Polskie porty zanotowały niewielki wzrost przeładunków w pierwszym półroczu

Polskie porty morskie zakończyły pierwsze półrocze 2025 r. z wynikiem 68,46 mln ton przeładunków, to wzrost o 1,05 proc. rok do roku – wynika z raportu opracowanego przez firmę doradczą Actia Forum.

Łącznie suma przeładunków portów polskich przez pierwsze 6 miesięcy roku wyniosła 68 462,7 tys. ton, czyli o 708,1 tys. ton więcej (1,05 proc.) niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Największy wolumen obsłużył Port Gdańsk 38,25 mln ton, co oznacza wzrost o 0,36 proc. w ujęciu rok do roku. Drugie miejsce zajął zespół portów Szczecin-Świnoujście z wynikiem 17,15 mln ton (wzrost o 7,69 proc. w ujęciu rocznym), a trzecie Port Gdynia 13,06 mln ton. (spadek o 4,78 proc.).

W polskich portach spada przeładunek węgla i zboża

Spadek przeładunków w gdyńskim porcie wiązał się przede wszystkim z ograniczeniem eksportu zbóż. W skali całego rynku portowego w kraju przeładunki zbóż zmalały o 33,09 proc., do ok. 4 mln ton. „Warto jednak zaznaczyć, że ubiegłoroczny sezon zakończył się rekordowym wynikiem eksportowym, co oznacza, że obecny spadek odbywa się względem bardzo wysokiej bazy” – wskazano w raporcie.

Spadki odnotowano także w trzech innych grupach ładunkowych: węgiel i koks (o 8,22 proc.), drewno (0,09 proc.) oraz paliwa (1,5 proc.). Natomiast wzrosty odnotowano w przypadku rudy (45,66 proc.), ładunków drobnicowych (9,6 proc.) i innych masowych (16,42 proc.).

Wolumen węgla aktualnie obsługiwany przez polskie porty zbliżony jest do poziomu sprzed wybuchu wojny w Ukrainie. „Po rekordowym okresie 2022-2023 przeładunki węgla w polskich portach ulegały dość gwałtownej redukcji – w całym 2024 r. porty polskie przeładowały łącznie jedynie połowę rocznych obrotów notowanych w latach 2022-2023. Początek 2025 r. to dalsze utrzymanie ogólnego spadkowego trendu” - podano w raporcie.

Od stycznia do czerwca 2025 roku polskie terminale kontenerowe przeładowały łącznie 1,88 mln TEU, co oznacza wzrost o 20,7 proc. rok do roku. Najwięcej kontenerów obsłużono w Porcie Gdańsk – blisko 1,3 mln TEU, czyli o 20,5 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Jak podkreślono, na ten wynik wpłynęło m.in. otwarcie nowego terminala T3 w Baltic Hub i nowe serwisy sojuszy żeglugowych Gemini (statek Api Bhum) i Premier Alliance (MSC Rose).

Zgodnie z raportem, w pierwszym półroczu zmniejszył się regularny ruch pasażerski. W zespole portów Szczecin-Świnoujście obsłużono o 7,8 tys. mniej pasażerów niż w analogicznym okresie 2024 r. W Porcie Gdynia spadek wynosił 5,15 proc., co oznaczało 2,7 tys. pasażerów mniej. Tylko gdański port zanotował wzrost. Obsłużono tam o 2,43 proc. pasażerów więcej.

Źródło: PAP