Koncern Nestlé Polska pozwany za greenwashing
Fundacja ClientEarth Prawnicy dla Ziemi złożyła w środę pozew przeciwko firmie Nestlé Polska. Organizacja uważa, że koncern stosuje wprowadzające w błąd praktyki marketingowe.
Sprawa dotyczy wody Nałęczowianka – polskiej marki, która jest własnością Nestlé, międzynarodowego koncernu z siedzibą w Szwajcarii.
"Na plastikowych butelkach i zgrzewkach Nałęczowianki można znaleźć hasła takie jak: 'Jestem w 100 proc. z plastiku PET z recyklingu* (*nie dotyczy zakrętki i etykiety)', 'Jestem wykonana z innej butelki' czy 'Nadaję się do recyklingu'. Zdaniem ClientEarth tego rodzaju hasła tworzą wrażenie, że jednorazowy plastik nie jest zagrożeniem dla środowiska. Tymczasem plastik jest jednym z największych zagrożeń dla ludzi i przyrody" – wskazuje ClientEarth.
Fundacja domaga się, żeby koncern Nestlé Polska zaprzestał stosowania haseł i oznaczeń sugerujących, że jednorazowe plastikowe butelki wpisują się w gospodarkę obiegu zamkniętego. Zdaniem organizacji takie praktyki można uznać za greenwashing.
"Przed złożeniem pozwu ClientEarth i Nestlé prowadziły negocjacje, jednak nie zakończyły się one porozumieniem. Stąd, 17 września 2025 r. pozew przeciwko Nestlé Polska trafił do Sądu Okręgowego w Warszawie" – podano w oświadczeniu fundacji.
„Walka z greenwashingiem to krok w kierunku ograniczania nadprodukcji plastiku i zwiększania odpowiedzialności korporacyjnej. Jeśli wielkie koncerny zniekształcają rzeczywistość za pomocą zabiegów marketingowych, naszym zadaniem jest to prostować. Takie działania nie tylko wprowadzają w błąd, ale są także niezgodne z prawem” – skomentowała Kamila Drzewicka, starsza prawniczka w Fundacji ClientEarth.
W sprawie przeciwko Nestle Polska Fundację ClientEarth wspiera kancelaria Rö Radwan-Röhrenschef Petruczenko.