TikTok i Facebook z najmniejszym zaufaniem Polaków

Polacy najbardziej nie ufają TikTokowi i Facebookowi — wynika z badania IBRiS dla Res Futura i SentiOne. Największym zaufaniem cieszy się YouTube, a Telegram jest najmniej znany.

Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS sprawdził, jak Polacy oceniają popularne platformy społecznościowe. Badanie na zlecenie Kolektywu Analitycznego Res Futura i firmy SentiOne przeprowadzono pod koniec kwietnia 2025 roku.

Najwięcej nieufności budzi TikTok. Brak zaufania do tej aplikacji zadeklarowało 32 proc. badanych, w tym 14 proc. „zdecydowanie nie ufa”, a 18 proc. „raczej nie ufa”. Tylko 13 proc. respondentów przyznało, że ufa TikTokowi.

Facebook na drugim miejscu

Podobny poziom nieufności dotyczy Facebooka. Brak zaufania wyraziło 31 proc. osób, z czego 8 proc. „zdecydowanie”, a 23 proc. „raczej”. Zaufanie do serwisu zadeklarowało 22 proc. ankietowanych. Dla 31 proc. Facebook jest obojętny.

Z badania wynika, że nikt z respondentów nie zadeklarował „zdecydowanego zaufania” ani do TikToka, ani do Facebooka. 5 proc. badanych w ogóle nie zna Facebooka, a 6 proc. nie miało zdania - przekazuje PAP.

YouTube najpewniejszy dla Polaków

Największym zaufaniem w Polsce cieszy się YouTube. 23 proc. badanych wskazało, że ufa tej platformie (17 proc. „raczej ufa”, 6 proc. „zdecydowanie ufa”). 42 proc. odpowiedziało, że YouTube jest im obojętny, a 20 proc. mu nie ufa.

Dla porównania, tylko 3 proc. respondentów zadeklarowało, że nie zna YouTube’a, a 7 proc. nie potrafiło udzielić jednoznacznej odpowiedzi.

Mniej rozpoznawalny Telegram

Instagram zebrał najwięcej neutralnych ocen — aż 36 proc. wskazało, że jest im obojętny. Platformie nie ufa 20 proc. ankietowanych, a ufa jej 11 proc. 19 proc. nie zna Instagrama, a 6 proc. nie ma zdania.

Platforma X (dawny Twitter) zdobyła 20 proc. zaufania i 21 proc. nieufności. 24 proc. uznało ją za obojętną. Co czwarty respondent (26 proc.) nie zna X, co analitycy tłumaczą rebrandingiem po zmianie nazwy z Twittera.

Najmniej rozpoznawalny w Polsce jest Telegram. 58 proc. respondentów przyznało, że nie zna tej platformy. Zaufanie do Telegrama wyraziło 4 proc., obojętność 15 proc., a brak zaufania 11 proc.

Twórcy badania podkreślają, że w przypadku większości serwisów od 5 do 7 proc. respondentów wybrało odpowiedź „nie wiem / trudno powiedzieć”, co świadczy o niepewności lub braku zdecydowanych opinii - pisze PAP.