Pilne
Sprawdź relację:
Dzieje się!
Biznes Newsy

Bilety FlixBusa dostępne w systemie Koleo. To największa integracja sprzedaży w Europie

Bilety przewoźnika autobusowego FlixBus są już dostępne na platformie Koleo. Współpraca umożliwia zakup biletów na pociąg i autobus w ramach jednej transakcji – to rozwiązanie, które ma ułatwić podróżowanie po Polsce i Europie. Wkrótce do systemu dołączą również kolejni przewoźnicy, tym razem kolejowi.

Na zdjęciu Kuba Czajkowski, prezes Koleo i Michał Leman, dyrektor zarządzający FlixBusa na Europę Wschodnią.
Bilety FlixBusa w Koleo są dostępne od czwartku 23 października. Kuba Czajkowski, prezes Koleo i Michał Leman, dyrektor zarządzający FlixBusa na Europę Wschodnią. Fot. mat. pras.

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Co zyskują pasażerowie dzięki dostępowi do biletów FlixBusa w systemie Koleo.
  2. O ile przystanków powiększy się sieć Koleo po integracji z FlixBusem.
  3. Jak obie firmy chcą połączyć przewozy autobusowe i kolejowe w jednym ekosystemie.
Loading the Elevenlabs Text to Speech AudioNative Player...

Od czwartku, 23 października, połączenia FlixBusa są dostępne bezpośrednio na platformie Koleo. Serwis działa w modelu integracji różnych środków transportu, umożliwiając planowanie podróży łączonych – pociągiem i autobusem. Nowa oferta obejmuje zarówno połączenia krajowe, jak i międzynarodowe.

Użytkownicy mogą teraz porównać dostępne trasy, zaplanować przesiadki i kupić wszystkie bilety w jednej aplikacji – bez konieczności korzystania z kilku osobnych serwisów.

– Wpadliśmy na ten pomysł wiele lat temu. Kuba (Czajkowski, właściciel Koleo – red.) był cierpliwy i znosił moje telefony, kiedy pytałem, kiedy wreszcie będziemy mogli zintegrować Flixa. Cierpliwie tłumaczył, że najpierw musi zintegrować wszystkie koleje w Polsce, a dopiero potem będzie miejsce na autobus. I ten autobus wreszcie tutaj wjechał – mówił podczas konferencji prasowej Michał Leman, dyrektor zarządzający FlixBusa w Europie Wschodniej.

Sieć przystanków zwiększa się

W systemie Koleo dostępnych jest obecnie ok. 3 tys. przystanków. Dzięki integracji z FlixBusem oferta została rozszerzona o kolejnych ponad 500 przystanków autobusowych – zarówno w Polsce, jak i w 25 krajach ościennych. Co istotne, aż 70 z nich jest połączonych bezpośrednio ze stacjami kolejowymi, co umożliwia wygodne planowanie podróży multimodalnych.

– Mamy ponad 1,1 tys. przystanków kolejowych i bilety wszystkich przewoźników kolejowych w Polsce, więc sumarycznie oferujemy ponad 3,5 tys. miejsc docelowych – mówił Kuba Czajkowski, prezes zarządu Koleo.

Od teraz Koleo – oprócz integracji z FlixBusem – może stać się największym sprzedawcą biletów autobusowych w Polsce.

– Można powiedzieć, że to tylko integracja dwóch platform. Ale to największa tego typu integracja w całej Europie. Nie ma innego systemu, który łączyłby kolej regionalną, dalekobieżną i autobusy międzymiastowe na taką skalę – podkreślił Michał Leman.

Jak dodał, wdrożenie przewozów autobusowych było jednym z najtrudniejszych etapów integracji. Proces okazał się bardziej złożony niż w przypadku połączeń kolejowych – głównie z powodu różnic w systemach VAT i fiskalizacji.

Autobusy nie są jednak całkowitą nowością w systemie Koleo. Już wcześniej w aplikacji można było kupić bilety na połączenia realizowane przez regionalnych przewoźników kolejowych, takich jak Łódzka Kolej Aglomeracyjna, Koleje Małopolskie czy Koleje Dolnośląskie.

Koleo i FlixBus planują wspólne przesiadki

Koleo i FlixBus zapowiadają dalszą integrację – tym razem obejmującą synchronizację czasu przesiadek między pociągami a autobusami. Wskazują, że kluczowym hubem komunikacyjnym będzie Warszawa Zachodnia, ale także inne węzły przesiadkowe, m.in. Gdańsk i Wrocław.

– Wszędzie tam, gdzie system na to pozwala i będziemy w stanie to połączyć, pasażer będzie mógł wybrać przejazd autobusem i pociągiem w dowolnym układzie. Najpierw pociąg, potem autobus – lub odwrotnie. Integrujemy to w jedną rezerwację i jedną płatność. Można będzie przesiąść się z pociągu PKP Intercity czy regionalnego na autobus FlixBusa i odwrotnie, w dowolnych kombinacjach – mówił Kuba Czajkowski.

Atutem mają być dogodne, bezpieczne przesiadki – nie krótsze niż 30 minut. System wskaże pasażerowi nie tylko możliwe połączenia, lecz także trasę przejścia między przystankami w przypadku zmiany środka transportu.

– To nie jest kolejowa przesiadka, peron w peron. Nie chcemy tworzyć ryzyka, że pasażerowie nie zdążą. Wstępnie ustawiliśmy 30 minut jako minimalny czas przesiadki, ale będziemy weryfikować, czy nie wymaga on korekty – dodał Michał Leman.

Wkrótce do systemu Koleo dołączą również zagraniczni przewoźnicy kolejowi, już obecni lub wchodzący na polski rynek – RegioJet, Leo Express oraz FlixTrain.

– Umowy są podpisane. Nie ma w tym żadnej tajemnicy, ale termin integracji ogłosimy, gdy zostanie ona sfinalizowana – zapowiedział Kuba Czajkowski.

Główne wnioski

  1. Integracja FlixBusa z Koleo umożliwia zakup biletów na autobus i pociąg w ramach jednej transakcji. Użytkownicy mogą w jednej aplikacji zaplanować podróż łączoną, obejmującą przejazdy kolejowe i autobusowe. System pozwala porównywać połączenia, uwzględniać przesiadki i dokonywać jednej płatności za całą trasę, co znacząco upraszcza proces planowania podróży.
  2. Dzięki współpracy oferta Koleo została rozszerzona o ponad 500 nowych przystanków autobusowych w Polsce i 25 krajach Europy. Łącznie platforma obejmuje już ponad 3,5 tys. miejsc docelowych, integrując połączenia kolei regionalnej, dalekobieżnej i autobusów międzymiastowych. Przedstawiciele firm podkreślają, że na taką skalę nie funkcjonuje żaden inny system integrujący transport w Europie.
  3. Wkrótce do systemu Koleo mają dołączyć także RegioJet, Leo Express i FlixTrain. Integracja z tymi przewoźnikami pozwoli pasażerom jeszcze łatwiej planować podróże międzynarodowe w jednym miejscu – z możliwością łączenia różnych środków transportu w jednej aplikacji.