Pilne
Sprawdź relację:
Dzieje się!

Impact'25

Partner
Sport

Sport jako potężne narzędzie do promowania kraju. Czy znają Państwo „polskiego Forresta Gumpa”?

Turyści odpowiadają za 5 proc. polskiego PKB, a średnia unijna wynosi 9 proc. Dogonić (i przegonić) Unię możemy dzięki sportowcom. Podczas Impactu 2025 poznaliśmy kilka dobrych dowodów na tę hipotezę.

Na zdjęciu Tomasz Sobania, polski biegacz ekstremalny
Tomasz Sobania, polski biegacz ekstremalny, w 2026 r. chce w Stanach Zjednoczonych przebiec 50 maratonów w 50 dni. Fot. materiały prasowe, Impact CEE

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Jak dużym sukcesem okazała się promująca Polskę kampania reklamowa z udziałem Katarzyny Niewiadomej i Jeremy'ego Sochana.
  2. Jak wyglądał proces wyboru sportowców do wspomnianej wyżej kampanii.
  3. Jak wielki potencjał tkwi w turystyce sportowej.

O promowaniu Polski poprzez sport podczas Impactu 2025 mówili: Otylia Jędrzejczak (wybitna była sportsmenka, obecnie prezeska Polskiego Związku Pływackiego), Piotr Borys (sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki), Rafał Szmytke (prezes Polskiej Organizacji Turystycznej) oraz Tomasz Sobania (biegacz ekstremalny).

Rozmowa dotyczyła między innymi niedawnej kampanii „Poland. More than you expected” („Polska. Więcej niż myślisz”). Zrealizowany niedawno projekt, w którym wystąpili Katarzyna Niewiadoma i Jeremy Sochan, okazał się ogromnym sukcesem. Filmik z polską mistrzynią Tour de France oraz koszykarzem San Antonio Spurs wyświetlono w telewizjach w 12 krajach niemal 60 mln razy. Wyświetlenia w kanałach cyfrowych przekroczyły 850 mln. Polska Organizacja Turystyczna otrzymała na projekt 55 mln zł dotacji z Ministerstwa Sportu i Turystyki.

Tomasz Sobania mówił o tym, jak wielkim marketingowym sukcesem okazał się jego bieg przez Stany Zjednoczone. Polski biegacz ekstremalny wystartował w Nowym Jorku, a metę przekroczył w Kalifornii.

– Naprawdę czułem się jak Forrest Gump, ludzie przyłączali się do mnie podczas biegu, pytania zadawali mi różni dziennikarze. Amerykanie nakręcili o tym wszystkim film. Wydarzenie wygenerowało w USA 48 mln odsłon i wyświetleń. A ja nie miałem przecież ani złotówki na płatną reklamę. Biegłem tylko z polską flagą na ramieniu – mówił Tomasz Sobania.

W przeszłości Tomasz Sobania pokonał na przykład dystans z Polski do Rzymu, a jego celem na 2026 r. jest pokonanie 50 maratonów w 50 dni. Będzie biegał w poszczególnych stanach Ameryki Północnej, by uczcić 250. rocznicę powstania USA.