Baczyński – Wystawa, której nie było
Dzięki współpracy biznesu, świata sztuki i trzeciego sektora powstała cyfrowa wystawa, z której bezpłatnie skorzysta ponad milion osób dziennie w Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Trójmieście, Warszawie i Wrocławiu. Zostanie uruchomiona dziś po godzinie 17.00 i będzie emitowana do 81. rocznicy końca Powstania Warszawskiego.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Czym jeszcze w swojej twórczości zajmował się Krzysztof Kamil Baczyński.
- Jak w sposób kreatywny biznes może wspierać inne sektory w obszarze kultury, sztuki i pamięci narodowej.
- Czym jest Niezła Sztuka i czym się zajmuje.
Co roku 1 sierpnia firma Jet Line, za wiedzą i zgodą swoich klientów, zatrzymuje emisję komercyjnych i partnerskich spotów na wszystkich swoich ekranach, aby wyemitować okolicznościową planszę „Godzina W” i podkreślić ten ważny moment. Jak mówi Agnieszka Maszewska, dyrektorka marketingu i komunikacji w firmie, ekranów MORE jest w Polsce ponad 560 i każdego dnia docierają do ponad miliona osób. W tym roku jest to seria rysunków i grafik Krzysztofa Kamila Baczyńskiego pt. „Wystawa, której nie było”.

Baczyński jako artysta wizualny
Z propozycją postaci Krzysztofa Kamila Baczyńskiego jako bohatera tegorocznej akcji na ekranach wyszła Julia Leszczyńska z portalu Niezła Sztuka. Firma Jet Line podchwyciła ten pomysł, by pokazać mało znany dorobek artystyczny Baczyńskiego – poety Powstania. Ekrany DOOH to medium wizualne, które pozwala zaprezentować kilka jego prac – rysunków, grafik – i opowiedzieć o nim coś nowego, podkreślając inny aspekt jego twórczości.
Krzysztof Kamil Baczyński zdał maturę w maju 1939 r. i chciał zostać ilustratorem albo grafikiem. Zamiast na studia na ASP, poszedł na wojnę. Przez rok studiował polonistykę na tajnym UW, jednak przerwał naukę, przechodząc do konspiracji. Zginął 4 sierpnia 1944 r. w Pałacu Blanka przy Placu Teatralnym. Jego twórczość przetrwała w rękopisach, a wiersze, poematy, rysunki i grafiki są dostępne w publicznej domenie Polona.

Niezła Sztuka i zapomniane artystki
Portal Niezła Sztuka, współorganizator wystawy, jest prowadzony przez łódzką Fundację Promocji Sztuki „Niezła Sztuka”. Jej założycielki to dwie pasjonatki sztuki – Dana Tomczyk-Dołgij i Joanna Majewska. Jak czytamy na ich stronie, chcą „pokazać, że można o sztuce mówić i pisać inaczej, bez całej rzeszy terminów naukowych, które onieśmielają i tworzą dystans”.
Jednym z ważnych aspektów działalności portalu i fundacji jest także przybliżanie sylwetek zapomnianych artystek. W tym kontekście współpracowały również z firmą Jet Line, tworząc wspólnie kampanię outdoorową.
Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na kurs o znamiennym tytule: „O artystkach, czyli jak przetrwać w świecie sztuki i nie umrzeć z głodu”, realizowany w ramach najnowszego projektu Fundacji – Akademii Niezłej Sztuki.

Współpraca międzysektorowa na rzecz wspólnej pamięci
Wystawy zrealizowane przez Jet Line i Niezłą Sztukę to inspirujące przykłady współpracy biznesu, sztuki i NGO. Te światy połączyły wspólne cele i wartości w zakresie promocji wiedzy o kulturze i przeszłości.
Zdaniem eksperta
Dlaczego dla Jet Line to ważny element działalności?
Już w 2004 r. zrealizowano wystawę zewnętrzną „Skrawek wolnej Warszawy – codzienność powstańczej Starówki w fotografii Jerzego Chojnackiego”. Miała ona swój dalszy ciąg w Muzeum Historycznym m.st. Warszawy. Kuratorką wystawy była pracująca tam Izabella Maliszewska. Projekt sfinansowały wówczas trzy warszawskie firmy reklamy zewnętrznej: Ale Okazja Media, Media Group Point oraz Jet Line. W tym przypadku wspólny cel połączył biznes i instytucję kulturalno-historyczną.

Główne wnioski
- Baczyński, znany głównie jako poeta Powstania Warszawskiego, ma na swoim koncie także prace graficzne, które są dostępne na portalu Polona, a teraz będzie można je zobaczyć również w ramach okresowej wystawy zewnętrznej w ośmiu miastach Polski.
- Działania Fundacji Niezła Sztuka w przystępny sposób promują wiedzę tematyczną i przybliżają pamięć o zapomnianych artystkach. W tych działaniach mogą ją wspierać również podmioty biznesowe.
- Wspólna pamięć o historii i kulturze to punkt wyjścia do inspirującej współpracy międzysektorowej, czego przykładem są działania firmy Jet Line, Fundacji Niezła Sztuka oraz instytucji kulturalno-historycznych, takich jak Muzeum Historii Warszawy i Muzeum Powstania Warszawskiego.