Wielki powrót Wizz Air do Modlina. Od grudnia 11 nowych tras
Węgierskie tanie linie lotnicze Wizz Air ogłosiły porozumienie z Portem Lotniczym Warszawa-Modlin. Przewoźnik już w grudniu tego roku otworzy kilkanaście nowych tras do ośmiu krajów, m.in. do Włoch, Grecji czy na Cypr.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Po ilu latach Wizz Air wraca na lotnisko w Modlinie.
- Ile nowych połączeń otworzy węgierski przewoźnik.
- Ile nowych miejsc pracy zostanie dzięki temu wygenerowanych.
– Po satysfakcjonujących negocjacjach, chcemy ogłosić, że otworzymy nowe trasy z Portu Lotniczego Warszawa-Modlin – zapowiedział Roland Tischner, dyrektor operacyjny Wizz Air.
Z lotniska w Modlinie od 1 grudnia 2025 r. polecimy do Aten (cztery połączenia w tygodniu), Barcelony (trzy połączenia) i Bergen (początkowo pięć, potem cztery razy w tygodniu). W kolejnych dniach grudnia Wizz Air będzie inaugurował połączenia do Bergamo (codziennie), Kiszyniowa (trzy), Pafos, Maltę, do Sofii, Palermo i Brindisi. W marcu 2026 r. przewoźnik otworzy połączenia do Alghero na Sardynii, które będą się odbywały trzy tygodniowo.
W sumie to 11 nowych tras do ośmiu krajów: do Bułgarii, na Cypr, do Grecji, do Włoch, na Maltę, do Mołdawii, Norwegii i Hiszpanii. W tym celu Wizz Air zbazuje w grudniu 2025 r. dwa nowe samoloty. Władze przewoźnika szacują, że oznacza to 500 tys. kolejnych miejsc z lotniska w Modlinie i wygenerowanie 80 nowych miejsc pracy w samym porcie lotniczym. Jednocześnie powstanie ok. 700 kolejnych miejsc pracy w pokrewnych branżach.
Wielki powrót
Węgierski przewoźnik wraca na lotnisko w Modlinie po 13 latach nieobecności. Ostatnie loty przewoźnik wykonał z tego podwarszawskiego lotniska w 2012 r. Od tamtej pory operował głównie z Lotniska Chopina.
Dotychczas przez wiele lat jedynym przewoźnikiem, wykonującym regularne połączenia z Modlina, był irlandzki Ryanair. Jednak podwyższenie opłat lotniskowych przez lotnisko w Modlinie i brak porozumienia doprowadził do tego, że Ryanair zredukował liczbę lotów w Modlinie.
To dało pole do wejścia nowym przewoźnikom. Kilka tygodni temu otwarcie regularnych tras z Modlina zapowiedziały Air Arabia, linie ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Także ten przewoźnik swoje połączenia z Modlina zainauguruje dopiero w grudniu tego roku.
Pojawia się jednak pytanie o przepustowość modlińskiego lotniska. Jego władze przyznają, że do rozpoczęcia sezonu zimowego z trzema przewoźnikami regularnymi jest jeszcze czas. Port nie przyznaje slotów, ale może koordynować rozdzielanie siatki godzinowej pomiędzy trzech przewoźników. Wiadomo jednak, że w ciągu ośmiu miesięcy terminal lotniska w Modlinie nie zostanie rozbudowany, dlatego w grze są "rozwiązania tymczasowe". Jakie? Tego władze lotniska nie chciały zdradzić.
Największą bazą dla Wizz Aira jest jednak Lotnisko Chopina. Roland Tischner podkreśla, że nie wyklucza całkowicie lotów z Portu Lotniczego Warszawa-Radom, ale obecnie koncentrują się na innych portach lotniczych. Wizz Air oferuje obecnie 61 tras z Warszawy do 26 miejsc na świecie. Na Lotnisku Chopina ma zbazowanych 14 samolotów.
Obecnie węgierski przewoźnik w Polsce posiada pięć baz i 35 samolotów. Linie przypominają, że są w Polsce od ponad 20 lat, zatrudniając przeszło 1500 osób. W samym 2024 r. z i do Polski wykonały 60 tys. lotów. W 2025 r. chcą zaoferować prawie jedną piątą miejsc więcej.
W ubiegłym roku linie przewiozły prawie 63 mln pasażerów.
Główne wnioski
- Powrót Wizz Air do Modlina to duży krok dla lotniska: po latach dominacji Ryanaira, pojawienie się nowego dużego przewoźnika zwiększa konkurencję i może przyczynić się do dalszego rozwoju portu lotniczego.
- Nowe trasy i dodatkowe samoloty oznaczają wzrost znaczenia Modlina jako lotniska regionalnego. 11 nowych kierunków, dwa zbazowane samoloty i pół miliona dodatkowych miejsc rocznie to realne wzmocnienie pozycji tego portu.
- Inwestycja Wizz Air ma wpłynąć pozytywnie na lokalny rynek pracy i gospodarkę regionu. Oprócz 80 nowych miejsc pracy bezpośrednio w porcie, przewiduje się utworzenie około 700 etatów w branżach związanych z obsługą lotów i pasażerów.