Pilne
Sprawdź relację:
Dzieje się!
Biznes

Allegro rozważa mocniejsze wejście w rynek usług. "Widzimy potencjał do przyciągnięcia nowych grup odbiorców"

Allegro zanotował w II kwartale br. mocny wzrost przychodów. Marcin Kuśmierz, prezes firmy, zapowiedział większą ofensywę zarówno po stronie platformy marketplace, jak i wejście w inne segmenty. Chociażby usługi.

Marcin Kuśmierz, nowy prezes Allegro
Marcin Kuśmierz, nowy prezes Allegro. Fot. Materiały prasowe

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Jakie nowe kierunki rozwoju rozważa Allegro i dlaczego firma planuje mocniejsze wejście w sektor usług, w tym finansowych, logistycznych i reklamowych.
  2. W jaki sposób Allegro osiągnęło wzrost przychodów.
  3. Jakie plany technologiczne i inwestycyjne ma Allegro, z uwzględnieniem rozwoju logistyki, sztucznej inteligencji i działalności na rynkach zagranicznych.

Marcin Kuśmierz w czasie konferencji prasowej przyznał, że obecnie trwa intensywny proces analizy i rozważań nad tym, co można zrobić, aby jeszcze bardziej przyspieszyć rozwój Allegro.

- Choć bieżące wyniki finansowe są bardzo dobre i pokazują silną trajektorię wzrostu, ambicje firmy sięgają znacznie wyżej. Chodzi o odkrywanie zupełnie nowych segmentów rynku i ewolucję wraz z klientami. Chcemy zaspokajać potrzeby również przyszłych pokoleń - powiedział Marcin Kuśmierz.

Jednym z obszarów rozwoju ma być segment usług.

Marcin Kuśmierz zadeklarował, że Allegro jest związane z "ofertą produktową" od 25 lat, ale obserwuje też ewolucję rynku.

- Widzimy też, że konsumenci coraz częściej chcą być wyposażani w różnego rodzaju usługi. Rozważamy wejście w różne segmenty. To jest oczywiście przedmiot analiz, gdzie możemy być konkurencyjni albo gdzie możemy być unikalni. Przyglądamy się temu rynkowi, bo on szybko ewoluuje, szybko się rozwija i widzimy potencjał również do przyciągnięcia nowych grup odbiorców i wykreowania dla nich nowych wartości - zadeklarował Marcin Kuśmierz.

W tym momencie prezes Allegro nie zdradza szczegółów. Jednym ze scenariuszy może być szersze wykorzystanie usług, które już funkcjonują wewnątrz Allegro i które można udostępnić poza marketplacem.

- Mamy usługi takie jak Allegro Pay i Pay Later finansujące zakupy dla naszych klientów. Jest to absolutnie najwyższej jakości usługa, bardzo przyjazna do użycia, która wspiera konsumentów w dokonywaniu zakupów. Mamy świetną infrastrukturę logistyczną. Rozważamy czy i w jaki sposób moglibyśmy też wesprzeć naszych sprzedających i dać im dostęp do tej infrastruktury - powiedział Marcin Kuśmierz.

Innym segmentem są usługi reklamowe.

- Pracujemy nad tymi tematami od kilku miesięcy. Dokładniej od maja, kiedy dołączyłem do firmy wraz z Jonem Eastickiem i resztą zarządu. To jest ciągle na etapie analiz, to jest ciągle na etapie rozważań, pogłębiania badań, budowania biznes modeli - dodał.

Jak wyglądają wyniki Allegro

Allegro znacząco przyspieszyło swój wzrost w II kwartale br.. Wartość sprzedaży brutto (GMV) na kluczowym, polskim rynku wzrosła o 10 proc. rok do roku. Jak zadeklarowali przedstawiciele firmy, jest to wynikiem ponad dwukrotnie lepszym niż dynamika całego rynku detalicznego w Polsce, szacowana na poziomie 5 proc.

Jeszcze bardziej dynamicznie rosły przychody grupy, które zwiększyły się o 18 proc. rok do roku, oraz skorygowana EBITDA w Polsce, która urosła o 14,2 proc. Jon Eastick wyjaśnił, że jednym z motorów napędowych wzrostu przychodów była zmiana w poziomie współfinansowania kosztów programu Smart. Nastąpiła ona na początku marca, przy jednoczesnym utrzymaniu =ograniczonych zmian w pozostałych elementach prowizji.

Niezwykle ważnym i dynamicznie rosnącym źródłem przychodów pozostają także usługi reklamowe. W minionym kwartale po raz kolejny urosły o ponad 30 proc. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy grupa pozyskała ponad 840 tys. nowych konsumentów. Łączna liczba aktywnych kupujących w całej grupie przekroczyła 21 mln, z czego ponad 15 mln w samej Polsce.

Szefowie Allegro chwalili się także nową funkcjonalnością "W sklepie", która ma dawać doświadczenia zbliżone do posiadania własnego sklepu internetowego.

- Przyciągnęła już globalnych gigantów, takich jak HP, Pampers czy Finish, a także polskie, międzynarodowe marki jak Inglot. Stale rośnie również liczba autoryzowanych sprzedawców, których jest już ponad 3000, dających klientom gwarancję jakości i autentyczności oferty. Firma usprawniła także procesy onboardingu nowych sprzedawców, wykorzystując spółkę Allegro Finance do radykalnego skrócenia procedury AML - powiedział członek zarządu Allegro.

Allegro inwestuje w logistykę

Jak zadeklarowali szefowie Allegro, jednym z najpotężniejszych motorów wzrostu jest logistyka, a zwłaszcza program Allegro Delivery.

W drugim kwartale dzięki dołączeniu do sieci firmy DPD, Allegro Delivery stało się największą siecią w Polsce, oferując klientom dostęp do ponad 33 tysięcy automatów paczkowych i 37 tysięcy punktów odbioru.

- To potężna sieć zbudowana we współpracy z partnerami takimi jak DHL, DPD i Orlen Paczka, która jest uzupełniana przez intensywny rozwój własnej infrastruktury. Wolumen przesyłek zarządzanych bezpośrednio przez Allegro rośnie w zawrotnym tempie. Na koniec drugiego kwartału osiągnął już 34 proc. wszystkich paczek. To oznacza wzrost o pięć punktów procentowych kwartał do kwartału - powiedział Marcin Kuśmierz.

Redakcja XYZ zapytała prezesa o docelowy udział wolumenu paczek obsługiwany przez Allegro Delivery.

- Udział rośnie dość szybko i spodziewamy się, że będzie nadal rósł. Mamy jednak politykę, że komentujemy fakty dokonane. Jeśli osiągniemy konkretny udział w rynku, to wówczas tym się dzielimy - powiedział. Zaznaczył jednak, że w IV kwartale ze umowa z DPD będzie widoczna mocniej w IV kwartale br.

Firma podniosła swój cel liczby własnych automatów One Box na koniec roku z 7 tysięcy do ponad 8 tysięcy sztuk. Allegro buduje też program Smart, którego liczba płacących subskrybentów w Polsce przekroczyła już 6 milionów. Program ten stale ewoluuje – niedawno wzbogacono go o elementy gamifikacji i rozrywki, takie jak Monety, które można wymieniać na różne benefity, a firma zapowiada już kolejne atrakcje, które mają pozytywnie zaskoczyć jego użytkowników.

Allegro kontra InPost. Prezes zabiera głos

Prezes Allegro został zapytany o temat sporu z InPostem. Chodzi m.in. kwestię Allegro Delivery.

- Do programu Allegro Delivery są i byli zaproszeni wszyscy liczący się gracze na polskim rynku. Mamy nadzieję, że po dołączeniu do programu DPD zobaczymy wkrótce kolejnych istotnych graczy. To nie jest i nigdy nie był program wymierzony w kogokolwiek. On jest po tej "jasnej stronie mocy" i takie cele mu towarzyszą - powiedział Marcin Kuśmierz.

Prezes Allegro zadeklarował, że firma współpracuje z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów przy postępowaniu związanym z promowaniem dostaw Allegro Delivery.

- Nie spodziewamy się jakichś niespodzianek - zadeklarował.

- Allegro Delivery to ogromna wartość dla naszych klientów. Ten program jest czymś dobrym i unikalnym, także w skali światowej. Głównie dlatego, że udało nam się przekonać wielu graczy, by w ramach jednego programu zaoferować dużą wartość dla klientów. To powinno być raczej przedmiotem docenienia przez klientów, sprzedających czy urzędu - dodał.

Będą wydatki na rozwój technologii

Jak stwierdził prezes Kuśmierz, "możemy powiedzieć, że Allegro jest w awangardzie rynkowej wykorzystywania najnowszych technologii". AI jest już wykorzystywana w bardzo różnych obszarach działalności – od marketingu, przez obsługę klienta, aż po finanse i controlling. Celem jest nie tylko poprawa doznań zakupowych klientów, ale również zwiększenie wewnętrznej produktywności i efektywności. Ambicje są ogromne: do 2026 roku około 40 proc. wszystkich projektów realizowanych w grupie ma zawierać komponenty oparte na sztucznej inteligencji.

Marcin Kuśmierz zadeklarował, że nie obawia się zastąpienia marketplace`ów przez agentów AI. Stwierdził, że jest wręcz odwrotnie - i Allegro zamierza skorzystać z rewolucji technologicznej.

Prezes Allegro w odpowiedzi na pytania naszej redakcji stwierdził, że firma będzie inwestowała w rozwój platformy, funkcjonalności czy nowych możliwości , które wspierają kupowanie albo sprzedawanie.

- Inwestujemy tyle ile potrzeba. Mamy dobry plan i idziemy zgodnie z nim idziemy. Ale pamiętajmy też tutaj, że rynek ma swoją dynamikę. Czasami musimy pewne rzeczy przyspieszyć - powiedział.

Firma chce realizować program inwestycyjny, na który w całym roku planuje przeznaczyć nawet miliard złotych. Głównie na rozwój logistyki i platformy. Obecnie przewiduje się, że wzrost przychodów w Polsce w 2025 r. wyniesie od 16 do 18 proc., a w całej grupie od 8 do 11 proc. Podniesiono również prognozę dla skorygowanej EBITDA. W Polsce ma wzrosnąć o 10-12 proc., potencjalnie przekraczając poziom 4 mld zł, a w całej grupie o 13-17 proc.

Działalność zagraniczna Allegro

Prezes firmy powiedział, że w II kwartale br. zakończono proces transformacji grupy Mall w Czechach i na Słowacji. Pozwali to w pełni skupić się na rozwoju marketplace'u w modelu, który jest przyszłością firmy. Wartość sprzedaży (GMV) na rynkach zagranicznych wzrosła o ponad 61 proc rok do roku. Firma wciąż znajduje się jednak pod kreską.

Jak podsumował prezes Marcin Kuśmierz: "w grupie dzieje się tylko pozytywnie, więc z dużym optymizmem patrzymy na resztę roku i będziemy na kolejnych konferencjach dzielić się z państwem kolejnymi nowościami".

Główne wnioski

  1. Allegro przechodzi intensywną fazę transformacji, której celem jest nie tylko dalszy rozwój marketplace’u, ale także wejście w nowe segmenty rynku, w tym szczególnie usługi. Firma dostrzega zmieniające się potrzeby konsumentów i widzi w tym szansę na dywersyfikację działalności oraz pozyskanie nowych grup odbiorców. Rozważania dotyczą m.in. usług finansowych, logistycznych i reklamowych, z możliwością ich udostępnienia także poza dotychczasową platformą sprzedażową.
  2. Wyniki finansowe Allegro w drugim kwartale 2025 roku były bardzo dobre. Sprzedaż brutto w Polsce wzrosła o 10 proc., a przychody o 18 proc. rok do roku, co przewyższa dynamikę całego rynku detalicznego. Wzrost przychodów wspierały nie tylko programy lojalnościowe i zmiany w kosztach Smart, ale także dynamiczny rozwój usług reklamowych, które rosły w tempie ponad 30 proc.
  3. Allegro intensywnie inwestuje w logistykę, technologię i zagraniczne rynki. Program Allegro Delivery, dzięki współpracy z partnerami i rozbudowie własnej sieci, stał się największym systemem odbioru przesyłek w Polsce. Firma planuje też zwiększenie liczby automatów paczkowych do ponad 8 tysięcy. W obszarze technologii stawia na sztuczną inteligencję, planując, aby do 2026 roku 40 proc. projektów zawierało komponenty AI.