Archiwalny
24.06.2025
10:41
Sprzedaż detaliczna w maju 2025: wzrost rok do roku, spadek miesiąc do miesiąca
W maju 2025 roku sprzedaż detaliczna w Polsce wzrosła o 4,4 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem poprzedniego roku, ale była o 3,2 proc. niższa niż w kwietniu. Największe wzrosty odnotowały branże meblarska, motoryzacyjna i farmaceutyczna, a sprzedaż internetowa zwiększyła swój udział w rynku.
Najważniejsze dane i fakty:
- Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w maju 2025 r. była wyższa o 4,4 proc. niż rok wcześniej (w maju 2024 r. wzrost wyniósł 5 proc.).
- W porównaniu z kwietniem 2025 r. sprzedaż spadła o 3,2 proc.
- W okresie styczeń-maj 2025 r. sprzedaż detaliczna wzrosła o 3,5 proc. rok do roku (w analogicznym okresie 2024 r. było to 5,5 proc.).
- Po korekcie sezonowej sprzedaż detaliczna była o 2,9 proc. wyższa niż rok temu, ale o 2 proc. niższa niż w kwietniu.
Największe wzrosty sprzedaży według branż (maj 2025 r. vs maj 2024 r.):
- Meble, RTV, AGD: +18,9 proc.
- Pojazdy samochodowe, motocykle, części: +15,7 proc.
- Farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny: +6 proc.
- Paliwa stałe, ciekłe i gazowe: +4,9 proc.
- Żywność, napoje i wyroby tytoniowe: +1,5 proc.
Spadki:
- Grupa „pozostałe”: -10,8 proc.
Sprzedaż internetowa:
- Wartość sprzedaży przez Internet wzrosła o 6,2 proc. rok do roku.
- Udział sprzedaży online w ogólnej sprzedaży detalicznej wzrósł z 8,6 proc. do 8,8 proc.
- Największy wzrost udziału sprzedaży internetowej odnotowano w grupach „tekstylia, odzież, obuwie” (z 22,5 proc. do 23,7 proc.) oraz „meble, RTV, AGD” (z 16,4 proc. do 17,3 proc.).
- Spadek udziału wykazała grupa „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 22,3 proc. do 19,2 proc.).