Cyfryzacja firm. Kto zyskuje, a kto traci w wyścigu technologicznym
Cyfryzacja firm i polskiego przemysłu nabiera tempa. Tegoroczny raport Digi Index 2024 pokazuje spore zmiany w dojrzałości cyfrowej średnich przedsiębiorstw. Zaskakujący lider? Branża spożywcza, która przechodzi transformację w zawrotnym tempie.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Dlaczego firmy inwestują 2,5 razy więcej w cyfryzację i jakie wyzwania stoją na ich drodze.
- Co napędza przemysł 4.0 w Polsce.
- Które sektory są na czele technologicznego wyścigu.
Poziom dojrzałości cyfrowej polskich firm postępuje. Potwierdza to najnowszy raport Digi Index Siemensa. Zgodnie z jego wnioskami cyfryzacja firm rozwija się głównie w przypadku średnich przedsiębiorstw produkcyjnych.
Mierzony w 4-stopniowej skali wskaźnik Digi Index wzrósł z 1,8 do 2,3 r/r. Znaczący wpływ na ten wynik miał spektakularny wzrost w sektorze spożywczym, potwierdzający intensywną transformację branży. W przypadku dużych firm odnotowano niewielką korektę – wskaźnik spadł z 2,7 do 2,5.
Cyfryzacja firm postępuje
W 2024 r. wartość indeksu dla firm średnich wyraźnie wzrosła, odrabiając spadki z zeszłego roku (1,8 w 2023 r.). Wynik 2,3 jest drugim pod względem wielkości w historii badania. W przypadku firm dużych (>250 pracowników) zanotowano nieznaczną korektę wskaźnika z 2,7 w roku ubiegłym do 2,5 w obecnym.
Z badania Siemensa wynika, że cyfryzacja firm produkcyjnych w Polsce przyspiesza. We wszystkich branżach odnotowano nie tylko wzrost wyników Digi Indexu, ale też (a może przede wszystkim) zwiększenie nakładów na cyfryzację. W tym roku firmy postanowiły przeznaczyć na ten cel blisko 28 proc. swoich zysków. To 2,5-krotnie więcej niż rok temu (11,17 proc.).
Od początku badań prowadzonych przez Siemensa, sektor motoryzacyjny (automotive) wyróżnia się wyjątkowo wysokim, w stosunku do pozostałych analizowanych branż, stopniem cyfryzacji. Z wynikiem 2,6 przewodzi on również w tym roku. Tym razem jednak po piętach depcze mu branża spożywcza. Dotychczas uchodziła za głównego marudera w procesach transformacyjnych. Wynik sektora spożywczego (food&beverage), który dokonał wyraźnego odbicia (z 1,6 do 2,3 r/r), jest pozytywnym zaskoczeniem. Wzrost – choć już nie tak spektakularny – odnotowano też w branżach produkcji maszynowej (machinery) – z 1,8 na 2,3 oraz farmeceutycznej i chemicznej (chemistry&pharmacy) (z 1,8 na 2,1).
Ciekawa jest także opinia przedstawicieli branży co to poziomu zaawansowania cyfryzacji procesów produkcyjnych (rozumianych jako procent cyfryzacji produkcji). Odpowiedź „ponad 81 proc.” dało prawie 12 proc. firm z sektora spożywczego. Dla porównania, w przypadku branży farmaceutycznej i chemicznej było to 6,7 proc. W przypadku branży motoryzacyjnej i maszynowej – po 3,3 proc.
Zdaniem eksperta
Fundusze unijne pomogą w dalszej cyfryzacji
Szczególnie spektakularny wzrost wskaźnika w sektorze spożywczym potwierdza, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy nastąpiła duża zmiana w świadomości polskich przedsiębiorców
– Wysoki wynik Digi Index to pozytywny sygnał dla całego sektora, który w przeszłości pozostawał w tyle w porównaniu do innych branż oraz swoich odpowiedników w krajach Europy Zachodniej. Transformacja cyfrowa sektora Food&Beverage (F&B) jest bowiem kluczowa dla jego konkurencyjności na rynkach krajowych i zagranicznych, a także dla umożliwienia jej zrównoważonego rozwoju – mówi Agnieszka Maliszewska, dyrektor Polskiej Izby Mleka.
– Choć różnice pomiędzy poszczególnymi branżami pozostają wyraźne, dużo bardziej interesująca niż ogólny wynik indeksu jest dynamika zmian w poszczególnych sektorach. Wyraźnie widać, że cyfryzacja jest coraz powszechniej uznawana za kluczowy czynnik wzrostu i przewagi konkurencyjnej na zmiennym, a więc wymagającym rynku. Dlaczego to dobra wiadomość dla polskiej gospodarki? Ponieważ w zdigitalizowanych firmach wzrasta efektywność kosztowa, produktowa i środowiskowa. Wzrost digitalizacji jest także reakcją na potrzeby rynku – klienci
coraz częściej oczekują pełnej transparentności dotyczącej pochodzenia produktów oraz informacji o ich składzie – komentuje Łukasz Otta, dyrektor ds. transformacji cyfrowej w Siemens Polska.
Trendy w cyfryzacji
W przypadku firm średnich rok 2024 przyniósł wzrost praktycznie wszystkich składowych Digi Indexu. Dotyczy to wyników w poszczególnych badanych obszarach, z największym postępem w sektorze planowania strategicznego. Mimo to jest to nadal jeden z najsłabiej ocenianych parametrów. Postępy odnotowano również w obszarach organizacji i administracji oraz wdrażania procesów cyfrowych. Zauważalne są istotne zmiany w poziomie zaawansowania procesów cyfryzacyjnych – niemal dwukrotnie więcej firm (7,3 proc. wobec 4 proc. rok wcześniej) deklaruje, że stopień digitalizacji w ich przedsiębiorstwie przekracza 80 proc. Dodatkowo ponad 30 proc. badanych średnich firm zapowiada zwiększenie budżetu na digitalizację.
Zdaniem eksperta
Cyfryzacja firm postępuje w zakresie narzędzi
Rok temu badanie Digi Index po raz pierwszy objęło także firmy duże (>250 pracowników), których stopień digitalizacji okazał się generalnie wyższy niż średnich. Na tegoroczny delikatny spadek wyniku r/r z 2,7 na 2,5 składa się (oprócz marginesu statystycznego) kilka czynników – jak choćby ostrożne ruchy inwestycyjne wobec niestabilnej sytuacji geopolitycznej. Niekwestionowanym cyfrowym liderem wciąż jednak pozostaje sektor motoryzacyjny z imponującym wynikiem 3,2 pkt.
Ponieważ Automotive znajduje się w okresie bardzo głębokiej transformacji energetycznej i cyfrowej, wydaje się, że polski przemysł samochodowy adaptuje się do zmieniającej się rzeczywistości między innymi poprzez przyspieszenie procesów cyfryzacji produkcji. (…)
– Przedsiębiorcy z tego sektora zdają sobie sprawę, że od wdrażania technologii cyfrowych w przemyśle motoryzacyjnym nie ma odwrotu. W warunkach globalnej konkurencji jest to wręcz kwestia decydująca o przetrwaniu. O tym, czy branża motoryzacyjna pozostanie kołem zamachowym europejskiej i polskiej gospodarki zadecyduje bowiem jej umiejętność dostosowania się do zmian w ramach czwartej rewolucji przemysłowej i osiągnięcia poziomu światowych liderów również w kontekście digitalizacji procesów produkcyjnych – mówi Paweł Wideł, prezes Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych przy Konfederacji Lewiatan.
W co inwestują największe firmy
Pomimo nieznacznych spadków, kwestie związane z zarządzaniem danymi wciąż są najmocniejszą stroną dużych firm, podobnie jak scyfryzowana produkcja i działania operacyjne. Przekłada się to na wyższą wydajność, większe bezpieczeństwo i optymalizację procesów oraz oszczędność kosztów.
Tegoroczne wyniki badania Digi Index pokazują, że zarówno dla średnich, jak i dużych przedsiębiorstw strategiczne podejście do procesu cyfryzacji wciąż jest dużym wyzwaniem.
Zdaniem eksperta
Problemy zidentyfikowane
Firmy zamierzają także reinwestować w cyfryzację coraz większy odsetek zysków. Zgodnie z badaniem, obecnie połowa firm robi wydaje na inwestycje w cyfryzację ponad 11 proc. zysków. Jednocześnie co trzecia firma deklaruje, że poziom nakładów na tel cel zwiększy się w najbliższym czasie. Zmniejszenie zadeklarowało tylko 16,7 proc. firm.
Inwestycje mają na celu przede wszystkim poprawę wydajności i bezpieczeństwa produkcji. Wśród innych celów wskazywane są jeszcze: optymalizacja procesów i oszczędność kosztów.
Jeśli chodzi o konkretne branże, cyfryzacja firm wiąże się z największym wzrostem wydatków w sektorze produkcji maszynowej (taką decyzję chce podjąć 40 proc. biznesów) i motoryzacyjnej (36 proc.). Najbardziej "zachowawcze" pod tym względem będą przedsiebiorstwa z sektora farmaceutycznego.
Warto wiedzieć
Co to jest Digi Index
Digi Index to coroczne badanie przeprowadzane od pięciu lat przez firmę Siemens Polska we współpracy z Instytutem badawczym Keralla Research. Jego celem jest określenie aktualnego poziomu digitalizacji przedsiębiorstw produkcyjnych w Polsce, działających w czterech branżach: Food & Beverage, Chemistry & Pharmacy, Automotive oraz Machinery. Poziom zaawansowania cyfryzacji (wyrażany m.in. poprzez poziom świadomości wśród zarządzających odnośnie wagi i roli tego obszaru w działalności biznesowej, stopień digitalizacji produkcji i wykorzystania danych czy stan inwestycji w nowe technologie) ma fundamentalne znaczenie dla osiągnięcia celów Przemysłu 4.0 i inteligentnej produkcji.
Główne wnioski
- Tegoroczna wartość wskaźnika dla średnich firm wyniosła 2,5 i jest zdecydowanie wyższa niż przed rokiem. Jest to w dużej mierze zasługa skokowego przyspieszenia w sektorze spożywczym.
- Badanie wykazało, że firmy przeznaczają coraz większe środki na rozwój cyfryzacji – w 2024 blisko 28 proc. swojego budżetu, a więc 2,5-krotnie więcej niż rok temu.
- Do największych wyzwań wciąż zaliczane jest finansowanie cyfryzacji, zarządzanie danymi oraz strategiczne podejście do transformacji.