Biznes

Asseco: sztuczna inteligencja i chmura nakręcają biznes

Grupa Asseco, dostawca rozwiązań informatycznych, postawi na ekspansję i innowacje, w tym rozwój projektów z obszaru AI.

Rafał Kozłowski, prezes Asseco Enterprise Solutions.
Grupa Asseco rozważa potencjalne akwizycje, co potwierdza Rafał Kozłowski, prezes Asseco Enterprise Solutions. Dla grupy to element strategii rozwoju na zagranicznych rynkach. [Fot.: materiały prasowe]

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Jakie są plany rozwoju Grupy Asseco na rynkach międzynarodowych, w tym te związane z potencjalnymi akwizycjami.
  2. Jak sytuacja geopolityczna i konflikty zbrojne wpłynęły na biznes prowadzony przez Grupę Asseco w Izraelu, a wcześniej na terenie Rosji.
  3. W jaki sposób trendy technologiczne, w tym rozwój sztucznej inteligencji i technologii chmurowych, wpływają na kształt strategii biznesowych producentów oprogramowania.

Obecnie Grupa Asseco działa w 62 krajach. Od debiutu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w 2004 r. producent oprogramowania przeprowadził ponad 140 akwizycji i zamierza kontynuować rozwój w tym kierunku.

– Obserwujemy i analizujemy rynki pod kątem potencjalnych akwizycji. Działania te są koordynowane centralnie, ale przejęcia realizujemy z poziomu lokalnych spółek z Grupy, co ułatwia dostęp do celów akwizycyjnych na całym świecie. Obecnie prowadzimy rozmowy z kilkoma firmami, których rozwiązania mogłyby wzbogacić nasze portfolio. Wierzymy, że wkrótce będziemy mogli poinformować o ich pozytywnym zakończeniu – mówi Rafał Kozłowski, prezes Asseco Enterprise Solutions (wskazany przez Adama Górala, założyciela i prezesa Asseco Poland, na swojego następcę i zarządzającego całą Grupą).

Asseco rozwija się za granicą głównie poprzez akwizycje, które są pierwszym krokiem do dalszego rozwoju organicznego na nowych rynkach.

Według wyników finansowych zaprezentowanych przez Grupę Asseco pod koniec sierpnia, w pierwszym półroczu 2024 r. osiągnęła ona 8,4 mld zł przychodów ze sprzedaży, z czego ponad 6,6 mld zł pochodziło z własnych produktów i usług informatycznych. 88 proc. sprzedaży generowane jest na rynkach zagranicznych, obsługiwanych przez dwa segmenty organizacyjne: spółki Formula Systems i Asseco International.

Geopolityczne wpływy na biznes

Rafał Kozłowski wskazuje, że najbardziej rentowne dla Grupy są obecnie działania biznesowe i sprzedażowe prowadzone w trzech obszarach geograficznych. Owocuje aktywność w centralnej i wschodniej Europie (głównie w Polsce, Czechach, na Słowacji, w nieco mniejszym stopniu także na Węgrzech, w Austrii i Niemczech). Asseco posiada biznesowe przyczółki także w południowo-wschodniej Europie (Bałkany, ale również Turcja; stąd realizowane są dodatkowo operacje w Hiszpanii i krajach latynoamerykańskich). Grupa działa także w Izraelu i na rynku amerykańskim.

Jak konflikt militarny, którego stroną jest Izrael, wpływa na działalność biznesową firmy w regionie?

– Niewielka część naszych pracowników z Izraela została wcielona do wojska w pierwszej fazie eskalacji konfliktu, przez co nie mogli wypełniać obowiązków służbowych. Na szczęście już wrócili do pracy, a sytuacja się unormowała. Izraelczycy, także w zakresie prowadzenia biznesów, starają się, o ile to możliwe, zachować spokój – tłumaczy Rafał Kozłowski.

Przypomina jednak, że to nie jedyny region z trudną sytuacją geopolityczną – konflikt zbrojny trwa także za naszą wschodnią granicą.

– Asseco posiadało udziały w rosyjskiej spółce świadczącej usługi dla klientów z branży finansowej, ale jeszcze przed wybuchem wojny w 2022 r. wycofaliśmy się z tej inwestycji z uwagi na nowe przepisy w Rosji, które znacznie utrudniały działalność biznesową. Obecnie nie posiadamy udziałów w spółkach działających na terenie Rosji – dodaje prezes Asseco Enterprise Solutions.

Technologiczne kierunki rozwoju

Grupa Asseco realizuje strategię dywersyfikacji – zarówno geograficznej, jak i produktowej. Spółka koncentruje się na obsłudze klientów z sektorów: finansowego (rozwiązania dla banków, ubezpieczycieli, płatności), administracji publicznej (oferta dla jednostek rządowych, firm użyteczności publicznej, sektora opieki zdrowotnej) oraz przedsiębiorstw (systemy ERP).

– Dostrzegamy sektory, które mają ogromny potencjał i przestrzeń do zagospodarowania. Przykładem jest obszar cyberbezpieczeństwa. Poszukujemy spółek, których przejęcie umożliwi nam konsolidację rynku w tym zakresie. Cyberbezpieczeństwo traktujemy jako interesujący i rozwojowy segment, choć przyznaję, że jest wymagający z biznesowego punktu widzenia. Podobnie jest w przypadku rozwiązań chmurowych. Chcemy stanowić alternatywę dla dużych rynkowych graczy, być bliżej odbiorców, oferując im naszą infrastrukturę dostosowaną do ich potrzeb technologicznych. W zakresie rozwiązań ERP, za których rozwój w ramach Grupy odpowiadam osobiście, skupiamy się na stałej poprawie doświadczeń użytkowników w obsłudze systemów – mówi Rafał Kozłowski.

Zdaniem eksperta

Panorama rynku IT

Dynamika zmian na rynku IT jest wyzwaniem dla istniejących dostawców rozwiązań informatycznych. Dzisiejsze decyzje dotyczące inwestycji w rozwiązania chmurowe, cyberbezpieczeństwo czy sztuczną inteligencję wymagają dużych nakładów na dostosowanie istniejących systemów i aplikacji oraz zmiany modelu ich sprzedaży. Licencje zastępowane są modelem usługowym i subskrypcjami, rozwiązania on-premise przenoszone do chmury, której wydajność i zasoby pozwalają na uruchamianie kolejnych usług, wymagających znaczących możliwości obliczeniowych, czego przykładem są funkcjonalności wykorzystujące AI. Nie mówimy tu o modyfikacjach funkcjonalnych, które mogły być dostarczane ewolucyjnie, lecz fundamentalnych zmianach w istniejącej architekturze systemów. Obecni producenci muszą konkurować z nowymi dostawcami, którzy nie są obciążeni koniecznością utrzymania obecnych rozwiązań i mogą się koncentrować na najatrakcyjniejszych kierunkach rozwoju.
Trudnością są też kwestie związane z pozyskiwaniem wykwalifikowanej kadry lub szybkim podnoszeniem kompetencji zespołów. Ze względu na pracę zdalną, która nadal dominuje na rynku IT, polskie przedsiębiorstwa zmuszone są konkurować o talenty z podmiotami zagranicznymi, oferującymi atrakcyjniejsze warunki.
O tym, kto przetrwa na rynku, decyduje połączenie zdolności dostosowania do zmian, możliwości finansowania nowych inwestycji oraz zapewnienia odpowiednich kompetencji i rynków zbytu.

AI – firmom nie jest potrzebna rewolucja

Obecnie tematem, który wywołuje szczególne zainteresowanie, jest sztuczna inteligencja (AI). W ostatnim czasie Grupa Asseco konsekwentnie wdraża technologię AI w rozwiązaniach oferowanych swoim klientom, szukając przy tym innowacyjnych sposobów jej wykorzystania. Adam Góral, cytowany w komunikacie spółki, podkreślał niedawno: „W Grupie Asseco implementujemy sztuczną inteligencję do naszych rozwiązań, ale również stale szukamy nowych pomysłów na wykorzystanie tej technologii. Realizowane przez nas projekty pokazują, że AI może przynieść wymierne korzyści w wielu obszarach”.

– Nowe trendy i innowacyjne rozwiązania w branży IT pojawiają się regularnie. Staramy się wyłapywać je i rozumieć, stale poszerzając nasze kompetencje, aby móc implementować nowości u klientów. W przypadku Asseco działalność na wielu międzynarodowych rynkach daje nam przewagę. W niektórych regionach wdrażamy rozwiązania wcześniej niż w innych, co pozwala nam być na bieżąco z trendami i przenosić nasze doświadczenia z jednych rynków na inne, co nierzadko daje nam przewagę nad lokalną konkurencją – dodaje Rafał Kozłowski.

Zdaniem Kozłowskiego, AI pozwala usprawnić realizację wielu zadań, eliminować błędy oraz zoptymalizować procesy biznesowe. Wdrożenie AI nie musi jednak oznaczać rewolucji organizacyjnej – inteligentne algorytmy mogą przede wszystkim usprawniać działanie przedsiębiorstw, wprowadzając zmiany stopniowe, ale korzystne dla efektywności operacyjnej.

Główne wnioski

  1. Grupa Asseco analizuje międzynarodowe rynki pod kątem potencjalnych akwizycji. Obecnie prowadzi rozmowy z kilkoma firmami i jest zainteresowana włączeniem ich do grupy, a tym samym zakupem ich rozwiązań technologicznych. Jeśli się powiodą, szczegóły zostaną ujawnione w najbliższym czasie.
  2. Działalność Grupy Asseco na rynkach międzynarodowych ma swoje zalety i wady. Z jednej strony, daje spółkom z grupy dostęp do wiedzy i doświadczeń w implementowaniu technologii z najbardziej rozwiniętych rynków na te, na których dostęp do nowości jest mniejszy. Z drugiej, zmusza do szybkiego reagowania i zmian strategii biznesowych w regionach borykających się np. z trudną sytuacją geopolityczną.
  3. Zdaniem Bartosza Zawiszy, partner associate w zespole doradztwa IT w KPMG w Polsce, wyzwaniem dla istniejących dostawców rozwiązań informatycznych jest dynamika zmian na rynku IT. O przetrwaniu może zadecydować umiejętność dostosowania się do tychże zmian, ale także możliwości finansowania nowych inwestycji. Wyzwaniem jest również dostęp do wykwalifikowanych kadr.