Sprawdź relację:
Dzieje się!
Newsy

Lotniska regionalne rosną w siłę. Na inwestycje wydadzą 7 mld zł

Regionalne porty lotnicze w ciągu najbliższych lat zainwestują w rozbudowę 7 mld zł, wynika z najnowszych informacji. Wraz ze wzrostem nakładów na inwestycje, rosną także statystyki pasażerskie.

Wizualizacja terminala Katowice Airport.
Lotniska regionalne w Polsce rozbudowują się na ogromną skalę. Ambitnym programem inwestycyjnym może poszczycić się m.in. port lotniczy w Pyrzowicach. Katowice Airport, mat. pras.

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Które lotniska regionalne zanotowały największy ruch pasażerski od czasów pandemii.
  2. Które lotniska regionalne inwestują najwięcej.
  3. Jakiego rodzaju inwestycje są planowane w poszczególnych portach regionalnych.

Siedem miliardów złotych – to kwota, która w najbliższych latach zostanie zainwestowana w regionalne porty lotnicze – przekazał Związek Regionalnych Portów Lotniczych (ZRPL). Inwestycje związane są z systematycznym wzrostem ruchu pasażerskiego: tak na Lotnisku Chopina, jak i w regionach.

Rośnie przy tym udział regionalnych lotnisk w obsłudze ruchu lotniczego: w ostatnim roku przed pandemią porty regionalne obsługiwały 60 proc. wszystkich pasażerów. W 2024 r. ten udział wzrósł do 64 proc.

Niewątpliwie najważniejszą inwestycją wśród polskich lotnisk jest modernizacja stołecznego portu Chopina za ponad 1 mld zł. Rozbudowa powiększy o 15 proc. terminal pasażerski oraz wydłuży pirs, aby na lotnisku mogło operować więcej samolotów. Po modernizacji, w 2029 r., Lotnisko Chopina ma obsługiwać rocznie 30 mln pasażerów – o połowę więcej niż obecnie.

Ale lotniska regionalne nie zostają w tyle pod względem inwestycji. Tam także, jak udowadniał ZRPL, rozmach związany z nowymi projektami, jest imponujący.

Kraków: nowy pas startowy i rozbudowa terminala

Porównując do roku 2019, imponująco wzrósł ruch regionalny w Porcie Lotniczym Kraków-Balice – w zeszłym roku lotnisko obsłużyło 11 mln pasażerów, aż o jedną trzecią (32 proc.) więcej niż w ostatnim roku przed pandemią. Za tym wzrostem idą inwestycje w infrastrukturę.

Kraków buduje nowy terminal cargo, na który wyda 80 mln zł. Obiekt zostanie uruchomiony w drugim kwartale 2025 r. Ogłoszono również postępowanie na wybór wykonawcy dokumentacji projektowej nowego biurowca. Planowana data oddania inwestycji to początek 2028 r.

Port intensywnie przygotowuje się również do budowy kolejnego pasa startowego. Inwestycja będzie podzielona na trzy etapy. W pierwszym etapie nowa droga startowa będzie miała długość 1800 m. Lotnisko planuje uzyskanie decyzji środowiskowej w listopadzie 2025 r., aby pierwszy etap budowy zakończyć w 2029 r. Drugi etap będzie polegał na budowie pozostałej części drogi startowej wraz z dobudową dróg kołowania i ma zakończyć się w 2030 r. Trzeci etap, polegający na oddaniu całej drogi startowej ma zostać zakończony w 2031 r.

Docelowo nowy pas startowy ma mieć 2800 m długości, a koszt budowy wyniesie nawet 1 mld zł. Lotnisko musi jednak uzyskać odpowiednie zgody na rozbudowę, o co zabiega od lat.

Równolegle w Krakowie toczyć się będzie rozbudowa terminala pasażerskiego. Docelowo powinna ona zakończyć się w 2031 r. – podobnie jak budowa nowego pasa startowego.

Prezes Kraków Airport podkreśla, że zainteresowanie lotniskiem w Krakowie to przede wszystkim zasługa samego miasta i jego walorów turystycznych.

– Powstanie tak naprawdę nowy terminal, który zabezpieczy naszą przyszłość na kilka dobrych lat. Jestem przekonany, że dzięki niemu będziemy mogli solidnie się rozwijać – mówił podczas konferencji ZRPL Łukasz Strutyński, prezes krakowskiego lotniska.

Katowice: 1,5 mld zł na inwestycje

Katowice Airport realizuje z kolei program inwestycyjny do 2032 r., który obejmuje m.in. budowę terminala pasażerskiego z infrastrukturą oraz terminalu cargo (lotnisko jest na etapie wyboru projektantów), budowę multimodalnego węzła do przeładunku towarów czy hangaru H4. Łącznie inwestycje wyniosą 1,5 mld zł.

Katowice inwestycje
Stan realizacji inwestycji na lotnisku w Katowicach

Gdańsk: pół miliarda złotych na inwestycje

Port Lotniczy Gdańsk chce zmodernizować infrastrukturę lotniska, a przede wszystkim rozbudować płytę postojową, wraz z 15 nowymi stanowiskami dla samolotów. Docelowo ma być ich aż 45. Rozbudowana zostanie także część drogi kołowania. Wartość inwestycji szacuje się na ponad 100 mln zł. Projekt ma być gotowy w 2028 r.

Lotnisko zrealizuje także parking z zadaszeniem, tzw. carport, zbudowanym z modułów fotowoltaicznych na ponad 900 miejsc postojowych. Energia, która powstanie dzięki zadaszeniu pozwoli na wypełnienie zapotrzebowania lotniska na energię w 12 proc. Carport ma być gotowy już w przyszłym roku i pochłonie 23 mln zł.

Oprócz tych inwestycji Gdańsk chce także rozbudować bazę MRO (ang. maintance, repair, operation – czyli konserwacja, naprawa i dostawa), w której będzie można obsługiwać samoloty. Projekt pochłonie 80 mln zł. Kolejne inwestycje na lotnisku to budowa siedmiu budynków biurowych i hotelu za 180 mln zł. Mają być gotowe w 2028 r.

Wrocław: lotnisko zamknięte na ponad miesiąc

We Wrocławiu lotnisko postawiło na rozbudowę i przebudowę terminalu lotniczego, który ma zostać oddany do użytku w 2029 r. Wartość inwestycji to ok. 220 mln zł.

Wrocław inwestycje
Harmonogram rozbudowy terminalu na wrocławskim lotnisku

Lotnisko zmodernizuje także drogę kołowania za 460 mln zł brutto, z czego ok. 170 mln zł pozyska z pieniędzy unijnych. Wkrótce inwestycja wejdzie w szczególną fazę i port będzie zamknięty na 40 dni. Na jesieni tego roku lotnisko otworzy także nowy hotel. Jego budowa pochłonęła 60 mln  zł netto.

Poznań z nowymi projektami

Z kolei w Poznaniu łączna wartość inwestycji lotniskowych do 2027 r. wyniesie ponad 1,2 mld zł. To m.in. modernizacja terminali, dróg kołowania czy przebudowa układu komunikacyjnego.

Lotnisko może poszczycić się największym wśród portów regionalnych przyrostem pasażerów – od czasów pandemii jest ich więcej o ponad połowę (52 proc.). Port jest na etapie opracowywania koncepcji rozbudowy terminala.

Modlin liczy na wzrosty

W trudnym położeniu znalazł się Port Lotniczy Warszawa-Modlin, który po fiasku rozmów z jedynym regularnym przewoźnikiem, Ryanairem, stracił sporą część pasażerów. Lotnisko liczy jednak, że wraz z rozbudową, o którą port zabiega od lat, Modlin stanie się ważnym elementem na Mazowszu po otwarciu Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Wśród najważniejszych inwestycji w Modlinie jest rozbudowa istniejącego terminala o segmenty odlotowe i przylotowe, przez co przepustowość portu zwiększyłaby się dwukrotnie, do ok. 7 mln pasażerów rocznie. Szacowany koszt inwestycji z wyposażeniem to 180 mln zł. Lotnisko chce również rozbudować płytę o nowe stanowiska postojowe dla samolotów.

Łączny szacowany koszt inwestycji na lotnisku w pierwszym etapie, czyli do 2029 r. to niemal pół miliarda złotych.

Pozostałe porty nie zostają w tyle

Inwestycje toczą się także w mniejszych portach regionalnych. Port Lotniczy Szczecin-Goleniów, który od pandemii zanotował spadek o 17 proc. liczby pasażerów (w 2024 r. obsłużył ich zaledwie niespełna pół miliona) chce zbudować terminal pasażerski za prawie 200 mln zł. A dodatkowo zbudować system naziemny oświetlenia nawigacyjnego CAT II, aby umożliwić wykonywanie operacji lotniczych w warunkach ograniczonej widoczności.

Z kolei na lotnisku w Łodzi powstaje nowa strefa operacyjna w południowej części lotniska, z przeznaczeniem na serwisowanie i hangarowanie statków powietrznych. Zakończenie pierwszego etapu inwestycji, obejmującego rozbudowę pola manewrowego wraz z oddaniem dwóch pierwszych hangarów MRO planowane jest na 2028 rok. Lotnisko buduje także farmę fotowoltaiczną, złożoną z 20 tys. paneli słonecznych. Łączna wartość inwestycji to ćwierć miliarda złotych.

Na lotnisku w Lublinie powstaje nowy terminal cargo o powierzchni 2 tys. m kw. do obsługi każdego rodzaju towaru. Koszt to 18 mln zł.

Największy spadek liczby pasażerów od 2019 r. zanotował Port Lotniczy Olsztyn-Mazury. Obecnie jest ich o ponad połowę (-51 proc.) mniej niż przed pandemią. W 2024 r. lotnisko obsłużyło zaledwie 72 tys. pasażerów. Mimo to i ten port lotniczy planuje inwestycje: chce m.in., podobnie jak Szczecin-Goleniów, podnieść kategorię systemu ILS do CAT II, wybudować farmę fotowoltaiczną i wdrożyć system zdalnej wieży AFIS.

Główne wnioski

  1. Lotniska regionalne od czasu pandemii zanotowały wzrost udziału w ruchu pasażerskim. Teraz Związek Regionalnych Portów Lotniczych poinformował, że w najbliższych latach na inwestycje porty w regionach wydadzą 7 mld zł.
  2. Największym wzrostem liczby pasażerów od 2019 r. może poszczycić się lotnisko w Poznaniu, którego ruch zwiększył się o ponad połowę. Taką samą wartość, tylko spadkową, zanotował mazurski port w Olsztynie.
  3. W infrastrukturę inwestują niemal wszystkie porty regionalne, także te mniejsze. Terminal cargo w Lublinie czy farma fotowoltaiczna na lotnisku w Łodzi to tylko niektóre z nich.