaniem CLA – pożyczką konwertowalną na udziały. Fundusz venture capital Smartlink Partners przekazał w ten sposób milion euro.
Choice zamierza wykorzystać te środki na ekspansję rynkową w obszarze nowoczesnej gastronomii. Planowana jest nie tylko intensyfikacja działalności w Polsce, ale także wejście na rynki rumuński i węgierski.
Startup Choice pracuje nad ekspansją
Rok temu Choice QR z powodzeniem zakończył rundę finansowania, pozyskując około 10 mln zł (2,5 mln USD). Rundzie przewodził J&T Ventures, fundusz venture capital należący do znanej czesko-słowackiej grupy J&T Group. Wśród inwestorów znalazły się także czeskie fundusze VC Reflex Capital oraz Presto Ventures. Od momentu powstania Choice QR pozyskał łącznie 16,5 mln zł (4,5 mln USD) w finansowaniu od inwestorów.
Wkrótce ta kwota jeszcze wzrośnie. Startup zamyka właśnie rundę A, choć jego przedstawiciele nie zdradzają szczegółów dotyczących jej wartości. Wsparcia przed jej finalizacją udzielił polski Smartlink Partners.
– Choice udowodnił, że potrafi skutecznie działać w Polsce i ma ogromny potencjał na arenie międzynarodowej. Oczekujemy, że firma kilkukrotnie zwiększy skalę swojej działalności w ciągu najbliższych 24 miesięcy, dlatego zdecydowaliśmy się zainwestować już teraz, zamiast czekać na kolejną rundę finansowania. Przykład Toast Inc., amerykańskiej firmy generującej ponad 1 miliard USD przychodu kwartalnego, doskonale ilustruje potencjał rynku – skomentował Paweł Szydłowski, partner zarządzający w Smartlink Partners.
Czym zajmuje się Choice
Platforma umożliwia cyfryzację obsługi klienta zarówno w restauracjach, jak i online. W ubiegłym roku startup trafił na listę najszybciej rozwijających się startupów w Europie Środkowej przygotowaną przez portal Sifted.
Pieniądze są potrzebne firmie do skalowania działalności. Obecnie z jej usług korzysta ponad 5 500 aktywnych restauracji. Generują one ponad milion zamówień miesięcznie, przy łącznej wartości transakcji wynoszącej 20 mln dolarów miesięcznie. W ciągu najbliższych pięciu Choice planuje mieć 50 000 restauracji generujących 100 mln dolarów ARR. To roczne powracające przychody – jeden z podstawowych wskaźników w branży subskrypcyjnej.
Startup Choice pomaga restauracjom cyfryzować obsługę klienta — zarówno online, jak i stacjonarnie. Platforma umożliwia restauracjom tworzenie własnych stron internetowych, przyjmowanie zamówień online bez prowizji, zarządzanie rezerwacjami oraz oferowanie płatności za pomocą kodów QR. Choice QR integruje się z systemami POS oraz platformami do dostaw jedzenia. Chodzi przykładowo o takie platformy, jak Wolt, Uber Eats, Glovo, Foodora i Bolt.
– Po raz pierwszy spotkaliśmy Alexa Ilyasha na konferencji How To Web w Bukareszcie w październiku 2024 roku, a od tego czasu ściśle obserwujemy rozwój Choice QR. Mimo że firma już działa na znaczącą skalę, w zaledwie kilka miesięcy osiągnęła dwucyfrowy wzrost procentowy, poprawiając kluczowe wskaźniki i znacząco redukując swój burn rate, czyli różnicę pomiędzy kosztami a przychodami — dodaje Paweł Szydłowski.
Będą inwestycje w technologie dla restauracji
Choice chce rozszerzyć zakres usług w obszarze zarządzania restauracjami. Chodzi m.in. o analizę i zarządzanie zachowaniami klientów. Choice nie planuje opracowywać własnego oprogramowania do systemów POS czy kas fiskalnych. Zamiast tego nawiązuje współpracę z lokalnymi systemami POS i je integruje. Takie podejście pozwala restauracjom korzystać z narzędzi bazujących na ich obecnych systemach.
Choice posiada trzy główne biura w Pradze, Warszawie i Kijowie oraz rozwijający się zespół liczący ponad 110 osób. W Polsce firma rozpoczęła działalność trzy lata temu i obecnie ma ponad 2 000 zarejestrowanych restauracji. Wśród jej klientów znajdują się sieci takie jak Thai Wok, Sushi World, Pizza Factory, Bombay Masala. Niedawno do tego grona dołączył food court Hala Koszyki. Choice nawiązał współpracę z lokalnymi systemami POS, takimi jak IDPOS, Dotykacka, Papu i Serve. Firma współpracuje także z dostawcami usług kurierskich, takimi jak Wolt Drive i Glovo On Deman. Ma również ponad 50 innych integracji dostępnych na platformie.

Główne wnioski
- Polski fundusz venture capital Smartlink Partners przekazał startupowi Choice milion euro w formule CLA. To finansowanie dłużne konwertowalne na akcje.
- Choice chce mocno inwestować w rozwój. Na celowniku jest ekspansja w Polsce oraz innych krajach regionu.
- Choice tworzy rozwiązania dla restauracji. Ambicją przedstawicieli startupu jest stworzenie kompleksowego systemu do zarządzania tego typu biznesami.