Pilne
Sprawdź relację:
Dzieje się!
Finanse osobiste
Współpraca z partnerem

8,80 zł miesięcznie – tyle Polacy chcą płacić, by mieć większy komfort podczas podróży. Banki szykują nowy model

Z najnowszego badania Visa wynika, że aż 83 proc. Polaków podczas wakacji planuje korzystać z płatności bezgotówkowych. To jasny sygnał dla banków: stawką jest lojalność klientów – i realne zyski.

Na zdj. od lewej Martyna Mroczek-Kowalik, XYZ, Marcin Jagodziński, Visa. Zdj. Jakub Kuźmiński, XYZ
Na zdj. od lewej Martyna Mroczek-Kowalik, XYZ, Marcin Jagodziński, Visa. Zdj. Jakub Kuźmiński, XYZ

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Co wynika z najnowszego raportu Visa – „Cyfrowy jak polski turysta” - dotyczącego planów podróżniczych konsumentów z Europy Środkowo-Wschodniej, w tym z Polski.
  2. Jakie znaczenie mają dla polskich turystów wygodne aplikacje mobilne oraz korzystne kursy walutowe.
  3. Dlaczego banki widzą w nowych rozwiązaniach finansowych szansę na zwiększenie lojalności klientów.

Podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie gościem w studiu XYZ był Marcin Jagodziński, dyrektor sprzedaży w Visa w Polsce. Rozmowa koncentrowała się na wynikach najnowszego raportu Visa – „Cyfrowy jak polski turysta”. Dotyczy on planów podróżniczych konsumentów z Europy Środkowo-Wschodniej, w tym z Polski.

Co wynika z danych zebranych przez Visa? Przeciętny Polak zamierza wydać w nadchodzącym sezonie średnio 4300 zł na osobę na wakacje zagraniczne. Jak podkreślił Marcin Jagodziński, równie istotna jest informacja o preferencjach płatniczych podróżujących.

– 83 proc. klientów wyjeżdżających za granicę zamierza płacić albo kartą fizyczną, albo portfelem cyfrowym dodanym do smartfona lub smartwatcha. To pokazuje, że adopcja cyfrowych form płatności jest bardzo wysoka – mówi Marcin Jagodziński.

Szansa dla banków

To ogromna szansa dla sektora bankowego. Marcin Jagodziński zauważył, że Polacy są coraz bardziej mobilni również w kontekście finansowym. Wielu z nich posiada więcej niż jedno konto bankowe. Dlatego kluczowe dla banków będzie stworzenie wartościowych i wygodnych rozwiązań, które zatrzymają klientów.

– Należałoby dostarczyć taką propozycję wartości, która sprawi, że ten klient zostanie w ekosystemie banku także podczas podróży – zauważył przedstawiciel Visa.

Jednym z najważniejszych aspektów lojalizacji klientów jest jakość aplikacji mobilnych. Wśród osób, które aktywnie zarządzają wydatkami podczas wyjazdu zagranicznego niemal połowa badanych deklaruje, że robi to za pomocą bankowości cyfrowej, w tym aplikacji banku.

– Po pierwsze, ważne jest tu dobre doświadczenie w aplikacji mobilnej, tak żebym – jako podróżnik – mógł kontrolować swoje wydatki na bieżąco podczas wycieczek – podkreślił Marcin Jagodziński.

Innym istotnym czynnikiem są korzystne kursy walutowe oraz brak dodatkowych opłat za przewalutowanie. Coraz więcej banków oferuje jedną kartę z atrakcyjnymi kursami wymiany, eliminując potrzebę korzystania z kont walutowych.

– To karta, która zapewnia, że kurs wymiany jest tak atrakcyjny, że już nie musimy wykonywać tego kroku wymiany waluty i zasilania konta walutowego – zaznaczył ekspert Visa.

Najważniejszy jest komfort

Co ciekawe, według badania konsumenci są skłonni płacić za usługi poprawiające komfort podróży. Średnio 8,80 zł miesięcznie, a jeden na 10 Polaków wskazuje na ponad 20 zł. Czy to szansa na subskrypcyjny model usług bankowych? - Na pewno jest to jakaś możliwość. Pytanie tylko, kto pierwszy się odważy – stwierdził Marcin Jagodziński.

A na koniec rozmowy nie mogło też zabraknąć wątku sztucznej inteligencji.

– Agenci AI będą prawdopodobnie kreowali doświadczenia podróżnych na zupełnie innym poziomie – powiedział Marcin Jagodziński.
Zasugerował, że przyszłość bankowości może polegać na integracji usług finansowych z kompleksowym planowaniem podróży i codziennych potrzeb klientów.

Główne wnioski

  1. Polacy są gotowi płacić za usługi, które zwiększają komfort podróży, co otwiera przed bankami możliwość wprowadzenia subskrypcyjnych modeli usług finansowych.
  2. Płatności bezgotówkowe oraz wygodne, nowoczesne aplikacje mobilne stają się kluczowe dla podróżujących, a korzystne kursy walutowe bez dodatkowych opłat to ważny czynnik wyboru oferty bankowej.
  3. Banki, które zaoferują innowacyjne rozwiązania – w tym integrację usług finansowych z planowaniem podróży i wykorzystaniem sztucznej inteligencji – mają szansę zyskać większą lojalność klientów.

Artykuł powstał na zlecenie Visa