Sprzedaż detaliczna w sierpniu wzrosła rok do roku. Analitycy spodziewali się jednak wyższego wzrostu

GUS opublikował dane o sprzedaży detalicznej i koniunkturze. Sprzedaż detaliczna w sierpniu 2025 r. wzrosła w porównaniu z sierpniem 2024 r., natomiast spadła w ujęciu miesiąc do miesiąca o 0,4 proc.. Z kolei dane o koniunkturze wskazują na jej stabilizację lub pogorszenie w gospodarce.

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w sierpniu 2025 r. wzrosła o 3,1 proc. rdr. Spadła za to w ujęciu miesiąc do miesiąca o 0,4 proc. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących w ubiegłym miesiącu wzrosła o 3,0 proc. rdr - wynika z danych GUS.

Analitycy, pytani przez PAP Biznes, spodziewali się takiego spadku mdm. Prognozowali jednak wyższy wzrost sprzedaży detalicznej rok do roku, zarówno w cenach stałych (wzrost o 3,3 proc.), jak i w cenach bieżących (wzrost o 3,2 proc.).

Jak wyglądają szczegółowe dane o sprzedaży detalicznej? Szczególnie silny wzrost rdr odnotowano w kategorii odzież i obuwie (18,9 proc.) oraz meble, AGD i RTV (13,9 proc.). Pojazdy mechaniczne także zyskały rok do roku (9,4 proc.), lecz porównanie mdm pokazuje spadek (-12,5 proc.). Sprzedaż paliw wzrosła o 6,1 proc. rdr i 5,1 proc. mdm, natomiast sprzedaż żywności, napojów i wyrobów tytoniowych spadła o 3,4 proc. rdr, ale mdm odnotowano niewielki wzrost (0,8 proc.).

Pozostałe kategorie, takie jak prasa i książki (-2,0 proc. rdr, -2,7 proc. mdm) oraz kategorie pozostałe (-3,7 proc. rdr, -1,3 proc. mdm), zanotowały spadki. Sprzedaż leków i kosmetyków wzrosła umiarkowanie (3,3 proc. rdr), jednak spadła mdm o 1,6 proc. W danych za lipiec widoczne są podobne trendy: ogółem wzrost rdr wyniósł 4,8 proc., a większość kategorii notowała dodatnią dynamikę, szczególnie meble, AGD i RTV (15,3 proc.) oraz odzież i obuwie (14,7 proc.).

Sprzedaż detaliczna przez internet

Jeśli chodzi o sprzedaż internetową, wartość ta w sierpniu była wyższa o 4,9 proc. rdr - wynika z danych GUS. Udział tej sprzedaży w sprzedaży całkowitej wzrósł z 8 do 8,1 proc.

Wzrost udziału odnotowano w firmach z grupy tekstylia, odzież, obuwie - z 21 proc. do 22,7 proc. Spadek natomiast odnotowano w grupie prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach - z 22,3 proc. do 18,3 proc. oraz w grupie meble, RTV, AGD - z 17,2 proc. do 16,6 proc.

Stabilizacja lub pogorszenie koniunktury

We wrześniu, jak podaje GUS, wskaźniki prezentowanych sektorów wskazują na stabilizację bądź pogorszenie koniunktury. Poprawę zgłaszają tylko firmy z sekcji transport i gospodarka magazynowa - wskaźnik koniunktury wynosi tam +1,0, przy -0,4 w sierpniu.

Wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w przetwórstwie przemysłowym wynosi -6,5 (spadek z -5,6 w sierpniu). W przypadku budownictwa wskaźnik to -5,3 (spadek z -3,9). Handel hurtowy odnotował spadek do -0,1 (z +0,9), a handel detaliczny do -2,4 (-2,1 w sierpniu).

W sektorze zakwaterowanie i gastronomia wskaźnik wynosi +5 (spadek z 8,4), w informacji i komunikacji +9,9 (10,3 w sierpniu), a w sektorze finanse i ubezpieczenia 24,9 (26,1 w sierpniu).

Firmy chcą utrzymać zatrudnienie

Jak wynika z danych GUS, 81,5 proc. firm z sektora przemysłowego i 86,1 proc. firm z sektora handlu hurtowego planuje utrzymać zatrudnienie pracowników łatwych do zastąpienia.

W przypadku pracowników kluczowych wskaźnik utrzymania zatrudnienia wynosi od 87,1 proc. w transporcie do 91,8 proc. w handlu hurtowym.

Źródło: PAP