Pilne
Sprawdź relację:
Dzieje się!
Kultura

Baczyński – Wystawa, której nie było

Dzięki współpracy biznesu, świata sztuki i trzeciego sektora powstała cyfrowa wystawa, z której bezpłatnie skorzysta ponad milion osób dziennie w Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Trójmieście, Warszawie i Wrocławiu. Zostanie uruchomiona dziś po godzinie 17.00 i będzie emitowana do 81. rocznicy końca Powstania Warszawskiego.

Wystawy zrealizowane przez Jet Line i Niezłą Sztukę to inspirujący przykłady współpracy biznesu, sztuki i NGO.
Wystawy zrealizowane przez Jet Line i Niezłą Sztukę to inspirujący przykłady współpracy biznesu, sztuki i NGO .Fot. Jet Line

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Czym jeszcze w swojej twórczości zajmował się Krzysztof Kamil Baczyński.
  2. Jak w sposób kreatywny biznes może wspierać inne sektory w obszarze kultury, sztuki i pamięci narodowej.
  3. Czym jest Niezła Sztuka i czym się zajmuje.

Co roku 1 sierpnia firma Jet Line, za wiedzą i zgodą swoich klientów, zatrzymuje emisję komercyjnych i partnerskich spotów na wszystkich swoich ekranach, aby wyemitować okolicznościową planszę „Godzina W” i podkreślić ten ważny moment. Jak mówi Agnieszka Maszewska, dyrektorka marketingu i komunikacji w firmie, ekranów MORE jest w Polsce ponad 560 i każdego dnia docierają do ponad miliona osób. W tym roku jest to seria rysunków i grafik Krzysztofa Kamila Baczyńskiego pt. „Wystawa, której nie było”.

Godzina W, ekran na ul. Marszałkowskiej w Warszawie
Godzina W, ekran na ul. Marszałkowskiej w Warszawie. Fot. Jet Line

Baczyński jako artysta wizualny

Z propozycją postaci Krzysztofa Kamila Baczyńskiego jako bohatera tegorocznej akcji na ekranach wyszła Julia Leszczyńska z portalu Niezła Sztuka. Firma Jet Line podchwyciła ten pomysł, by pokazać mało znany dorobek artystyczny Baczyńskiego – poety Powstania. Ekrany DOOH to medium wizualne, które pozwala zaprezentować kilka jego prac – rysunków, grafik – i opowiedzieć o nim coś nowego, podkreślając inny aspekt jego twórczości.

Krzysztof Kamil Baczyński zdał maturę w maju 1939 r. i chciał zostać ilustratorem albo grafikiem. Zamiast na studia na ASP, poszedł na wojnę. Przez rok studiował polonistykę na tajnym UW, jednak przerwał naukę, przechodząc do konspiracji. Zginął 4 sierpnia 1944 r. w Pałacu Blanka przy Placu Teatralnym. Jego twórczość przetrwała w rękopisach, a wiersze, poematy, rysunki i grafiki są dostępne w publicznej domenie Polona.

Elementy „Wystawy, której nie było” w przestrzeni miejskiej z grafikami Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.
Elementy „Wystawy, której nie było” w przestrzeni miejskiej z grafikami Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Fot. Jet Line

Niezła Sztuka i zapomniane artystki

Portal Niezła Sztuka, współorganizator wystawy, jest prowadzony przez łódzką Fundację Promocji Sztuki „Niezła Sztuka”. Jej założycielki to dwie pasjonatki sztukiDana Tomczyk-Dołgij i Joanna Majewska. Jak czytamy na ich stronie, chcą „pokazać, że można o sztuce mówić i pisać inaczej, bez całej rzeszy terminów naukowych, które onieśmielają i tworzą dystans”.

Jednym z ważnych aspektów działalności portalu i fundacji jest także przybliżanie sylwetek zapomnianych artystek. W tym kontekście współpracowały również z firmą Jet Line, tworząc wspólnie kampanię outdoorową.

Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na kurs o znamiennym tytule: „O artystkach, czyli jak przetrwać w świecie sztuki i nie umrzeć z głodu”, realizowany w ramach najnowszego projektu Fundacji – Akademii Niezłej Sztuki.

Zapomniane artystki – kampania outdoorowa we współpracy z Niezłą Sztuką.
Zapomniane artystki – kampania outdoorowa we współpracy z Niezłą Sztuką. Fot. Jet Line

Współpraca międzysektorowa na rzecz wspólnej pamięci

Wystawy zrealizowane przez Jet Line i Niezłą Sztukę to inspirujące przykłady współpracy biznesu, sztuki i NGO. Te światy połączyły wspólne cele i wartości w zakresie promocji wiedzy o kulturze i przeszłości.

Zdaniem eksperta

Dlaczego dla Jet Line to ważny element działalności?

Zajmujemy się outdoorem, reklamą, komunikacją w przestrzeni. Działamy poza miastem i w mieście – to jest nasze naturalne środowisko. Równie naturalnie Warszawa, w której mieszkamy i pracujemy, jest nam szczególnie bliska – nic tu nie jest obojętne. Dlatego od lat zaznaczamy wyjątkowość daty 1 sierpnia i całego okresu, w którym trwało Powstanie Warszawskie. Odkąd mamy ekrany Digital OOH, za wiedzą naszych klientów i partnerów zatrzymujemy wszystkie spoty na godzinę, aby skupić uwagę na atmosferze i emitujemy okolicznościową planszę „Godzina W”. Po niej prezentujemy specjalnie przygotowane spoty – dla tamtego i dzisiejszego miasta, dla ówczesnych i współczesnych ludzi.

Już w 2004 r. zrealizowano wystawę zewnętrzną „Skrawek wolnej Warszawy – codzienność powstańczej Starówki w fotografii Jerzego Chojnackiego”. Miała ona swój dalszy ciąg w Muzeum Historycznym m.st. Warszawy. Kuratorką wystawy była pracująca tam Izabella Maliszewska. Projekt sfinansowały wówczas trzy warszawskie firmy reklamy zewnętrznej: Ale Okazja Media, Media Group Point oraz Jet Line. W tym przypadku wspólny cel połączył biznes i instytucję kulturalno-historyczną.

Wystawa outdoorowa „Skrawek wolnej Warszawy – codzienność powstańczej Starówki w fotografii Jerzego Chojnackiego” z 2004 r., we współpracy z Muzeum Historycznym m.st. Warszawy.
Wystawa outdoorowa „Skrawek wolnej Warszawy – codzienność powstańczej Starówki w fotografii Jerzego Chojnackiego” z 2004 r., we współpracy z Muzeum Historycznym m.st. Warszawy. Fot. Jet Line
Ikona wykres interaktywny Wykres interaktywny
Ikona pełny ekran Pełny ekran

Główne wnioski

  1. Baczyński, znany głównie jako poeta Powstania Warszawskiego, ma na swoim koncie także prace graficzne, które są dostępne na portalu Polona, a teraz będzie można je zobaczyć również w ramach okresowej wystawy zewnętrznej w ośmiu miastach Polski.
  2. Działania Fundacji Niezła Sztuka w przystępny sposób promują wiedzę tematyczną i przybliżają pamięć o zapomnianych artystkach. W tych działaniach mogą ją wspierać również podmioty biznesowe.
  3. Wspólna pamięć o historii i kulturze to punkt wyjścia do inspirującej współpracy międzysektorowej, czego przykładem są działania firmy Jet Line, Fundacji Niezła Sztuka oraz instytucji kulturalno-historycznych, takich jak Muzeum Historii Warszawy i Muzeum Powstania Warszawskiego.