Blik działa już stabilnie, a PSP wzmacnia bezpieczeństwo

Po atakach typu DDoS, które spowodowały problemy w płatnościach, system Blik działa już stabilnie. Polski Standard Płatności monitoruje jego działanie i wzmacnia procedury bezpieczeństwa – przekazała członkini zarządu spółki Katarzyna Matuszczyk.

W ostatnich miesiącach obserwujemy w przestrzeni cyfrowej zwiększoną liczbę i skalę ataków DDoS, które dotykają różne podmioty, w tym instytucje finansowe – powiedziała Matuszczyk w trakcie konferencji. Według niej te ataki, do których doszło 1 i 3 listopada, były próbą destabilizacji systemu i zakłócenia dostępności usług.

Jak wyjaśniała, ataki DDoS (Distributed Denial of Service) polegają na przeciążeniu systemu ogromną liczbą zapytań. Zapewniła też, że ataki nie stanowiły zagrożenia dla danych i pieniędzy użytkowników, a spółka sprawnie opanowała sytuację.

– Bezpieczeństwo to fundament naszego rozwiązania i największy jego atut – podkreśliła Matuszczyk.

Blik chce wejść na iOS-y

Wiceprezes PSP poinformowała też, że trwają prace, aby Blik był dostępny także dla systemu iOS. Obecnie można go używać jedynie na Androidach,

– Wszystko wskazuje na to, że najpóźniej w 2026 r. usługa ta zostanie uruchomiona komercyjnie – zapowiedziała.

System Blik został stworzony przez spółkę Polski Standard Płatności, którą w 2013 r. założyły Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank i PKO Bank Polski. Blik został po raz pierwszy uruchomiony dwa lata później.

Teraz, równo dekadę po starcie, z Blika korzysta aktywnie około 20 mln użytkowników. Od lipca do września 2025 r. zrealizowali oni łącznie 743,9 mln transakcji na kwotę 112,3 mld zł. To wzrost o 19 proc. r/r w liczbie płatności i o 26 proc. pod względem ich wartości. Od początku 2025 r. Blik pośredniczył w ponad 2,1 mld transakcji – prawie tyle, co przez cały 2024 r.