Sprzedaż detaliczna w maju 2025: wzrost rok do roku, spadek miesiąc do miesiąca

W maju 2025 roku sprzedaż detaliczna w Polsce wzrosła o 4,4 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem poprzedniego roku, ale była o 3,2 proc. niższa niż w kwietniu. Największe wzrosty odnotowały branże meblarska, motoryzacyjna i farmaceutyczna, a sprzedaż internetowa zwiększyła swój udział w rynku.

Najważniejsze dane i fakty:

  • Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w maju 2025 r. była wyższa o 4,4 proc. niż rok wcześniej (w maju 2024 r. wzrost wyniósł 5 proc.).
  • W porównaniu z kwietniem 2025 r. sprzedaż spadła o 3,2 proc.
  • W okresie styczeń-maj 2025 r. sprzedaż detaliczna wzrosła o 3,5 proc. rok do roku (w analogicznym okresie 2024 r. było to 5,5 proc.).
  • Po korekcie sezonowej sprzedaż detaliczna była o 2,9 proc. wyższa niż rok temu, ale o 2 proc. niższa niż w kwietniu.

Największe wzrosty sprzedaży według branż (maj 2025 r. vs maj 2024 r.):

  • Meble, RTV, AGD: +18,9 proc.
  • Pojazdy samochodowe, motocykle, części: +15,7 proc.
  • Farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny: +6 proc.
  • Paliwa stałe, ciekłe i gazowe: +4,9 proc.
  • Żywność, napoje i wyroby tytoniowe: +1,5 proc.

Spadki:

  • Grupa „pozostałe”: -10,8 proc.

Sprzedaż internetowa:

  • Wartość sprzedaży przez Internet wzrosła o 6,2 proc. rok do roku.
  • Udział sprzedaży online w ogólnej sprzedaży detalicznej wzrósł z 8,6 proc. do 8,8 proc.
  • Największy wzrost udziału sprzedaży internetowej odnotowano w grupach „tekstylia, odzież, obuwie” (z 22,5 proc. do 23,7 proc.) oraz „meble, RTV, AGD” (z 16,4 proc. do 17,3 proc.).
  • Spadek udziału wykazała grupa „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 22,3 proc. do 19,2 proc.).