Stalexport Autostrady chce rozbudować A4 po wygaśnięciu koncesji
Stalexport Autostrady chce rozbudować autostradę A4 w projekcie partnerstwa publiczno-prywatnego, po wygaśnięciu koncesji na eksploatację tego odcinka.
Informację przekazał Polskiej Agencji Prasowe (PAP) prezes spółki Andrzej Kaczmarek. Zaznaczył, że spółka może to zrobić dwa lata szybciej, niż publiczny zarządca. Zastrzegł, że szacunkowy koszt rozbudowy to co najmniej 3 mld zł.
Autostrada A4 łączy Kraków i Katowice. Z danych Stalexportu wynika, że obecnie średniodobowe natężenie ruchu zbliża się do 50 tys. pojazdów. To przekłada się m.in. na potrzebę rozbudowy autostrady o trzeci pas.
Zdaniem prezesa Stalexport Autostrady, państwowy zarządca sieci drogowej jest w stanie przeprowadzić związany z tym proces w ciągu 7-8 lat. Kierowana przez niego firma, m. in. ze względu na brak konieczności stosowania procedury zamówień publicznych, o dwa lata szybciej.
Jesteśmy w stanie podjąć się rozbudowy autostrady w oparciu o partnerstwo publiczno-prywatne. Umowa koncesyjna kończy się, więc trzeba to przedsięwzięcie zamknąć i rozliczyć – powiedział Kaczmarek.
Spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM), należąca do grupy kapitałowej Stalexport Autostrady, ma koncesję na eksploatację odcinka autostrady Katowice-Kraków do marca 2027 r. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zadeklarował w lutym tego roku, że strona publiczna nie zamierza przedłużać umowy.
„Koncesja się kończy, ale można przyjąć rozwiązania na innych zasadach, to jest możliwe prawnie. Powstaje pytanie, jaki pomysł na tę drogę ma Ministerstwo Infrastruktury” – powiedział Kaczmarek. Pytany, jaki musiałby być okres potencjalnej kolejnej umowy w zakresie rozbudowy trasy o trzeci pas w każdym kierunku, odpowiedział, że to co najmniej 10 lat.
Dodał, że rozbudowa autostrady wymagałaby też wzmocnienia lub przebudowy wiaduktów i innych obiektów inżynierskich pod kątem potrzeb militarnych oraz korytarza dla transportu materiałów m.in. do Ukrainy.
30-letnią koncesję na A4 udzielono w 1997 r. Państwo przeniosło w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego na Stalexport zadania uzyskania finasowania, przeprowadzenia inwestycji, a następnie spłaty zadłużenia, remontowania i utrzymania drogi.
Stalexport Autostrady jest częścią włoskiej grupy kapitałowej Mundys, która posiada jej 61,2 proc. udziałów. Przychody grupy Stalexport Autostrady z poboru opłat w 2024 r. wyniosły 573,1 mln zł, a zysk netto ok. 139,7 mln zł. Dywidenda ma wynieść 155,8 mln zł.
Źródło: PAP
