Ponad połowa Polaków jest zdania, że najwięcej na rozwoju AI zyskają big techy
Polacy są zdania, że najwięcej na rozwoju AI zyskają big techy (58 proc. wskazań), a najmniej organizacje pozarządowe (12 proc.) – wynika z badania Autopay. 38 proc. Polaków odrzuca możliwość skorzystania z usług finansowych wspieranych przez AI, a co czwarta osoba zdecydowałoby się na to.
Jak wynika z badania Autopay „Finanse Polek i Polaków 2025”, 74 proc. ankietowanych zadeklarowało znajomość pojęcia sztucznej inteligencji. Oznacza to wzrost o 9 pkt proc. w porównaniu z 2024 r. i o 15 pkt proc. w porównaniu z 2023 r. Najlepiej zaznajomione z tym pojęciem są osoby młode – zadeklarowało to 80 proc. z nich.
Zapytani o to, kto zyska najwięcej na rozwoju sztucznej inteligencji, respondenci wskazywali przede wszystkim na duże firmy technologiczne (58 proc.), międzynarodowe korporacje (50 proc.) oraz specjalistów IT (45 proc.). 38 proc. wskazało na zysk środowiska naukowego, a 31 proc. – wojska. Najmniej korzyści z rozwoju AI zdaniem badanych będą miały organizacje pozarządowe (12 proc.).
Czytaj także: Niemcy przyspieszają w wyścigu AI. Nowa strategia ma odmienić gospodarkę
„Z jednej strony sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza w nasze codzienne życie i budzi obawy o wpływ wielkich korporacji. Z drugiej – daje realne wsparcie naukowcom, np. w diagnozowaniu chorób. To sprawia, że Polki i Polacy patrzą na AI w sposób ambiwalentny” – ocenił Jakub Czerwonka z Autopay.
38 proc. Polaków odrzuciło możliwość skorzystania z usług finansowych wspieranych przez sztuczną inteligencję; chętny na to był co czwarty badany (25 proc.), co stanowi wzrost o 5 pkt proc. względem ubiegłego roku. Większymi entuzjastami takich usług są mężczyźni. Najliczniejszą grupę nadal stanowią osoby niezdecydowane (37 proc).
Badani w coraz większym stopniu dostrzegają, że sztuczna inteligencja ma wpływ na ich życie codzienne – wzrosty są wyraźne na tle danych z ub.r. Jej oddziaływanie widzi już 42 proc. Polaków. Najwięcej osób dostrzega wpływ w AI mediach społecznościowych (66 proc.). Prawie co druga osoba wskazała na edukację (49 proc.), zakupy (47 proc.) oraz pracę i karierę (45 proc.). 42 proc. widzi AI w rozrywce i grach, a 40 proc. - w finansach. Najmniejszy wpływ tej technologii Polacy dostrzegają w kulturze i sztuce (27 proc.), transporcie i motoryzacji (26 proc.) oraz w polityce, procedurach demokratycznych i życiu społecznym (25 proc.).
49 proc. badanych wierzy, że sztuczna inteligencja może odciążyć ludzi od wielu męczących czynności i niemal tyle samo - 48 proc. - że zabierze ludziom pracę. Co trzecia osoba widzi w AI szansę na rozwiązanie problemów społecznych (32 proc.), ale „tylko” 16 proc. wierzy, że zwiększy bezpieczeństwo ich pieniędzy - wskazali autorzy badania.
Czytaj także: 3 proc. pracodawców wierzy, że AI zastąpi człowieka we wszystkim. Trzeba się jej jednak uczyć. Najlepiej codziennie
Badanie „Finanse Polek i Polaków w 2025” zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą Satisface pod koniec marca br. na grupie 1802 osób metodą CAWI.
Źródło: PAP