KE wstępnie uznała, że TikTok nie przestrzega unijnych regulacji
TikTok nie przestrzega aktu o usługach cyfrowych – wynika ze wstępnych ustaleń Komisji Europejskiej (KE). Firmie grozi kara w wysokości do 6 proc. światowego obrotu.
KE poinformowała w czwartek, że przekazała platformie swoje wstępne stanowisko w tej sprawie. To efekt wszczętego w lutym 2024 r. dochodzenia dotyczącego przestrzegania przez firmę aktu o usługach cyfrowych (ang. Digital Services Act, DSA).
"Dzisiaj Komisja poinformowała TikTok o swoim wstępnym stanowisku, że firma nie wypełnia obowiązku wynikającego z DSA w zakresie publikowania repozytorium reklam. Takie repozytorium reklam jest kluczowe dla badaczy i społeczeństwa obywatelskiego w celu wykrywania oszukańczych reklam, hybrydowych kampanii zagrożeń, a także skoordynowanych operacji informacyjnych i fałszywych reklam, w tym w kontekście wyborów" – podaje KE w komunikacie.
Komisja stwierdziła w trakcie dochodzenia, że TikTok nie dostarcza niezbędnych informacji o treści i odbiorach reklam oraz osobach, które za nie zapłaciły. "Ponadto repozytorium reklam TikTok nie pozwala opinii publicznej na kompleksowe wyszukiwanie reklam na podstawie tych informacji, co ogranicza użyteczność narzędzia" – podano.
TikTok ma teraz możliwość skorzystania z prawa do obrony i odniesienia się do ustaleń KE. Równocześnie zostanie przeprowadzona konsultacja z Europejską Radą Usług Cyfrowych.
"Jeśli wstępne poglądy Komisji zostaną ostatecznie potwierdzone, Komisja może wydać decyzję o niezgodności, która może skutkować nałożeniem grzywny w wysokości do 6 proc. całkowitego światowego rocznego obrotu dostawcy, a także wydłużonym okresem nadzoru w celu zapewnienia zgodności ze środkami, które dostawca zamierza podjąć w celu zaradzenia naruszeniu" – podaje KE.
Równolegle toczy się formalne postępowanie w sprawie zarządzania ryzykiem związanym z wyborami i dyskursem obywatelskim. Wszczęto je w grudniu 2024 r. po wyborach w Rumunii.