Chiński JD.com chce przejąć właściciela Media Markt
Chiński JD.com złożył ofertę przejęcia niemieckiej firmy Ceconomy, właściciela sieci Media Markt i Saturn.
JD.com zaoferowało 4,6 euro za akcję Ceconomy, co oznacza, że wartość transakcji wyniesie 2,5 mld euro – podaje Reuters. Główni udziałowcy firmy, posiadający 32 proc. jej udziałów, już podpisali zobowiązanie akceptacji oferty – podało Ceconomy.
Sprzedaż ma zostać zakończona w pierwszej połowie 2026 r. JD.com ma utrzymać marki Ceconomy i przez trzy lata nie przeprowadzać zwolnień – wskazał dyrektor generalny firmy, Kai-Ulrich Deissner.
Transakcję muszą zatwierdzić organy antymonopolowe. Jeśli sprzedaż uda się sfinalizować, chiński nabywca chce przeprowadzić delisting Ceconomy.
Polecamy: Marża RTV Euro AGD i majątek miliarderów topnieją, trwa głęboka transformacja handlowego giganta
Jak podaje Reuters, niemiecka firma ma ok. 1 tys. sklepów stacjonarnych w Europie i zatrudnia 50 tys. pracowników. Jak podaje Media Markt, w Polsce znajduje się 80 sklepów marki. Sieć ma Polsce niecałe 10 proc. udziałów w rynku, co daje jej trzecie miejsce za RTV Euro AGD i Media Expert, posiadającymi łącznie ok. 80 proc. udziałów.
JD.com to z kolei jeden z największych sprzedawców w sektorze e-commerce w Chinach. W ramach planów europejskiej ekspansji, wystartował z platformami sprzedażowymi w Holandii i Wielkiej Brytanii. Firma otworzy w tym roku centrum logistyczne w Polsce w Pruszkowie.
Przejęcie Media Markt wzmocni konkurencję na polskim rynku
"Media Markt jest wśród polskich dystrybutorów sprzętu RTV i AGD na dalekiej trzeciej pozycji. Mimo dość dobrego zarządzania lokalnego polski oddział nie zdobył takiej pozycji, jaką w krajach europejskich, szczególnie niemieckojęzycznych, mają Media Markt i Saturn. To efekt bardzo profesjonalnej konkurencji w Polsce" – komentuje Wojciech Konecki, prezes APPLiA Polska, Ogólnopolskiego Związku Producentów AGD i HVAC.
Jego zdaniem Media Markt spóźnił się z wejściem w e-commerce. "Tego błędu nie popełnili konkurenci w Polsce. Dodatkowo dywersyfikują oni sprzedaż. Nie ograniczają się tylko do sprzętu RTV i AGD, handlują np. karmą dla zwierząt czy rowerami" – wskazuje Konecki.
"W Media Markt przez wiele lat struktura własnościowa była mocno skomplikowana: każdy sklep był osobną spółką, nie było wspólnego zarządzania. Restrukturyzacja ciągnęła się bardzo długo. Wydaje mi się też, że polski management długo nie miał pełnego zaufania właścicieli. Strategia była kopiowana z Zachodu, chociaż akurat w Polsce potrzebne było indywidualne podejście ze względu na profesjonalną konkurencję" – dodaje.
W przypadku Polski, przejęcie tej sieci przez JD.com wzmocni konkurencyjność – mówi Konecki. "Trzeba się jednak liczyć, że chiński dystrybutor będzie promować chińskie marki, nawet takie, których jeszcze nie ma na rynku. Będzie to korzystne dla konsumenta, a mniej korzystne dla europejskich producentów" – wskazuje prezez APPLiA.