Pilne
Sprawdź relację:
Dzieje się!
Lifestyle

Dokąd na wakacje z rodziną w 2025? Zetki wybiorą all-inclusive

Rodziny z dziećmi chętnie wyjeżdżają na wakacje do hotelu, ale wczasami all-inclusive interesuje się coraz częściej młodsze pokolenie. Wśród najpopularniejszych kierunków przodują kraje Basenu Morza Śródziemnego.

Na zdjęciu dwie młode kobiety przechadzają się nad basenem.
Wyjazdy typu all-inclusive są coraz bardziej popularną formą spędzania wakacji wśród młodych ludzi, zwłaszcza z pokolenia Z. Fot. FG Trade Latin, GettyImages

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Które kierunki cieszyły się największą popularnością wśród rodzin z dziećmi.
  2. Jakie są trendy podróżnicze na 2025 r.
  3. Dlaczego wakacje all-inclusive stają się coraz bardziej popularne.

Co trzecia zagraniczna podróż Polaków, trwająca dłużej niż pięć dni, to wyjazd rodzinny, wynika z analizy GfK i eSky.pl. Sporządzono ją na podstawie wyjazdów w formule lot plus hotel, rezerwowanych pomiędzy pierwszym czerwca 2024 r. a 31 maja 2025 r. Odpowiadają one za 89 proc. kierunków wakacyjnych.

Dokąd więc najchętniej jeżdżą rodziny z dziećmi? Ranking krajów otwiera Hiszpania. Decyduje się na nią 25 proc. turystów z dziećmi, którzy podróżują głównie na wybrzeże: w regiony Costa Brava, Costa del Sol i Costa Blanca. Popularnością cieszą się również Wyspy Kanaryjskie.

Drugie miejsce wśród rodzin z dziećmi zajmuje Malta (23 proc. podróżnych). Na podium uplasował się także Cypr (18 proc.). Kolejne miejsca zajmują Grecja (królują wyspy Kreta i Korfu), którą wybiera 12 proc. turystów z dziećmi, a także Włochy (11 proc.). W przypadku Półwyspu Apenińskiego rodziny najchętniej odwiedzają Sycylię, a dopiero potem jeden z najpopularniejszych europejskich kurortów – Rimini.

Kolejne miejsca na wakacje z dziećmi zajmują Turcja, Portugalia i Chorwacja. W przypadku tego pierwszego kraju zdecydowana większość turystów to klienci hoteli all-inclusive, podaje eSky. Połowa z nich wybiera obiekty w pięciogwiazdkowym standardzie, a co trzeci rezerwuje pobyt w hotelach z czterema gwiazdkami.

Turystykę w Portugalii mocno napędza wyspa Madera, a w Chorwacji – północna Dalmacja w pobliżu Zadaru. Jak podaje eSky, w przypadku wyjazdów do Chorwacji podróżni hotele z czterema gwiazdkami i wybierają albo opcję ze śniadaniem i obiadokolacją, albo w ogóle nie rezerwują posiłków.

– Możliwość dopasowania wyjazdu do swoich potrzeb jest kluczowa dla rodzin, którym zależy na różnorodnych atrakcjach, komfortowym pobycie i sprzyjających warunkach pogodowych. Poza kierunkiem i standardem hotelu ważne są także termin wyjazdu oraz stosunek ceny do jakości. Argument finansowy pozostaje oczywiście bardzo istotny dla rodziców, choć należy też zwrócić uwagę na ostatnie dane NBP z IV kw. ubiegłego roku, które pokazują ogólny wzrost wydatków Polaków na podróże – mówi Eugeniusz Triasun z eSky.pl.

Tak podróżują rodziny

Z danych, które zgromadziło Brittany Ferries, francuskie przedsiębiorstwo żeglugowe, wynika, że rodziny po pandemii są spragnione podróży. W 2025 r. aż 85 proc. rodzin deklaruje, że planuje wyjechać na wakacje w kolejnych 12 miesiącach. Większość z nich, bo 64 proc., wybiera się za granicę.

Dwie trzecie rodziców (62 proc.) podróżuje z dziećmi poniżej piątego roku życia. Prawie połowa ankietowanych przy planowaniu wyjazdu (47 proc.) bierze pod uwagę wakacje wielopokoleniowe – to prawie o jedną piątą więcej niż w ubiegłym roku. Znaczna większość – 89 proc. rodzin uważa wakacje spędzone z rodziną za „jakościowy czas”.

Ważną rolę odgrywają udogodnienia związane z dziećmi. Przy wyborze miejsca wakacyjnego weźmie tę kwestię pod uwagę 70 proc. rodzin. Prawie jedna trzecia z nich zatrzyma się w hotelu, niemal tyle samo wybierze ofertę wynajmu obiektu wakacyjnego. 21 proc. zatrzyma się w pensjonacie. Zaledwie 9 proc. rodzin będzie nocować u znajomych, a najmniej – bo jedynie 6 proc., będzie preferowało camping.  

Z kolei Family Travel Association, stowarzyszenie, które zrzesza podmioty w branży turystycznej i ułatwia podróżowanie z rodzinami, zwraca uwagę, że tegorocznym hitem mogą być tzw. „wakacje objazdowe” – 63 proc. turystów deklaruje zainteresowanie tym typem wypoczynku, połączonym ze zwiedzaniem.

All inclusive dla Zetek

Do łask wracają też wakacje w formule all-inclusive. Co ciekawe, przyciągają one coraz mocniej przedstawicieli generacji Z urodzonych po 1995 r. Aż 42 proc. podróżujących z tego pokolenia twierdzi, że preferowanym dla nich typem hotelu byłby ośrodek all-inclusive. Trzy główne powody, dla których generacja Z przyjmuje all-inclusive za idealną opcję wypoczynkową to redukcja stresu (41 proc.), łatwość rezerwacji (39 proc.) i fakt, że pobyt w hotelach all-inclusive wydaje się luksusowy (38 proc.).

Podnoszenie standardu zakwaterowania staje się zresztą coraz częstszym trendem wakacyjnym. Jak wynika z tegorocznego raportu „Travel Trends for 2025”, przygotowanego przez ABTA (Association of British Travel Agents, brytyjskie stowarzyszenie biur podróży), 35 proc. osób, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy wyjechały na wakacje za granicę, zatrzymało się w hotelach pięciogwiazdkowych. To wzrost w porównaniu z 30 proc. w roku poprzednim. To również głównie zasługa „Zetek”.

"To pokolenie Z, bardziej niż jakakolwiek inna grupa wiekowa, wydawała najwięcej na zakwaterowanie, a prawie połowa (47 proc.) tej grupy twierdziła, że podczas wakacji za granicą zatrzymała się w pięciogwiazdkowych hotelach, co stanowi wzrost w porównaniu z 37 proc. w poprzednim roku. Wydaje się, że pokolenie Z planuje również luksusowe wakacje w przyszłym roku. Ponad jedna piąta (22 proc.) pokolenia Z twierdzi, że planuje wydać więcej na wakacje w przyszłym roku, aby móc podnieść standard zakwaterowania" – czytamy w raporcie.

Dla porównania: jedynie 14 proc. millenialsów, 11 proc. pokolenia baby boomers i zaledwie 8 proc. ludzi z pokolenia X chcą wydać w tym roku więcej na droższe hotele.

Główne wnioski

  1. Co trzecia dłuższa podróż zagraniczna (ponad pięć dni) to wyjazd rodzinny. Najczęściej wybierane kierunki to Hiszpania, Malta, Cypr, Grecja i Włochy.
  2. Rodziny podróżujące z dziećmi preferują hotele, a przy wyborze miejsca wakacyjnego ważne są dla nich udogodnienia dedykowane najmłodszym. Coraz więcej osób zabiera w podróż swoją rodzinę.
  3. Pokolenie Z coraz chętniej wybiera się na wakacje all-inclusive, doceniając wygodę i luksus takiej formy wypoczynku. Zauważalny jest również ogólny trend podnoszenia standardu zakwaterowania, szczególnie wśród młodych turystów.