8,80 zł miesięcznie – tyle Polacy chcą płacić, by mieć większy komfort podczas podróży. Banki szykują nowy model
Z najnowszego badania Visa wynika, że aż 83 proc. Polaków podczas wakacji planuje korzystać z płatności bezgotówkowych. To jasny sygnał dla banków: stawką jest lojalność klientów – i realne zyski.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Co wynika z najnowszego raportu Visa – „Cyfrowy jak polski turysta” - dotyczącego planów podróżniczych konsumentów z Europy Środkowo-Wschodniej, w tym z Polski.
- Jakie znaczenie mają dla polskich turystów wygodne aplikacje mobilne oraz korzystne kursy walutowe.
- Dlaczego banki widzą w nowych rozwiązaniach finansowych szansę na zwiększenie lojalności klientów.
Podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie gościem w studiu XYZ był Marcin Jagodziński, dyrektor sprzedaży w Visa w Polsce. Rozmowa koncentrowała się na wynikach najnowszego raportu Visa – „Cyfrowy jak polski turysta”. Dotyczy on planów podróżniczych konsumentów z Europy Środkowo-Wschodniej, w tym z Polski.
Co wynika z danych zebranych przez Visa? Przeciętny Polak zamierza wydać w nadchodzącym sezonie średnio 4300 zł na osobę na wakacje zagraniczne. Jak podkreślił Marcin Jagodziński, równie istotna jest informacja o preferencjach płatniczych podróżujących.
– 83 proc. klientów wyjeżdżających za granicę zamierza płacić albo kartą fizyczną, albo portfelem cyfrowym dodanym do smartfona lub smartwatcha. To pokazuje, że adopcja cyfrowych form płatności jest bardzo wysoka – mówi Marcin Jagodziński.
Szansa dla banków
To ogromna szansa dla sektora bankowego. Marcin Jagodziński zauważył, że Polacy są coraz bardziej mobilni również w kontekście finansowym. Wielu z nich posiada więcej niż jedno konto bankowe. Dlatego kluczowe dla banków będzie stworzenie wartościowych i wygodnych rozwiązań, które zatrzymają klientów.
– Należałoby dostarczyć taką propozycję wartości, która sprawi, że ten klient zostanie w ekosystemie banku także podczas podróży – zauważył przedstawiciel Visa.
Jednym z najważniejszych aspektów lojalizacji klientów jest jakość aplikacji mobilnych. Wśród osób, które aktywnie zarządzają wydatkami podczas wyjazdu zagranicznego niemal połowa badanych deklaruje, że robi to za pomocą bankowości cyfrowej, w tym aplikacji banku.
– Po pierwsze, ważne jest tu dobre doświadczenie w aplikacji mobilnej, tak żebym – jako podróżnik – mógł kontrolować swoje wydatki na bieżąco podczas wycieczek – podkreślił Marcin Jagodziński.
Innym istotnym czynnikiem są korzystne kursy walutowe oraz brak dodatkowych opłat za przewalutowanie. Coraz więcej banków oferuje jedną kartę z atrakcyjnymi kursami wymiany, eliminując potrzebę korzystania z kont walutowych.
– To karta, która zapewnia, że kurs wymiany jest tak atrakcyjny, że już nie musimy wykonywać tego kroku wymiany waluty i zasilania konta walutowego – zaznaczył ekspert Visa.
Najważniejszy jest komfort
Co ciekawe, według badania konsumenci są skłonni płacić za usługi poprawiające komfort podróży. Średnio 8,80 zł miesięcznie, a jeden na 10 Polaków wskazuje na ponad 20 zł. Czy to szansa na subskrypcyjny model usług bankowych? - Na pewno jest to jakaś możliwość. Pytanie tylko, kto pierwszy się odważy – stwierdził Marcin Jagodziński.
A na koniec rozmowy nie mogło też zabraknąć wątku sztucznej inteligencji.
– Agenci AI będą prawdopodobnie kreowali doświadczenia podróżnych na zupełnie innym poziomie – powiedział Marcin Jagodziński.
Zasugerował, że przyszłość bankowości może polegać na integracji usług finansowych z kompleksowym planowaniem podróży i codziennych potrzeb klientów.
Główne wnioski
- Polacy są gotowi płacić za usługi, które zwiększają komfort podróży, co otwiera przed bankami możliwość wprowadzenia subskrypcyjnych modeli usług finansowych.
- Płatności bezgotówkowe oraz wygodne, nowoczesne aplikacje mobilne stają się kluczowe dla podróżujących, a korzystne kursy walutowe bez dodatkowych opłat to ważny czynnik wyboru oferty bankowej.
- Banki, które zaoferują innowacyjne rozwiązania – w tym integrację usług finansowych z planowaniem podróży i wykorzystaniem sztucznej inteligencji – mają szansę zyskać większą lojalność klientów.
Artykuł powstał na zlecenie Visa

