Doświadczenie programistów nakręca rozwój. Wygrają ci, którzy potrafią złapać dystans
Tempo cyfrowych przemian wymaga stworzenia dobrych warunków dla pracy programistów oraz pozyskania tych, którzy znajdują w codziennych obowiązkach czas, by krytycznie spojrzeć na to, co robią, jak działają oraz co z tego wynika. Tak firmy odkrywają dlaczego warto zadbać o dobry DevEx.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Czym jest DevEx (developer experience) i dlaczego jest kluczowe dla efektywności i jakości pracy w IT
- Jak ownership, feedback i priorytetyzacja zadań wpływają na skuteczność zespołów programistycznych
- Dlaczego AI może być katalizatorem rozwoju, ale też chaosu, i jak zmieniają się wąskie gardła w pracy zespołów IT
DevEx – developer experience, czyli całościowe doświadczenie zespołów programistycznych to jedno z haseł robiących ostatnio karierę w firmach IT. Jednym z wymiarów tego doświadczenia jest komfort pracy programistów, ale dużo bardziej chodzi o efektywność, jakość tworzonego oprogramowania i zdolność do szybkiego rozwiązywania problemów. Troska o mechanikę działania zespołów odpowiedzialnych za dostarczanie cyfrowych rozwiązań pomaga najlepiej radzić sobie z wyzwaniami technologicznej transformacji.
– DevEx rozumiemy przez całościowe doświadczenie deweloperów na całym procesie dostarczania wartości. Chodzi o to, by pytać programistów o pragmatyczne rzeczy: na czym najwięcej czasu tracą, co działa świetnie, co jest mocną stroną zespołu, co jest słabą – tłumaczy Izabela Goździeniak, konsultantka, współautorka raportu „Polski DevEx: dane, procesy, AI”.
Rzut za trzy punkty
Publikacja, nad którą oprócz Izabeli Goździeniak pracowała także Anita Zbieg oraz Bartosz Żak, zwraca uwagę na trzy kluczowe elementy dobrze naoliwionych zespołów IT. To ownership (odpowiedzialność i sprawczość), feedback loop (informacja zwrotna) i umiejętność priorytetyzacji zadań.
– Jeśli działa priorytetyzacja, potrafimy dobrze się dogadać, co jest dla nas ważne, a co nie. Jeśli dobrze działa ownership, czyli wiemy kto za co odpowiada, to wiemy kto ma się zająć daną sprawą. A jak jest feedback loop, czyli odpowiednia informacja zwrotna trafia do odpowiednich ludzi, to dzięki temu łatwiej o powtarzalne, trafione decyzje – tłumaczy Anita Zbieg.
Ważnym wnioskiem z raportu jest także rola procesów. Zbyt rozbudowane lub pozostawione same sobie procedury potrafią działać w poprzek celów organizacji, a zespoły często traktują je jako alibi, zamiast narzędzie do usprawniania pracy. Kluczowe jest, by procesy nie odciągały zespołów od sedna ich pracy – mają wyznaczać boisko i zasady gry, a zespołom zapewniać odpowiedni stopień swobody i autonomii.
AI jako katalizator, a nie remedium
Niektórzy upatrują w szybkim rozwoju AI sposobu na usprawnienie pracy zespołów IT. Praktyka pokazuje jednak, że nie jest to regułą. Rozwiązania AI w zespołach programistycznych mogą być katalizatorem zarówno przyspieszenia, jak i chaosu. Automatyzacja pozwala bowiem szybko skalować dobre praktyki, ale równie szybko może powielać błędy i nieporządek.
AI działa jak turbo doładowanie w silniku. Jeżeli masz zdrowy układ silnik i układ chłodzenia, to turbo da ci dodatkowy napęd. Ale jeżeli już wcześniej coś stukało i trzeszczało, to turbo najprawdopodobniej przyspieszy awarię i problemy
– AI działa jak turbo doładowanie w silniku. Jeżeli masz zdrowy układ silnik i układ chłodzenia, to turbo da ci dodatkowy napęd. Ale jeżeli już wcześniej coś stukało i trzeszczało, to turbo najprawdopodobniej przyspieszy awarię i problemy – tłumaczy Izabela Goździeniak.
Innym następstwem szerszego zastosowania AI w pracy programistów jest przesunięcie wąskich gardeł. Kiedyś najbardziej czasochłonnym zadaniem było kodowanie. Teraz automatyczne rozwiązania zlikwidowały ten problem – brakuje za to rąk do sprawdzania i testowania tego, co wygenerowały algorytmy. Najwęższym gardłem jest obecnie przegląd kodu pod kątem spójności i błędów (czyli code review), a także testowanie i debuggowanie.
Czas to pieniądz
Współautorki raportu w rozmowie z XYZ podkreślają, że w ramach DevEx jednym z istotnych czynników jest dobra alokacja czasu i przeznaczenie jego części na krytyczne spojrzenie na wykonywane działania. Najwięcej zależy tu od liderów, którzy powinni zadbać o dobrą komunikację zwrotną w zespołach, ale także moment na spojrzenie na całość wykonywanych działań z dystansu i rynkowej perspektywy.
- Dobrzy liderzy technologiczni, product ownerzy poświęcają czas na analizę danych, zrozumienie jak funkcjonują, jakie to przynosi efekty i przychodzą z wnioskami dotyczącymi tego, w co ich zdaniem warto ten czas inwestować – tłumaczy Anita Zbieg.
Główne wnioski
- DevEx to nie tylko komfort pracy, ale przede wszystkim efektywność, jakość kodu i zdolność do szybkiego rozwiązywania problemów – kluczowe są ownership, feedback loop i priorytetyzacja.
- Procesy w zespołach IT powinny być narzędziem usprawniania pracy, a nie przeszkodą – zbyt rozbudowane procedury mogą działać wbrew celom organizacji.
- AI przyspiesza pracę zespołów, ale przesuwa wąskie gardła z kodowania na code review, testowanie i debugowanie – kluczowa jest dobra alokacja czasu i krytyczne spojrzenie na działania, szczególnie ze strony liderów.

