Nowa odsłona wojny UOKiK z zatorami płatniczymi. Na celowniku kolejne firmy

UOKiK rozpoczyna nową odsłonę wojny z firmami, które opóźniają płatności swoim kontrahentom. Urząd rozpoczął postępowania wobec kolejnych przedsiębiorców, nałożył też kary w łącznej wysokości 3,2 miliona złotych.

Zatory płatnicze to jeden z większych problemów polskiej gospodarki. To poważna przeszkoda dla przedsiębiorców w prowadzeniu działalności – podnosi koszty dostawcom, wpływa na ograniczenie zatrudnienia i inwestycji. Terminowe płatności oraz powiązana z nimi płynność finansowa to jeden z podstawowych warunków funkcjonowania mniejszych firm. Dlatego też walka z zatorami płatniczymi jest tak ważna – wyjaśnia prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Nic więc dziwnego, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął kolejne postępowania wobec firm, które opóźniają płatności. Tym razem na celowniku kontrolerów znalazły się takie przedsiębiorstwa jak: Cedo, Erontrans, Kalmar Poland, Nokia Solutions and Networks, Wielton, Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz, Ozas-Esab, Remak-Energomontaż, Vesuvius Poland i Samasz.

Prezes UOKiK nałożył też kary pieniężne za zatory płatnicze na takie firmy jak: Padma, Bridgestone Poznań, Przedsiębiorstwo Budowlane Granit, Track Tec Koltram, Mahle Behr Ostrów Wielkopolski, Insell, Eurogate Logistics, Suder & Suder, Kampol Fruit, DOZ SA Direct, GKN Driveline Polska, ArcelorMittal Warszawa. Łącznie kary przekroczyły ponad 3,2 mln zł.

29 decyzji UOKiK od początku roku

Od początku roku Prezes UOKiK wydał 29 decyzji ws. zatorów płatniczych. 25 z nich dotyczyło kar w kwocie przekraczającej 6,5 miliona złotych. Te firmy, które przyjęły kary i je zapłaciły, mogły liczyć na bonifikatę w wysokości 20 proc. Trzy przedsiębiorstwa złożyły wniosek o ponowne rozpatrzenie sytuacji.

Urząd zwrócił się także do 28 firm bez wszczęcia postępowań w ramach prewencji. To tzw. interwencje miękkie, które mają skłonić firmy do zmiany praktyk. Są one informowane, jakie wykryto nieprawidłowości i jakie grożą im za to konsekwencje. Od początku roku UOKiK wysłał prawie 160 takich zawiadomień.

Prezes UOKiK wystąpił również do 28 przedsiębiorców bez wszczynania postępowań. To działania, które wpisują się w szeroko pojętą prewencję – kształtują świadomość i kulturę płatniczą przedsiębiorców, dyscyplinując do zmiany praktyk. Przedsiębiorcy są informowani o zauważonych nieprawidłowościach i możliwych konsekwencjach dalszego stosowania takich praktyk. Od początku roku Prezes UOKiK wysłał blisko 160 wystąpień miękkich do przedsiębiorców.

O zatorach płatniczych mówimy, gdy w ciągu trzech miesięcy ich suma przekroczy dwa miliony złotych. Postępowania wszczynane są tylko z urzędu, na podstawie analiz UOKiK. Choć źródłem informacji mogą być także zawiadomienia od ofiar zatorów płatniczych.

UOKiK wylicza karę nie tylko na podstawie wartości i długości opóźnień. Badana jest także waga naruszeń oraz działania firm, by ograniczyć zatory i zaprzestać kolejnych problemów z płatnościami. Urząd może też zmniejszyć karę, jeśli podejrzany przedsiębiorca aktywnie współpracuje z UOKiK podczas postępowania.