Inspekcja Handlowa skontrolowała gastronomię. Nieprawidłowości w 75 proc. sprawdzonych lokali
Inspekcja Handlowa skontrolowała ponad 600 lokali gastronomicznych w Polsce. W 75 proc. placówek wykryto nieprawidłowości. Kontrolerzy sprawdzili m.in. rzetelność obsługi i prawidłowe pokazywanie cen. Na cel wzięto restauracje, bary fast food, czy smażalnie ryb.
Kontrola wykazała, że w 56,5 proc. lokali brakuje informacji o gramaturze czy ilości potrawy w cennikach. Do tego w 22,8 proc. lokali wykryto wagi bez legalizacji. Z kolei w 17 proc. lokali wydawano za małą porcję, niż opisano w menu, a w 10,6 proc. lokali używano w kuchni innych składników niż podano w menu. Kontrolerzy podają m.in. przykłady używania serków wędzonych zamiast prawdziwych oscypków czy innych szynek zamiast parmeńskiej albo nektarów zamiast soków.
Do tego w 8,2 proc. miejsc nie była pobierana opłata za produkty jednorazowego użytku.
Niepobranie opłaty za produkty jednorazowego użytku. Inspekcja Handlowa zauważyła też brak informacji o zakazie palenia wyrobów tytoniowych, albo o szkodliwości picia alkoholu.
Inspekcja Handlowa nałożyła więc kary o łącznej kwocie 177750 PLN za nieprawidłowe wyświetlanie cen, 110 mandatów o łącznej kwocie 17700 na osoby odpowiedzialne za popełnienie wykroczeń i 55 wniosków do sądu o ukaranie sprawców tych wykroczeń. Przekazano też informacje o nieprawidłowościach m.in. do Krajowej Administracji Skarbowej czy urzędów miar. IH złożyła też cztery zawiadomienia do prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w związku z naruszeniem przepisów ustawy
o wychowaniu w trzeźwości.
Inspekcja Handlowa przypomina, że nierzetelną obsługę i nieprawidłowy cennik można zgłosić do każdego jej inspektoratu. Zaś niewłaściwe warunki sanitarne lub ewentualne zatrucia należy zgłosić do lokalnego sanepidu. Z kolei niewłaściwą jakość potraw powinno się zgłaszać do właściwego wojewódzkiego inspektoratu Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych