Firmy technologiczne wydają na lobbing w UE więcej niż kiedykolwiek

Wydatki firm technologicznych na lobbing w UE wyniosą w 2025 r. 151 mln euro – wynika z najnowszej analizy. To o jedną trzecią więcej niż jeszcze dwa lata temu.

Organizacje Corporate Europe Observatory oraz Lobby Control przeanalizowały wydatki 733 grup z branży technologicznej obecnych w unijnym rejestrze podmiotów prowadzących lobbing na terenie UE. Z analizy wynika, że budżety firm technologicznych na lobbing wciąż rosną. Jeszcze w 2023 r. firmy wydawały łącznie na ten cel 113 mln euro rocznie. W 2021 r. było to 97 mln euro. Obecnie, cztery lata później, wydatki na lobbing wzrosły o ponad połowę.

Za większość wydatków odpowiadają największe światowe koncerny. Ich wydatki na lobbing rosną jeszcze szybciej niż generalny poziom – stwierdzają autorzy analizy. Najwięcej wydaje Meta, która zresztą przeznacza na lobbing najwięcej spośród wszystkich firm z wszystkich branż prowadzących takie działania w Unii. Budżet koncernu na 2025 r. na ten cel wyniósł 10 mln euro.

Za właścicielem Facebooka i Instagrama w pierwszej dziesiątce znalazły się:

  • Microsoft, Apple i Amazon z wydatkami na poziomie po 7 mln euro,
  • Qaulcomm i Google z budżetem na poziomie po 4,5 mln euro,
  • organizacja branżowa DIGITALEUROPE, która wydała na lobbing 3 mln euro,
  • Samsung, Intel oraz hiszpański operator Telefonica z wydatkami po 2,5 mln euro.

Raport organizacje opisuje portal Politico, który zauważa, że tych dziesięć firm i organizacji wydało na lobbing w 2025 r. więcej pieniędzy niż dziesięć największych firm z branży farmaceutycznej, finansowej i motoryzacyjnej razem wziętych.