Świąteczne wydatki konsumentów w Polsce wzrosną o 5 proc. w porównaniu z zeszłym rokiem
Całkowite wydatki konsumenckie w handlu detalicznym w Polsce (z wyłączeniem motoryzacji) wzrosną w okresie świątecznym o 5 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2024 r. rok do roku – wynika z danych Mastercard SpendingPulse i prognoz Mastercard Economics Institute (MEI). To jeden z najdynamiczniejszych wzrostów w Europie.
W okresie od 1 listopada do 24 grudnia sprzedaż detaliczna w sklepach stacjonarnych i online z wykorzystaniem wszystkich form płatności wzrośnie w Europie o 3,1 proc. – prognozuje Mastercard.
Poza Polską, najdynamiczniejsze wzrosty spodziewane są na Węgrzech (5,2 proc.), Hiszpanii (4,8 proc.) oraz Czechach (4,6 proc.).
"Europejscy konsumenci pozostają odporni pomimo nadal niższego zaufania do sytuacji gospodarczej. Sprzedaż detaliczna, szczególnie w kategoriach dóbr uznaniowych (np. elektronika, odzież, bilety na wydarzenia), rośnie w większości krajów. Pomagają w tym solidne fundamenty gospodarcze – niskie bezrobocie oraz rosnące wynagrodzenia" – komentuje Mastercard.
Jak wynika z raportu, w całej Europie widoczne jest również przesunięcie wydatków w kierunku produktów o niższej wartości jednostkowej. Konsumenci częściej wybierają kosmetyki, odzież, wydarzenia na żywo oraz wyjścia do lokali gastronomicznych. Osłabło z kolei zainteresowanie droższymi produktami – z wyjątkiem Hiszpanii, gdzie sprzedaż elektroniki utrzymuje się na wyższym poziomie.
Szczególnie silne wzrosty notują sektor kosmetyków oraz moda z drugiej ręki. Kluczowa rolę w popularyzacji tych segmentów odgrywają najmłodsi konsumencie, z pokolenia Gen Z i Alpha.
Jak wskazują autorzy raportu Mastercard, zwyczaje zakupowe w okresie świątecznym znacząco różnią się pomiędzy poszczególnymi krajami Europy. Np. Polacy wydają najwięcej w Europie na biżuterię i zegarki.
Różnice widoczne są także w świątecznych koszykach spożywczych. Polacy w okresie świątecznym najwięcej wydają na słodycze. Konsumenci z Polski, podobnie jak Czesi i Brytyjczycy odnotowują największe wzrosty średniej wartości paragonu w analizowanym okresie. W Polsce wartość paragonu rośnie średnio o 62 proc., a Czechach o 73 proc., a w Wielkiej Brytanii o 69 proc. Średnia wartość koszyka polskich konsumentów jest jednak najniższa w Europie.