Pilne
Sprawdź relację:
Dzieje się!
Analizy Newsy Technologia

AI zadomowiła się w firmach. Pozostały jednak lęki i wyzwania

Choć coraz więcej przedsiębiorstw upatruje korzyści w sztucznej inteligencji i wdraża ją w organizacjach, to wciąż wiele z nich robi to bez rozpisanej wcześniej strategii.

Humanoidalne roboty przy komputerach. sztuczna inteligencja
Sztuczna inteligencja (AI) zyskuje na popularności wśród polskich firm. To, ile korzyści z niej popłynie, będzie zależeć od strategii wdrożenia i celności obszarów jej zastosowania. [Fot.: Getty Images]

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Jak firmy w Polsce podchodzą do wdrażania rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji.
  2. W jakich obszarach działalności firm AI najczęściej znajduje zastosowania.
  3. Z jakich powodów firmy wstrzymują się lub ograniczają swoje inwestycje w zakresie cyfryzacji biznesu i wdrożeń sztucznej inteligencji.

Poziom implementacji sztucznej inteligencji (AI) w polskich przedsiębiorstwach w ciągu roku zwiększył się niemal trzykrotnie, z 28 proc. do 82 proc. – wskazuje „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu”, opracowany przez KPMG w Polsce we współpracy z Microsoft. W dużej mierze były to jednak wdrożenia technologii zrealizowane w „małym lub niewielkim stopniu”.

Istnieje oczywiście korelacja między stopniem zaawansowania technologicznego w obszarze AI a wielkością firmy. Duże biznesy radzą sobie z tym lepiej, choć i mniejsze przedsiębiorstwa przestały stronić od cyfrowych innowacji, w tym AI.

- Można odnieść wrażenie, że firmy chcą, aby widoczna była choćby najmniejsza ich aktywność w tym obszarze. Ponad połowa wdrożeń AI ma obecnie charakter ograniczony, ale dane wyraźnie wskazują na szybki postęp adaptacji – firmy chętnie testują rozwiązania i szukają takich, które rzeczywiście przyniosą największą wartość dodaną – podkreśla Radosław Kowalski, partner, szef zespołu data & cloud w KPMG w Polsce.

- Firmy, które traktują AI nie jako eksperyment, lecz jako inwestycję w przyszłość – planowaną, mierzoną i osadzoną w kontekście całej transformacji cyfrowej – mają szansę osiągnąć największe korzyści. W obecnych realiach rynkowych AI może stać się katalizatorem wzrostu, ale tylko wtedy, gdy jej wdrożenie nie będzie działaniem punktowym, a częścią szerszej i długofalowej wizji rozwoju – dodaje Andrzej Gałkowski, partner, dyrektor ds. AI w KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.

Ikona wykres interaktywny Wykres interaktywny
Ikona pełny ekran Pełny ekran

AI w marketingu i obsłudze klienta

Marketing i obsługa klienta to, jak wynika z analiz KPMG i Microsoftu, główne obszary wykorzystania sztucznej inteligencji w firmach. Trend jest zbieżny z ogólnymi priorytetami w zakresie cyfryzacji firm w Polsce.

Marketing i obsługa stanowią punkt styku firmy z klientami.

Ikona wykres interaktywny Wykres interaktywny
Ikona pełny ekran Pełny ekran

Mniej niż połowa firm w Polsce, które wdrożyły u siebie i wykorzystują AI, posiada sformalizowaną ścieżkę implementacji, np. w formie strategii czy polityki rozwoju.

- Wdrożenia niekoniecznie wymagają wysokich nakładów finansowych. Często większy wpływ na sukces ma strukturalne podejście i odpowiednie umiejscowienie AI w organizacji – zaznacza Leszek Ortyński dyrektor, lider ds. AI w KPMG w Polsce, cytowany w raporcie.

Z jego obserwacji wynika, że na rynku widać „stopniowe przejście od eksperymentalnych wdrożeń do bardziej dojrzałego podejścia, opartego na skalowalności i przewidywalności rezultatów”.

Gdzie są szanse, a gdzie zagrożenia

Przedstawiciele krajowych firm wśród największych korzyści biznesowych, jakie dostrzegają w stosowaniu rozwiązań bazujących na AI wskazali:

  • nowe możliwości personalizacji produktów i usług (40 proc.)
  • optymalizację kosztów dzięki automatyzacji procesów (38 proc.)
  • zwiększenie precyzji prognoz i analiz (34 proc.; dane na podstawie KPMG).

Według 34 proc. firm AI jest czynnikiem, który zwiększa przewagę konkurencyjną firm.

Przedsiębiorcy mówią jednak również o barierach, które utrudniają implementację sztucznej inteligencji lub utrudniają podjęcie decyzji o jej zastosowaniu.

Ikona wykres interaktywny Wykres interaktywny
Ikona pełny ekran Pełny ekran

- Sztuczna inteligencja zmienia sposób, w jaki przedsiębiorstwa analizują dane, projektują usługi, personalizują ofertę czy obsługują klientów. Firmy już dziś integrujące AI w swoich modelach operacyjnych – od łańcuchów dostaw po sprzedaż – zyskują przewagę, której nie sposób szybko odrobić. Transformacja cyfrowa to proces wymagający integracji nowych technologii z istniejącymi strukturami organizacyjnymi. Sukces w tej dziedzinie wymaga nie tylko odpowiednich narzędzi, ale także gotowości do nauki i adaptacji wśród pracowników oraz menedżerów – zaznacza Rafał Albin, dyrektor odpowiedzialny za kanał partnerski w Microsoft w Polsce.

Główne wnioski

  1. "Można odnieść wrażenie, że firmy chcą, aby widoczna była choćby najmniejsza ich aktywność w obszarze sztucznej inteligencji. Ponad połowa wdrożeń AI ma obecnie charakter ograniczony, ale dane wyraźnie wskazują na szybki postęp adaptacji" – wskazuje Radosław Kowalski, partner, szef zespołu data & cloud w KPMG w Polsce.
  2. Marketing i obsługa klienta to obszary, w których AI najczęściej znajduje zastosowanie w polskich firmach. Przedsiębiorcy dostrzegają korzyści jej wykorzystania bezpośrednio w punktach styku firmy z klientami.
  3. Problemy związane z bezpieczeństwem i prywatnością danych i trudności w integracji z istniejącą infrastrukturą - to główne bariery we wdrażaniu AI przez firmy. Obaw jest jednak więcej.