Pilne
Sprawdź relację:
Dzieje się!
Biznes

Allegro łączy firmy w regionie. Marketplace B2B rośnie w siłę

Biznesowa platforma giganta e-commerce umożliwiła polskim i czeskim przedsiębiorcom wzajemne zakupy. Rezultaty zachęcają go do dalszej ekspansji.

Piotr Truszkowski, szef segmentu B2B w Allegro
Według Allegro, którego biznesową platformą kieruje Piotr Truszkowski, 80 proc. czeskich firm robi w internecie co najmniej połowę zakupów – najczęściej wybierają artykuły biurowe, środki czystości oraz elektronikę. Gigant e-commerce chce to wykorzystać i przekonać przedsiębiorców oraz menedżerów z Czech do zaopatrywania się u polskich dostawców (fot. materiały prasowe).

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Dlaczego Allegro coraz mocniej stawia na rozwój w e-commerce B2B.
  2. Jaką skalę już zbudowało i jak duże nadzieje wiążę z wprowadzeniem transgranicznego e-handlu na swoich platformach.
  3. Do czego firma wykorzysta czeski rynek i kiedy wejdzie z ofertą B2B do kolejnych krajów.

Ponad połowa (59,1 proc.) polskich firm B2B przebadanych w ramach raportu „Internetowa sprzedaż zagraniczna. Szanse i wyzwania sektora B2B” autorstwa Strix i Open Eyes Economy Summit prowadzi sprzedaż transgraniczną. Ponadto z danych Santander Bank Polska wynika, że rodzimy rynek e-commerce B2B podwoił wartość w latach 2014-2020 do 447 mld zł i miał rosnąć w kolejnych latach w tempie dwucyfrowym. Ten potencjał nie uszedł uwadze Allegro, liderowi polskiego rynku e-commerce.

W lutym 2021 r. uruchomił w Polsce platformę B2B Allegro Biznes (dziś Allegro Business). W czerwcu 2024 r. wprowadził ją do Czech, a w grudniu umożliwił firmom z obu krajów wzajemne zakupy.

– Klienci bardzo dobrze to przyjęli, przed rodzimymi firmami otworzyły się nowe perspektywy. Blisko 85 proc. zakupów czeskie firmy dokonują na naszej platformie u polskich sprzedawców. To efekt przede wszystkim atrakcyjnych cen i szerokiego wyboru produktów. Już teraz dajemy możliwość weryfikacji kupujących dla potrzeb wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, ułatwiając zakupy od sprzedawców spoza rynku lokalnego. Wdrożenie pełnego zakresu rozwiązania z uwzględnieniem VAT 0 proc. w ramach platformy zaplanowane jest w Czechach na drugą połowę 2025 r. To jeszcze uatrakcyjni ofertę od sprzedawców zagranicznych – komentuje Piotr Truszkowski, szef segmentu B2B w Allegro.

Ikona wykres interaktywny Wykres interaktywny
Ikona pełny ekran Pełny ekran

Warto wiedzieć

E-handlowy potentat

Choć Allegro ciągle rośnie w Polsce, gdzie jest zdecydowanym liderem rynku e-commerce i notuje dwucyfrowy wzrost, to zaczęło już podbój kolejnych rynków regionu, w tym czeskiego. Platforma ma łącznie ponad 20 mln aktywnych kupujących, którzy wydają na niej średnio ponad 3 tys. zł rocznie.

W 2024 r. firma zwiększyła przychody i GMV (wartość zakupów na platformie) o ok. 10 proc., a kluczowy dla niej pozostaje zawsze ostatni kwartał. W całym ubiegłym roku osiągnęła 58,4 mld zł GMV, 10,3 mld zł przychodów i 2,5 mld zł skorygowanego zysku EBITDA, a nakłady inwestycyjne (CAPEX) wyniosły 0,5 mld zł. Kapitalizacja Allegro na GPW wynosi ponad 29 mld zł, czyli podobnie jak w styczniu 2024 r.

Podobieństwa i różnice

W Polsce Allegro to marketplace pierwszego wyboru. W Czechach buduje rozpoznawalność od podstaw, choć na solidnych fundamentach: przejętych w kwietniu 2022 r. platformach CZC i Mall. Pierwsza z nich wniosła do grupy mocną ofertę elektroniki, druga – przekrojowy asortyment z różnych kategorii, a obie zapewniły głęboką wiedzę o lokalnym rynku i oczekiwaniach klientów.

– Musimy jeszcze wiele zrobić, by przekonać firmy i konsumentów do zakupów w modelu marketplace: wynikających z niego korzyści, wygody oraz bezpieczeństwa, a także do tego, że otrzymanie faktury od sprzedającego zamiast od Allegro nie powinno niepokoić. Oba rynki są jednak w wielu względach podobne. Obserwujemy m.in. przybliżoną popularność poszczególnych kategorii. W e-commerce B2B na topie są elektronika, szeroko pojęty dom i ogród oraz motoryzacja – mówi Piotr Truszkowski.

Firma od razu zaoferowała w Czechach wiele funkcjonalności B2B znanych z Polski, takich jak dostawy Smart!, ochrona kupujących, widoczność cen netto czy rabaty hurtowe.

– Te ostatnie są w Czechach wyjątkowo atrakcyjne – często wynoszą 5–10 proc., podczas gdy w Polsce najczęściej 4–5 proc. Nowym rozwiązaniem dla wszystkich firm korzystających z Allegro Business – zarówno tych w Polsce, jak i w Czechach – jest wdrożona niedawno funkcjonalność ułatwiająca firmom transakcje międzynarodowe zgodnie z wymogami podatkowymi, w tym weryfikację użytkowników jako podatników VAT UE. Została bardzo dobrze przyjęta. Weryfikujących się kupujących przybywa z tygodnia na tydzień, podobnie jak polskich sprzedających oferujących produkty czeskim firmom – mówi Piotr Truszkowski.

Ikona wykres interaktywny Wykres interaktywny
Ikona pełny ekran Pełny ekran
Ikona wykres interaktywny Wykres interaktywny
Ikona pełny ekran Pełny ekran

Arena testów

Czeski rynek, choć dla Allegro na razie nieporównywalnie mniejszy, posłuży spółce także do testowania nowych rozwiązań, które w razie sukcesu będą wdrażane w Polsce.

– Z zasady działamy w modelu platformowym, jednak dzięki lokalnemu przejęciu oferujemy w Czechach także bardziej tradycyjne formy sprzedaży B2B. Dużym firmom zapewniamy indywidualną opiekę doradców i spersonalizowane wyceny. Czeską platformę różni od polskiej także możliwość robienia zakupów firmowych jako gość. Ponadto udostępniliśmy proste przełączanie się z profilu prywatnego na firmowy: oba są łatwo dostępne w ramach jednego konta użytkownika, z możliwością korzystania z jednej subskrypcji Smart!, i oferują oddzielny widok historii zakupów prywatnych i służbowych – wyjaśnia Piotr Truszkowski.

Tę potrzebę zgłaszali polscy użytkownicy, którzy w ramach jednego konta chcą korzystać zarówno z funkcjonalności konsumenckich (np. Allegro Pay), jak i firmowych (np. rabaty hurtowe). Polscy klienci skorzystają z tego rozwiązania po jego weryfikacji w Czechach.

– Pracujemy już nad kolejnymi nowościami, m.in. nową formą rabatów na podstawie historii zakupowej – działającą jak swego rodzaju program lojalnościowy. Wprowadzimy ją w Czechach w najbliższych miesiącach – mówi menedżer.

Zdaniem eksperta

Choć łatwiej zacząć e-handlować bezpośrednio, marketplace’y B2B mają potencjał

W ostatnim czasie na rynku zakupów B2B widać coraz większą gotowość firm do przenoszenia przynajmniej części zakupów do internetu. W pierwszej kolejności są to transakcje u sprawdzonych dostawców – najchętniej na platformach firm, z którymi kupujący ma już wyrobione relacje handlowe. Pozwala to nie tylko przełamać barierę związaną z zaufaniem do zakupów internetowych, ale także wykorzystać wcześniej ustalone warunki cenowe czy kredyt kupiecki. Często w ten sposób rozwijają się zcyfryzowane wcześniej procesy – np. związane z danymi finansowymi – w relacjach między przedsiębiorstwami.

Na rynku e-commerce jednym z wyraźnych trendów jest rozwój marketplace’ów. W głównej mierze są to platformy skierowane do klientów indywidualnych, ale coraz częściej również do biznesowych. W przypadku platform B2B szczególny rozwój obserwuje się w kategoriach produktowych niewymagających zaawansowanych konfiguracji, indywidualnych rozwiązań czy takich, których logistyka jest zbliżona do logistyki produktów konsumenckich. Czołową rolę w tym obszarze odgrywają platformy B2B powstałe jako rozwinięcie dobrze znanych marketplace’ów konsumenckich, takie jak Amazon Business czy podążające jego śladem Allegro Business.

Marketplace’y B2B z pewnością będą się w najbliższych latach dynamicznie rozwijały. Dzięki umożliwieniu sprzedaży transgranicznej staną się jeszcze bardziej atrakcyjne dla przedsiębiorstw. Kupujący będą mogli uzyskiwać atrakcyjne ceny, np. z uwagi na różnice kursowe, a sprzedający zyskają możliwość wejścia na nowe rynki bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów początkowych. To pozwoli im lepiej poznać potrzeby klientów, zoptymalizować ofertę i zminimalizować ryzyko.

Teraz mikro, później duże

Inne przygotowywane i już testowane narzędzie to Allegro Office. Jego założenia są podobne do konta rodzinnego na konsumenckiej platformie. W uproszczeniu chodzi o lepszy podział obowiązków między osobami odpowiedzialnymi za zakupy w przedsiębiorstwie. Allegro Office miało zostać udostępnione na szeroką skalę w 2023 r. i pomóc przyciągnąć na platformę większe podmioty.

– Wdrożenie przesunęliśmy o kilkanaście miesięcy, aby w pełni skupić się na ekspansji w Czechach – to nasz obecny priorytet. Tym samym odsunęliśmy w czasie intensywniejsze zabieganie o większe firmy. Jako marketplace koncentrujemy się na przekonaniu do siebie większości JDG [jednoosobowych działalności gospodarczych – red.] oraz mikrofirm i pełnej realizacji ich potrzeb. Natomiast obsługę większych organizacji, przekraczających 50 pracowników, prowadzimy na razie przede wszystkim w Czechach, gdzie przejęliśmy technologie i partnerów korporacyjnych – tłumaczy Piotr Truszkowski.

Podkreśla, że potrzeby większych firm są zupełnie inne, często zindywidualizowane. Dlatego platforma musi się do nich przystosować, a następnie wdrożyć zbliżone rozwiązania w Polsce.

Jako marketplace koncentrujemy się na przekonaniu do siebie większości JDG oraz mikrofirm.

Skala i potencjał

Allegro Business ma w Czechach ponad 60 mln ofert B2B wystawionych przez 28 tys. sprzedawców oraz prawie 3 tys. kupujących tygodniowo. Dla porównania, w Polsce ma 220 mln ofert, z czego ponad 90 mln uwzględnia rabaty dla firm.

– W trzecim kwartale Allegro Business miało ponad 130 tys. kupujących tygodniowo i także ten wskaźnik się poprawia. Po trzech kwartałach zwiększył się rok do roku o ponad 25 proc., podobnie jak GMV [wartość zakupów na platformie – red.], a liczba transakcji wzrosła o przeszło jedną trzecią. Klienci kupują więc częściej, ale średnio za mniej – informuje Piotr Truszkowski.

W Polsce połowa firm kupuje na Allegro, ale druga połowa jeszcze nie. To, w przekonaniu spółki, pokazuje, ile ma ona jeszcze do zrobienia w naszym kraju.

– Firm jest ponad 2 mln, z czego znakomita większość to JDG oraz mikro i małe podmioty. Z uwagi na rozpoznawalność marki jesteśmy w doskonałej pozycji, by przekonać przedsiębiorców z JDG i mikro firm do bezpiecznych, wygodnych i korzystnych zakupów u nas. Nie tylko codziennych artykułów wyposażenia biur – od produktów FMCG po meble i elektronikę – ale też artykułów specjalistycznych związanych z wykonywaną działalnością, takich jak narzędzia, materiały budowlane czy elementy wyposażenia gabinetów lub pracowni – mówi szef segmentu B2B w Allegro.

Spółka wytypowała kilka branż, w których zintensyfikuje działania w 2025 r. Duży potencjał dostrzega m.in. w warsztatach samochodowych, budownictwie, HoReCa (hotele, restauracje i katering) oraz salonach urody.

Międzynarodowe plany

Allegro wystartowało w Czechach w formule marketplace (z platformą konsumencką) w maju 2023 r. W tym roku dołożyło Słowację i Węgry, a w przygotowaniu są Chorwacja i Słowenia. Allegro Business także nie zamierza poprzestać na Czechach.

– Polska nieustannie pozostaje dla nas kluczowym rynkiem, niemniej otwieranie kolejnych w ślad za platformą konsumencką to tylko kwestia czasu. Docelowo wszędzie chcemy mieć pełną ofertę dla klientów indywidualnych i biznesowych. W związku z tym w ciągu kilkunastu miesięcy planujemy uruchomić Allegro Business w następnych krajach. Czeską platformę stworzyliśmy w sposób, dzięki któremu uruchomienie jej w kolejnych państwach to od strony technologicznej kwestia kilku tygodni pracy. Musimy jednak uwzględnić czas na zbudowanie bazy sprzedających i kupujących oraz zainicjowanie działań marketingowych i edukacyjnych – mówi Piotr Truszkowski.

W ciągu kilkunastu miesięcy planujemy uruchomić Allegro Business w następnych krajach.

W wynikach grupy widoczny jest w ostatnim czasie wpływ rozwoju konsumenckiej platformy w kolejnych krajach. W przypadku Allegro Business większość wydatków na międzynarodową ekspansję firma poniosła za sprawą stworzenia czeskiej platformy i zapewnia, że koszty kolejnych wdrożeń będą zdecydowanie niższe.

– Nie raportujemy publicznie wyników Allegro Business, niemniej mogę zapewnić, że jesteśmy bardzo zadowoleni z dotychczasowych rezultatów. Każde nowe wdrożenie poprzedzamy analizą opłacalności, a skoro kontynuujemy rozwój w tym kierunku, to oznacza, że uznajemy to za słuszne i opłacalne. Wyszliśmy już z fazy startupu i teraz jesteśmy w pewnym sensie scaleupem [faza, w której start-up koncentruje się na dynamicznym zwiększeniu skali biznesu, z reguły w tempie przynajmniej 20 proc. rocznie – red.] – podsumowuje Piotr Truszkowski.

Zdaniem eksperta

Transgraniczna e-sprzedaż popłaca

Bez względu na rodzaj klienta końcowego – model B2C czy B2B – rozwinięcie transgranicznej sprzedaży internetowej niesie duże korzyści dla polskich firm i zdecydowanie warto na ten kierunek postawić. Rośnie liczba sprzedawców, którzy podchodzą strategicznie do eksportu online, a 60 proc. krajowych e-sklepów badanych w ramach raportu e-Izby „Cross border e-commerce. Marka bez granic” prowadzi sprzedaż za granicą, a 20 proc. zamierza zacząć w ciągu trzech lat. Według branżowych menedżerów cyfrowy eksport to dodatkowi klienci i sprzedaż oraz potencjalnie wyższe marże. To także krok w kierunku ograniczenia uzależnienia od sytuacji na lokalnym rynku, uwzględniającej m.in. perspektywy gospodarcze i brak regulacji, co zapewnia ogromną przewagę konkurencyjną podmiotom z Chin.

E-eksport prowadzi mniej niż 10 proc. firm – to głównie te, które przeszły już cyfrową transformację. Reszta wciąż tego nie zrobiła, mimo że pandemia COVID-19 znacząco przyspieszyła cyfryzację zarówno wśród firm działających w modelu B2C, jak i B2B. W przypadku sektora B2B rozwój sięgał maksymalnie 40 proc. w minionych pięciu latach.

Od lat edukujemy jako e-Izba polskich przedsiębiorców e-commerce, by działali europejsko, a nawet globalnie, bo przynosi to wymierne efekty. Wszystkie firmy ze wspomnianego raportu potwierdziły, że po wdrożeniu e-eksportu ich sprzedaż wzrosła, a w przypadku co piątej wzrost przekroczył 20 proc. rocznie. Ich przedstawiciele są przekonani, że będą rośli szybciej od rynku, mimo wyzwań związanych z internetową sprzedażą transgraniczną. Wymagania technologiczne i konsumenckie są większe, a ich spełnienie wymaga inwestycji, ale warto to ryzyko podjąć.

Główne wnioski

  1. Na Allegro Business kupuje już ponad 130 tys. firm, a ich liczba rośnie w tempie ponad 20 proc. rocznie. Podobnie zwiększa się wartość GMV, a liczba transakcji przybywa nawet szybciej. Te wyniki zachęcają Allegro do coraz większych inwestycji w e-commerce B2B.
  2. Allegro niedawno uruchomiło transgraniczną e-sprzedaż B2B, a już blisko 85 proc. zakupów na jego platformie czeskie firmy dokonują u polskich sprzedawców. Otwiera to ogromne możliwości przed polskimi przedsiębiorcami, zwłaszcza że marketplace wkrótce pojawi się w kolejnych krajach regionu.
  3. Czeski rynek służy Allegro do testowania nowych rozwiązań e-commerce B2B oraz przystosowywania oferty do potrzeb dużych firm. Równocześnie Allegro planuje przyspieszyć ekspansję w Polsce: w 2025 r. skupi się m.in. na warsztatach samochodowych, budownictwie, HoReCa oraz salonach urody.